W zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji polegających na montażu instalacji fotowolt... - Interpretacja - 1061-IPTPP2.4512.247.2016.3.KW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.08.2016, sygn. 1061-IPTPP2.4512.247.2016.3.KW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

W zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji polegających na montażu instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej w związku z planowanym zawarciem umów najmu instalacji fotowoltaicznych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2016 r. (data wpływu 31 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 lipca 2016 r. (data wpływu 18 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji polegających na montażu instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej w związku z planowanym zawarciem umów najmu instalacji fotowoltaicznych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji polegających na montażu instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej w związku z przewidywaną sprzedażą nadwyżek energii elektrycznej przez Spółkę Gminną oraz w związku z planowanym zawarciem umów najmu instalacji fotowoltaicznych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 lipca 2016 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy. Ponadto wniosek uzupełniono o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina w ramach projektu pn.: zamierza wykonać instalacje fotowoltaiczne na obiektach użyteczności publicznej, których zasadniczym zadaniem będzie dostarczenie energii elektrycznej na zaspokojenie własnych potrzeb użytkowników tych obiektów. Instalacje fotowoltaiczne będą włączone w sieć energetyczną, co umożliwi odsprzedaż nadwyżek wyprodukowanej przez instalacje energii elektrycznej do sieci energetycznej. Umowy sprzedaży energii elektrycznej wyprodukowanej w odnawialnym źródle energii będą zawierane z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego przez użytkowników budynków, tj. podmioty, które mają zawarte umowy na dostawę energii elektrycznej z sieci energetycznej. W przypadku instalacji na budynku Urzędu Miejskiego w , użytkownikiem jest Gmina , więc Wnioskodawca sam podpisze umowę na sprzedaż nadwyżki energii elektrycznej. W przypadku trzech obiektów (Pływalnia , Ośrodek Sportu i Rekreacji w oraz Oczyszczalnia Ścieków ) ich użytkownikami są Spółki Gminne, z którymi zostaną zawarte umowy najmu instalacji, przewidujące odsprzedaż instalacji jej użytkownikowi po upływie okresu trwałości projektu. Czynsz dzierżawny będzie pobierany poprzez wystawianie przez Gminę faktur VAT.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, że:

  1. jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług;
  2. faktury związane z realizacją wniosku będą wystawiane na Gminę ;
  3. realizacja projektu nie należy do zadań własnych Gminy;
  4. na pytanie tut. Organu jakich budynków użyteczności publicznej dotyczą zadane we wniosku pytania nr 1 i 2 Wnioskodawca wskazał, że pytanie nr 1 dotyczy: Oczyszczalni Ścieków w , Ośrodka Sportu i Rekreacji w i Pływalni Miejskiej w , pytanie nr 2 dotyczy: Oczyszczalni Ścieków w , Ośrodka Sportu i Rekreacji w i Pływalni Miejskiej w ;
  5. Pływalnia Miejska w podlega pod Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Sp. z o.o., które jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i dokonuje odrębnych od Wnioskodawcy rozliczeń podatku. Ośrodek Sportu i Rekreacji podlega pod Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Sp. z o.o., które jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i dokonuje odrębnych od Wnioskodawcy rozliczeń podatku. Oczyszczalnia Ścieków w podlega pod Wodociągi Sp. z o.o., które także są czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i dokonuje odrębnych od Wnioskodawcy rozliczeń podatku. Zarówno Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. jak i Wodociągi Sp. z o.o. są spółkami Gminy;
  6. właścicielem budynków użyteczności publicznej jest Gmina;
  7. na pytanie tut. Organu na jakiej podstawie podmioty, o których mowa we wniosku użytkują przedmiotowe budynki i czy użytkują je odpłatnie czy nieodpłatnie, Wnioskodawca wskazał:
    • Oczyszczalnia Ścieków w odpłatnie użytkowanie wieczyste przez Wodociągi Sp. z o.o.,
    • Ośrodek Sportu i Rekreacji w odpłatnie umowa dzierżawy przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. w ,
    • Pływalnia Miejska w zarządzanie nieodpłatne przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. w ;
  1. właścicielem ww. efektów inwestycji będzie Gmina;
  2. użytkownicy będą korzystać z instalacji fotowoltaicznych na podstawie umów cywilnoprawnych;
  3. ewentualne nadwyżki energii elektrycznej będzie odsprzedawała Gmina;
  4. na pytanie tut. Organu dotyczące użytkowników budynków, z którymi Gmina przewiduje zawarcie umów najmu instalacji fotowoltaicznych, Zainteresowany wskazał:
    • Urząd Miejski w Gmina ,
    • Ośrodek Sportu i Rekreacji w Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o.,
    • Pływania Miejska w Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o.,
    • Oczyszczalnia Ścieków w Wodociągi Sp. z o.o.;
  5. ww. umowy cywilnoprawne będą zawierane bezpośrednio po oddaniu do użytkowania i odrębnie dla każdego;
  6. na pytanie: do jakich czynności będą służyły Wnioskodawcy nabywane towary związane z realizacją inwestycji polegających na montażu instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej objętych zakresem zadanych pytań, Gmina wskazała, że:
    • Ośrodek Sportu i Rekreacji w Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. czynności opodatkowane podatkiem VAT,
    • Pływania Miejska w Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. czynności opodatkowane podatkiem VAT,
    • Oczyszczalnia Ścieków w Wodociągi Sp. z o.o. czynności opodatkowane podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczania podatku VAT związanego z planowaną realizacją inwestycji polegających na montażu instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej, w związku z przewidywanym zawarciem umów najmu instalacji z ich użytkownikami (oznaczone jako pytanie nr 2 wniosku ORD-IN)?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma możliwość odliczenia podatku VAT z faktur, które dokumentują poniesione przez Gminę wydatki na montaż instalacji ogniw fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Jak stanowi art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r., poz. 380, z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

W myśl natomiast § 2 powołanego przepisu, czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju.

Należy zauważyć, że umowa najmu jest cywilnoprawną umową, nakładającą na strony tej umowy określone przepisami obowiązki. Tak więc oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy najmu związane jest ze wzajemnym świadczeniem najemcy polegającym na zapłacie umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jej najemcę.

Zatem cywilnoprawna umowa najmu będąca czynnością odpłatną stanowi, stosownie do zapisów ustawy o podatku od towarów i usług, odpłatną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wnioskodawca w związku z tą czynnością występuje w charakterze podatnika podatku VAT zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy i nie korzysta z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z planowaną realizacją inwestycji polegających na montażu instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej w związku z planowanym zawarciem umów najmu instalacji fotowoltaicznych.

Analizując okoliczności przedstawione we wniosku należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją inwestycji polegających na montażu instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej, tj. budynku Oczyszczalni Ścieków w , Ośrodka Sportu i Rekreacji w oraz Pływalni Miejskiej w . Wnioskodawca wskazał bowiem, że jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efekty przedmiotowych inwestycji w postaci instalacji fotowoltaicznych Gmina zamierza wynająć odpłatnie ww. użytkownikom bezpośrednio po oddaniu do użytkowania. Tym samym nabywane w ramach realizacji planowanych inwestycji towary i usługi będą służyły Gminie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji, w przypadku zawarcia umów najmu instalacji fotowoltaicznych z ich użytkownikami, pod warunkiem, że nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Gminy odnośnie pytania nr 2 wniosku ORD-IN, z którego wynika, iż ma możliwość odliczenia podatku VAT z faktur, które dokumentują poniesione przez Nią wydatki na montaż instalacji ogniw fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej, w związku z przewidywanym zawarciem umów najmu tych instalacji z ich użytkownikami, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji polegających na montażu instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej w związku z planowanym zawarciem umów najmu instalacji fotowoltaicznych. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji polegających na montażu instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej w związku z przewidywaną sprzedażą nadwyżek energii elektrycznej przez Spółkę Gminną, został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi