Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania Ochrona bioróżnorodności biologicznej Województwa () poprzez zagospodarowanie terenu gminnego położonego przy zespole parkowo-pałacowym (...).
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2017 r. (data wpływu 13 listopada 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 grudnia 2017 r. (data wpływu 12 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania Ochrona bioróżnorodności biologicznej Województwa () poprzez zagospodarowanie terenu gminnego położonego przy zespole parkowo-pałacowym (...) jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania Ochrona bioróżnorodności biologicznej Województwa () poprzez zagospodarowanie terenu gminnego położonego przy zespole parkowo-pałacowym (...). Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 12 grudnia 2017 r. o doprecyzowanie stanowiska własnego Wnioskodawcy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Gmina będzie realizowała projekt pn.: Ochrona bioróżnorodności biologicznej Województwa () poprzez zagospodarowanie terenu gminnego położonego przy zespole parkowo-pałacowym ().
Przedmiotowe zadanie będzie realizowane przez Gminę we współpracy ze Stowarzyszeniem Miłośników () Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT.
Projekt polega na zagospodarowaniu terenu gminnego wokół stawu poprzez budowę wiaty grillowej, pomostu nad stawem, parkingu dla samochodów osobowych, dwóch zjazdów z drogi powiatowej, dwóch kładek dla pieszych, układu komunikacyjnego dla ww. obiektów w postaci ciągów pieszych wraz z elementami małej architektury (m.in. śmietniki, ławki parkowe), instalacje oświetlenia zewnętrznego na własnym terenie i szczelnego zbiornika na wody opadowe oraz wykonanie nasadzeń z przewagą gatunków rodzimych wraz z odnowieniem alei lipowej.
Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wystawiane przez dostawców/wykonawców wyłącznie na Gminę.
Realizacja projektu należy do zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1875).
Obszar, który zostanie zagospodarowany w ramach realizacji projektu będzie ogólnodostępny dla lokalnej społeczności. Gmina oraz Stowarzyszenie nie będą czerpały z tego tytułu żadnych przychodów, w szczególności nie będą pobierać opłat wstępu, nie będą dzierżawić przedmiotowego terenu, etc.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w odniesieniu do planowego zadania pn. Ochrona bioróżnorodności biologicznej Województwa (...) poprzez zagospodarowanie terenu gminnego położonego przy zespole parkowo-pałacowym (...) istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym w uzupełnieniu do wniosku), ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających ze wspomnianego art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przestanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
W rezultacie, nie jest możliwe, aby dany podmiot działał jako podatnik VAT w ramach projektu, jeśli nie jest w ogóle zarejestrowany na potrzeby tego podatku.
W podobnym stanie faktycznym w interpretacji indywidualnej z dnia 3 października 2017 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.682.2017.1.PS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, iż: Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, a efekty projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.
Identyczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 września 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.527.2017.MSU Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją małego projektu pn. ponieważ Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz efekty zadania są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Na powyższe wskazują również interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
- z dnia 28 sierpnia 2017 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.423.2017.1.AKO,
- z dnia 29 sierpnia 2017 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.517.2017.1.PS,
- z dnia 30 sierpnia 2017 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.426.2017.1.PC,
- z dnia 1 września 2017 r., sygn. 0115-KDlT1-3.4012.428.2O17.1.PB.
Z tego powodu, prawo do odliczenia VAT w ocenie Wnioskodawcy nie powinno przysługiwać także pozostałym uczestnikom projektu, tj. obu Stowarzyszeniom.
W uzupełnieniu do wniosku Stowarzyszenie wskazało, że nie ma prawa do odliczenia podatku VAT podczas realizacji projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).
Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Gmina będzie realizowała projekt pn.: Ochrona bioróżnorodności biologicznej Województwa () poprzez zagospodarowanie terenu gminnego położonego przy zespole parkowo-pałacowym (...). Przedmiotowe zadanie będzie realizowane przez Gminę we współpracy ze Stowarzyszeniem. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT. Projekt polega na zagospodarowaniu terenu gminnego wokół stawu poprzez budowę wiaty grillowej, pomostu nad stawem, parkingu dla samochodów osobowych, dwóch zjazdów z drogi powiatowej, dwóch kładek dla pieszych, układu komunikacyjnego dla ww. obiektów w postaci ciągów pieszych wraz z elementami małej architektury (m.in. śmietniki, ławki parkowe), instalacje oświetlenia zewnętrznego na własnym terenie i szczelnego zbiornika na wody opadowe oraz wykonanie nasadzeń z przewagą gatunków rodzimych wraz z odnowieniem alei lipowej. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wystawiane przez dostawców/wykonawców wyłącznie na Gminę. Realizacja projektu należy do zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 12 ustawy o samorządzie gminnym.
Obszar, który zostanie zagospodarowany w ramach realizacji projektu będzie ogólnodostępny dla lokalnej społeczności. Gmina oraz Stowarzyszenie nie będą czerpały z tego tytułu żadnych przychodów, w szczególności nie będą pobierać opłat wstępu, nie będą dzierżawić przedmiotowego terenu, etc.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z treścią art. 106e ust. 1 pkt 3, pkt 4 i pkt 5 ustawy, faktura powinna zawierać:
- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
- numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
- numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.
Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy oraz numer identyfikacji podatkowej.
Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W przedmiotowej sprawie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach opisanego projektu nie będą wystawiane na Wnioskodawcę lecz na Gminę, z którą projekt jest wspólnie realizowany. Zatem faktycznym nabywcą towarów i usług w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu nie będzie Wnioskodawca, ale Gmina, będąca odrębnym podmiotem.
W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami, brak jest podstaw do korzystania z prawa do odliczenia.
Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Ochrona bioróżnorodności biologicznej Województwa (...) poprzez zagospodarowanie terenu gminnego położonego przy zespole parkowo-pałacowym (...), ponieważ Wnioskodawca nie będzie nabywcą towarów i usług związanych z ww. projektem i nie będzie dysponować fakturami zakupu, faktury zostaną bowiem wystawione na inny podmiot.
W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe, jednakże ze względu na inną argumentację niż przedstawiona przez Stowarzyszenie.
Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego należy podkreślić, że wydana interpretacja indywidualna stanowi ochronę prawno-podatkową tylko dla Wnioskodawcy, a nie dla innych partnerów projektu.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej