Uzyskanie statusu podatnika oraz określenie stawki właściwej lub zastosowania zwolnienia od podatku do dostawy gospodarstwa rolnego. - Interpretacja - ITPP2/443-931b/12/MD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.11.2012, sygn. ITPP2/443-931b/12/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Uzyskanie statusu podatnika oraz określenie stawki właściwej lub zastosowania zwolnienia od podatku do dostawy gospodarstwa rolnego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2012 r. (data wpływu 2 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniach 25 października oraz 9 listopada 2012 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uzyskania statusu podatnika oraz określenia stawki właściwej lub zastosowania zwolnienia od podatku do dostawy gospodarstwa rolnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 25 października oraz 9 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uzyskania statusu podatnika oraz określenia stawki właściwej lub zastosowania zwolnienia od podatku do dostawy gospodarstwa rolnego.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 9 stycznia 2007 r. od Agencji Rolnej Skarbu Państwa nabył Pan wraz z żoną działkę rolną nr 519 o pow. 7,77 ha położoną w miejscowości O., którą zabudowaliście budynkiem mieszkalnym oraz budynkami gospodarczymi. Zakończenie budowy nastąpiło w dniu 30 października 2008 r. i nadal jesteście jej użytkownikami. Prowadzicie tam na własne cele osobiste małe gospodarstwo rolne. Do ww. nieruchomości w dniu 15 lutego 2008 r. została dokupiona działka rolna nr 373 o pow. 2,25 ha. Planujecie sprzedaż ww. nieruchomości w 2012 r. lub 2013 r. jako całość, tj. majątek nieruchomy, ruchomy oraz inwentarz żywy. Ww. nieruchomość użytkujecie od 2008 r., natomiast inwentarz żywy od 2009 r. do chwili obecnej. Ww. gospodarstwo rolne w momencie jego sprzedaży będzie spełniało definicję gospodarstwa rolnego zawartą w art. 553 Kodeksu cywilnego. Wszystkie opisane nieruchomości związane są z prywatnym majątkiem oraz przeznaczone są na cele osobiste. Po oddaniu do użytkowania każdego z budynków nie dokonywał Pan na nich żadnych ulepszeń. Nie była i nie jest prowadzona żadna działalność gospodarcza oraz opisane nieruchomości nie były udostępniane innym osobom. Nabyte grunty nie podlegały pod podatek VAT, a od budowanych budynków oraz majątku ruchomego nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (ich zakup został dokonany na własne cele nie związane z działalnością gospodarczą. Nieruchomości te planuje Pan sprzedawać za pośrednictwem biur nieruchomości. W przeszłości, tj. 2003 r., sprzedał Pan nieruchomość zabudowaną domem mieszkalnym, w którym mieszkał Pan od 1946 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy w momencie sprzedaży gospodarstwa rolnego jako całości staniecie się z żoną podatnikami podatku od towarów i usług i będziecie zobowiązani do opodatkowania ww. czynności podatkiem od towarów i usług, jeśli tak to czy będziecie mogli skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i 10 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, z chwilą sprzedaży ww. nieruchomości stanie się podatnikiem podatku od towarów i usług, a opisaną transakcję należy udokumentować fakturą ze stawką zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Zgodnie pkt 16 tego artykułu, przez gospodarstwo rolne rozumie się gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Z regulacji art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 Nr 16, poz. 93 ze zm.) wynika, że rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Stosownie do treści art. 551 Kodeksu cywilnego, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 55³ Kodeksu cywilnego, za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 str. 1 ze zm.), w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Stosownie do regulacji art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych są szczegółowo uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Z treści złożonego wniosku wynika, że planuje Pan zbyć m. in. gospodarstwo rolne (w tym nieruchomości, ruchomości i inwentarz żywy), w rozumieniu art. 553 Kodeksu cywilnego.

Na tym tle powziął Pan wątpliwość dotyczącą zastosowania zwolnienia od podatku do sprzedaży ww. dóbr.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że o ile w chwili zbycia przedmiotowe gospodarstwo będzie stanowiło przedsiębiorstwo w rozumieniu ustawy Kodeks Cywilny, transakcja jego zbycia nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a nie jak wskazał Pan w swoim stanowisku zwolniona od tego podatku. Należy przy tym dodać, że zbycie gospodarstwa rolnego jako przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy nie powinno być udokumentowane fakturą VAT.

W związku z tym stanowisko te należało uznać za nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku od towarów i usług została wydana w Pana indywidualnej sprawie, jako że to Pan jest stroną wniosku. Z tych też względów żona jako współwłaściciel nieruchomości - chcąc uzyskać interpretację indywidualną winna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania w stosunku do współwłaściciela (żony).

Zaznaczenia wymaga też fakt, że tut. organ nie dokonywał oceny dokumentów załączonych do wniosku, bowiem zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, a niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku.

Ponadto informuję się, że kwestia uzyskania statusu podatnika oraz określenia stawek właściwych lub zastosowania zwolnienia od podatku do dostawy nieruchomości (w tym zabudowanych i niezabudowanych) została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-931a/12/MD.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy