Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach projektu polegającego na przeprowadzeniu kampanii promocyjnej regionu. - Interpretacja - IBPP3/443-593/12/EJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.07.2012, sygn. IBPP3/443-593/12/EJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach projektu polegającego na przeprowadzeniu kampanii promocyjnej regionu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2012r. (data wpływu 30 kwietnia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2012r. (data wpływu 31 maja 2012r.) oraz z dnia 11 czerwca 2012r. (data wpływu 15 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 maja 2012r. (data wpływu 31 maja 2012r.) oraz z dnia 11 czerwca 2012r. (data wpływu 15 czerwca 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest instytucją powołaną do działalności na rzecz rozwoju regionu i promocji M. Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy: wspieranie rozwoju regionu poprzez przekształcenia strukturalne i własnościowe, inicjowanie i promowanie przedsiębiorczości, inicjowanie i wspieranie inicjatyw gospodarczych organizowanych na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy oraz uczestnictwo w programach europejskich.

Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. , który został wybrany do dofinansowania przez Zarząd Województwa w ramach Działania 8.1, Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2001-2013 na podstawie Uchwały z dnia 31 stycznia 2012r. Projekt będzie realizowany w okresie od 1 czerwca 2012r. do 31 maja 2014r. w partnerstwie z Województwem i Sp. z o.o.

Każdy z partnerów realizuje przydzielone mu we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualnie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją tych zadań w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych kategorii w budżecie projektu. Dofinansowanie w wysokości 75% wydatków kwalifikowanych zostanie przekazane Liderowi projektu tj. Wnioskodawcy w formie refundacji. Przy czym 85% dofinansowania projektu stanowią środki europejskie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dofinansowania projektu stanowi współfinansowanie pochodzące z budżetu państwa. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana jako dopłata do ceny usługi, w całości natomiast służy sfinansowaniu działań w ramach projektu. Zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów w związku z realizowanym projektem. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem VAT, składającym miesięcznie deklaracje VAT-7.

Projekt stanowi kontynuację działań zainicjowanych w obecnie realizowanym projekcie.

Cele ogólne projektu są zdefiniowane w następujący sposób:

  • Promocja wybranych obszarów gospodarki regionalnej (biotechnologie, usługi wspólne i nowoczesne technologie) jako kierunki preferowanych inwestycji na terenie M.
  • Wzmocnienie wizerunku M. i regionalnej marki ekonomicznej w międzynarodowym środowisku gospodarczym.
  • Wzrost świadomości o możliwościach inwestycji na terenie M. i warunkach podejmowania współpracy ponadregionalnej.

Projekt zakłada realizację działań promujących obszar całego Województwa na arenie międzynarodowej poprzez:

  1. Działania polegające na bezpośrednim uczestnictwie w międzynarodowych wydarzeniach o charakterze konferencyjnym i targowym: targiBio International Convention (Chicago), targi nowych technologii CeBiT (Hanower) oraz konferencja Gartner OutsourcingIT Service Summit (Londyn).
  2. Organizację wydarzeń typu event na terenie KOM, promujących potencjał inwestycyjny: cyklicznej imprezy zainaugurowanej w 2009r. w ramach projektu Incest in M. MRPO 8.1 AnnualBusiness in M. Meeting wraz z kampanią promocyjną na terenie MPL.
  3. Działania o charakterze kampanii promocyjno-informacyjnej: kampania medialna (międzynarodowa stacja TV-CNN i Internet-CNN) oraz kampania prasowa w gazecie pokładowej (Lufthansa Magazine). Emisja wyprodukowanych spotów sprofilowanych pod kątem najbardziej rozwojowych branż, które promuje projekt: IT, LifeScience oraz nowoczesne usługi dla biznesu. Kampania medialna będzie obejmowała region EMEA, Azja oraz USA.
  4. Przygotowanie materiałów informacyjno-promocyjnych: anglojęzyczne raporty o charakterze analitycznym i informacyjnym dotyczące potencjału gospodarczego M. (zasoby ludzkie, rynek nieruchomości, centa usług wspólnych (BPO/SSC), doing business in M.), prezentacja multimedialna, materiały promocyjne (torby, ołówki).
  5. Redakcję i administrację www.businessinmalopolska.com.
  6. Aktualizację oferty dla inwestorów i eksporterów.
  7. Badanie efektywności realizowanych działań marketingowych.

Koncepcja projektu zakłada realizację spójnych działań z zakresu promocji gospodarczej na arenie międzynarodowej poprzez dostosowanie przekazu promocyjnego do poszczególnych narzędzi marketingowych. Kampanie promocyjne wykorzystujące narzędzie marketingowe dostosowane do potrzeb i oczekiwań inwestorów oraz eksporterów są gwarancją sukcesu projektu.

W piśmie z dnia 25 maja 2012r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że Spółka będzie samodzielnie ponosiła wydatki z tytułu realizacji projektu zgodnie z podziałem zadań w budżecie. Wnioskodawca ponosząc wydatki będzie posiadał faktury zakupowe, na których będzie figurował jako nabywca towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca jako Lider projektu nie otrzyma od pozostałych partnerów projektu towarów, nie będzie również świadczył usług na ich rzecz.

Projekt zakłada realizację działań promujących obszar całego Województwa na arenie międzynarodowej poprzez:

Organizację wydarzeń typu event na terenie KOM, promujących potencjał inwestycyjny M:

  • Organizacja konferencji
    Doroczna konferencja organizowana z udziałem inwestorów obecnych na terenie M., zaproszonych gości krajowych (ministerstwa, PZIIZ) i zagranicznych, władz regionalnych i przedstawicieli instytucji biznesowych (izby handlowe, agencje branżowe, klastry, itp.).
    Działania marketingowe: wystąpienia przedstawicieli Business, prezentacja i dystrybucja materiałów promocyjno-informacyjnych, promocja w mediach, wystąpienia seminaryjne zaproszonych gości, kampania promocyjna na lotnisku (baner, kaseton)
    Odbiorcy działania: uczestnicy i goście konferencji, media lokalne.
  • Kampania promocyjno-informacyjna na terenie MPL, czas trwania 2 miesiące 2013, skupiona wokół wydarzenia ABiMM. Biorąc pod uwagę profil osób korzystających z usług lokalnego portu lotniczego oraz ilość obsłużonych pasażerów na terenie MPL (średnio 2,5 mln rocznie) lokalizacja kampanii wizerunkowej i promocyjnej na lotnisku daje największe szanse uzyskania wysokiej skuteczności przekazu i spełnienia celu szczegółowego projektu w odniesieniu do działań zmierzających do wzmocnienia wizerunku potencjału gospodarczego (innowacyjnego).
    Działania marketingowe: wykorzystanie istniejących na lotnisku nośników informacji (ekrany) oraz trwałych oznaczeń (bannera, kaseton).
    Odbiorcy działania: osoby odwiedzające port lotniczy (podróżni, osoby towarzyszące).

W projekcie nie będą pobierane żadne opłaty za uczestnictwo w konferencjach. Wszelkie materiały promocyjne dla uczestników będą nieodpłatne. Materiały informacyjno-promocyjne, które będą wykorzystywane w projekcie to m.in.:

  • anglojęzyczne raporty o charakterze analitycznym i informacyjnym dotyczące potencjału gospodarczego (zasoby ludzkie, rynek nieruchomości, centra usług wspólnych (BPO/SSC), doing business).
  • działania marketingowe: Wydawnictwa dostępne w wersji angielskiej. Oprócz wersji papierowej przewidziano zamieszczenie raportów na stronach internetowych Centrum Business oraz na stronach partnerów projektu. Odbiorcami działania będą inwestorzy, uczestnicy misji gospodarczych i imprez targowych, odbiorcy strony internetowej BiM.
  • prezentacja multimedialna na USB, materiały promocyjne (torby, ołówki).
    Prezentacja multimedialna zostanie zaktualizowana i znajdować się na niej będą m.in. anglojęzyczne raporty analityczne, oferta inwestycyjna i eksportowa oraz spoty promocyjne. Pierwszą publikację zaplanowano w związku z targami CeBIT, drugą publikację na BIO CENNVENTION, natomiast trzecia publikacja zostanie przygotowana przed konferencją Gartnera w Londynie, wykorzystywana będzie również podczas ABIMM, podczas spotkań promocyjno informacyjnych, spotkań z inwestorami i m. eksporterami.
    Działania marketingowe: prezentacja dostępna w wersji angielskiej, dystrybucja prezentacji podczas misji, targów, spotkań B2B, konferencji. Odbiorcami działania będą uczestnicy bezpośrednich spotkań biznesowych, inwestorzy, zagraniczni kontrahenci, uczestnicy targów i konferencji.

Badanie efektywności będzie dotyczyć wykorzystania narzędzi marketingowych. Zostanie przeprowadzone nieodpłatnie przez zespół projektowy na zakończenie realizacji projektu. Zawierać będzie charakterystyki potencjalnych inwestorów i/lub eksporterów wraz z oceną jakościową kontaktów w odniesieniu do wydarzeń i działań zawartych w projekcie . Stanowić będzie cenne źródło informacji dla planowania przyszłych projektów oraz ocenę wykorzystanych w projekcie narzędzi marketingowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem...

Stanowisko Wnioskodawcy:

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dofinansowaniem, a czynnościami opodatkowanymi powoduje, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w treści art. 88 powołanej ustawy, ustawodawca wskazał czynności, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Literalne brzmienie cyt. wyżej przepisów wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. w partnerstwie z Województwem i Sp. z o.o. Każdy z partnerów realizuje przydzielone mu we wniosku o dofinansowanie zadanie inwestycyjne, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją zadań. Wnioskodawca ponosząc wydatki będzie posiadał faktury zakupowe, na których będzie figurował jako nabywca towarów i usług. Projekt zakłada realizację działań promujących obszar całego Województwa na arenie międzynarodowej. Zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę na potrzeby projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów w związku z realizowanym projektem.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą służyły czynnościom generującym podatek należny.

Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Referencje

IBPP3/443-422/12/EJ, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach