Czy Gmina Miasto ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT w zakresie zrealizowanego projektu, którego wysokość została zawarta w kate... - Interpretacja - ITPP1/4512-565/16-1/JP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.09.2016, sygn. ITPP1/4512-565/16-1/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Gmina Miasto ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT w zakresie zrealizowanego projektu, którego wysokość została zawarta w kategoriach kosztów kwalifikowanych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 sierpnia 2016 r. (data wpływu 16 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2016 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina w dniu 29 kwietnia 2016 r. złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach konkursu ogłoszonego przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa xxx na lata 2014-2020 - Urząd Marszałkowski Województwa xxx, konkurs nr xx, numer i nazwa Poddziałania: xxxx Dziedzictwo kulturowe.

Tytuł projektu: xxx.

Projekt polega na:

  • adaptacji i unowocześnieniu zabytkowego budynku stacji kolei wąskotorowej z 1913 roku poprzez prace remontowe, zagospodarowanie terenu otaczającego budynek stacji w obiekty małej architektury, nowe nasadzenia oraz zakup wyposażenia wpływającego na unowocześnienie budynku; roboty budowlane zakładają wykonanie prac remontowych i renowacyjnych pomieszczeń takich jak: sale wystawiennicze, pomieszczenia pomocnicze, WC dla zwiedzających, a także poprawę elewacji, dachu, przystosowanie budynku dla osób niepełnosprawnych, usunięcie obiektów przeznaczonych do likwidacji, wyposażenie budynku w oświetlenie, gabloty, ściany wystawiennicze, system monitoringu, pomiaru wilgoci i temperatury, tablice magnetyczne, kiosk multimedialny, regały szafy;
  • renowacji obiektów dziedzictwa kulturowego (parowóz xxx, wagon pocztowy, węglarka wąskotorowa) poprzez wykonanie robót specjalistycznych w celu zachowania ich unikalnej wartości historycznej.

Gmina jest użytkownikiem nieruchomości jaką jest xxx Kolej Wąskotorowa (xxxx) na podstawie umowy użyczenia zawartej na czas nieokreślony w dniu 31 grudnia 20xxx r. pomiędzy xxx. a Gminą Miastem xxx oraz na podstawie umowy nieodpłatnego przejęcia linii kolejowej w zarządzanie w celu jej dalszej eksploatacji z dnia 17 listopada 2008 r. Dokonane już przez xxx wywłaszczenie wszystkich działek wchodzących w skład xxx sprawia, iż zgodnie z Ustawą z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego xxx (Dz. U. nr 84, poz. 948 z późn. zm.), możliwe jest rozpoczęcie procesu przekazania całej nieruchomości jaką jest xxx (grunt z całą infrastrukturą i ruchomościami) na własność Gminie Miastu xxx. Obowiązek ten wynika z art. 39 w/w ustawy, co zostało wskazane wyraźnie w umowie użyczenia zawartej pomiędzy stronami, z dnia 31 grudnia 2001 r.

Brak jest jakichkolwiek ograniczeń dotyczących tej nieruchomości, ponieważ Gmina Miasto xxx jest podmiotem mającym prawo do tej nieruchomości - w chwili obecnej jako użytkownik nieruchomości na podstawie obowiązującej umowy użyczenia, natomiast w najbliższej przyszłości jako właściciel zgodnie z ustawą o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego xxx.

Podmiotem administrującym powstałą w ramach projektu infrastrukturą będzie Muzeum Historyczne w xx (xxx) (jednostka organizacyjna Gminy Miasto xxx - samorządowa instytucja kultury, posiadająca odrębną osobowość prawną) na mocy porozumienia zawartego w dniu 24 lutego 2014 r. pomiędzy Gminą Miastem xxx a Muzeum Historycznym w xxx. Na mocy zawartego porozumienia powierza się xxx realizację zadania własnego Miasta xxx w zakresie kultury, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami poprzez przekazanie w administrację pozostającego w zarządzie Miasta xxx zabytku o charakterze historycznym i muzealnym jaką jest xxx Kolej Wąskotorowa.

xxx jako administrator zabytkowej infrastruktury będzie odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie obiektów, które w ramach wskazanego projektu zostaną poddane adaptacji, renowacji i konserwacji. Instytucja będzie odpowiedzialna za utrzymanie zaadoptowanych pod nowe funkcje obiektów oraz prowadzenie działalności kulturalnej, turystycznej, muzealnej i wystawienniczej na terenie xxxj Kolei Wąskotorowej. Muzeum Historyczne w xxx, dzięki realizacji projektu przeniesie się do zabytkowego, wyremontowanego budynku stacji kolei wąskotorowej. Podmiot będzie ponosił pełną odpowiedzialność za utrzymanie trwałości projektu.

W wyniku realizacji inwestycji zaplanowano wzrost liczby korzystających osób (mieszkańców i turystów) ze zrewitalizowanej infrastruktury przy xxx Kolei Wąskotorowej. Proces ten spowoduje wzrost przychodów ze sprzedaży oferowanych usług administratorowi infrastruktury - Muzeum Historycznemu w xxx.

Przychody te będą wynikać ze świadczenia następujących usług:

  • sprzedaż biletów na przejazdy rozkładowe xxx,
  • sprzedaż biletów na przejazdy krajowe xxx,
  • przejazdy z wycieczek zagranicznych xxx,
  • sprzedaż biletów na wystawy i wydarzenia dla mieszkańców i turystów odwiedzających xxx,
  • organizowanie lekcji historii przez xxx,
  • przychody z tytułu organizacji pozostałych zajęć,
  • przychody ze sprzedaży książek,
  • jednorazowy wynajem sal.

Gmina Miasto xxx od stycznia 2012 roku posiada status czynnego podatnika VAT. Wszelkie rozliczenia za wydatki inwestycyjne poniesione w ramach projektu, tj. faktury, umowy, rachunki będą wystawiane na Gminę Miasto xxx (w chwili obecnej wnioskodawcę, a w przypadku zakwalifikowania projektu do dofinansowania - Beneficjenta środków). Gmina Miasto xxx nie ma możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT. Gmina Miasto xxx jako Beneficjent środków pochodzących z RPO xxx 2014-2020 przekaże Muzeum Historycznemu w xxx w ramach umowy nieodpłatnego użyczenia, wyposażenie i środki trwałe zakupione w ramach projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina Miasto xxx ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT w zakresie zrealizowanego projektu, którego wysokość została zawarta w kategoriach kosztów kwalifikowanych?

Zdaniem Gminy, przystępując do realizacji projektu xxx w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxx na lata 2014-2020 nie będzie odzyskiwać poniesionego kosztu VAT w ramach projektu będąc organem władzy na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy od podatku towarów i usług oraz nie prowadząc sprzedaży opodatkowanej na zrewitalizowanej w ramach projektu infrastrukturze.

Środki pozyskane przez Gminę Miasto xxx nie są uważane za środki, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 roku w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego w jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. 2013, poz. 1656).

Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego z faktur związanych z realizacją inwestycji. Gmina Miasto xxx oraz Muzeum Historyczne w xxx nie będą uzyskiwać dochodu, zgodnie z definicją dochodu w sensie podatkowym tzn. - w ramach planowanej inwestycji Muzeum Historyczne w xxx osiągnie dochód ujemny, ponieważ przez cały okres fazy operacyjnej projektu koszty przewyższą przychody.

Muzeum Historyczne w xx (samorządowa instytucja kultury posiadająca odrębną osobowość prawną) uzyska przychody ze sprzedaży opodatkowanej. Przychody uzyskiwane przez Muzeum Historyczne w xxx będą pokrywały utrzymanie infrastruktury zmodernizowanej w ramach projektu.

Gmina Miasto xxx nie będzie obciążać Muzeum Historycznego w xxx żadnymi opłatami za użytkowane media w obiektach znajdujących się na terenie xxx Kolei Wąskotorowej. W zabytkowym budynku stacji, do którego przeniesie się Muzeum zainstalowane są liczniki. Faktury za zużycie mediów w tym budynku wystawia xxx Sytuacja ta pozostanie bez zmian, również po realizacji projektu. Pozostałe obiekty znajdujące się na terenie xxx Kolei Wąskotorowej również są utrzymywane przez Muzeum. Jednostka posiada odrębne umowy z bezpośrednimi dostawcami mediów, z którymi rozliczane jest zużycie.

W studium wykonalności projektu zweryfikowano, że projekt jest projektem generującym dochód w rozumieniu art. 61 ust. 1 rozporządzenia nr 1303/2013 (w projekcie występuje przychód, wpływy środków pieniężnych z bezpośrednich wpłat dokonywanych przez użytkowników za towary lub usługi zapewniane przez projekt). Analiza wykazała, że koszty przewyższają przychody, jednak w okresie operacyjnym istnieje możliwość monitorowania przychodów i kosztów.

Jak uprzednio wspomniano - zmodernizowana w ramach projektu infrastruktura zostanie przekazana przez Gminę Miasto xxx w ramach umowy nieodpłatnego użyczenia Muzeum Historycznemu w xxx. Należy wskazać, że zgodnie z art. 710 Kodeksu cywilnego przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie rzeczy mu w tym celu oddanej, a zgodnie z art. 713 kodeksu cywilnego biorący do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania użyczonej rzeczy. Projekt w wyniku realizacji nie będzie generować przychodu (dochodu) Gminie Miastu xxx, ponieważ wszystkie wpływy ze sprzedaży usług i towarów stanowić będą przychód Muzeum. W całym analizowanym okresie operacyjnym projektu koszty będą przewyższać przychody, co powodować będzie dochód ujemny. W projekcie wyliczono lukę finansową, która wynosi 100%, tak więc maksymalny poziom dofinansowania pozostał w wysokości do 85% kosztów kwalifikowanych. We wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca zaznaczył brak możliwości odzyskania podatku VAT, tzn. stanowi on wydatek kwalifikowany w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro - jak wynika z wniosku - zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki. Ponadto nie przysługuje zwrot podatku, gdyż z wniosku nie wynika, aby opisane środki były środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy