Temat interpretacji
brak prawa do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego przy realizacji projektu polegającego na budowie sieci szerokopasmowej dla społeczeństwa informacyjnego
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2011r. (data wpływu 20 kwietnia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 czerwca 2012r. (data wpływu 5 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 czerwca 2012r. (data wpływu 5 lipca 2012r.).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Umowa o dofinansowanie projektu w ramach działania 2.1 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego RPO W na lata 2007-2013 pn. realizowana będzie przez Miasto lidera Projektu. Wnioskodawca jako partner projektu przystępuje do realizacji projektu pn. . Realizując ten projekt gmina poniesie wydatki związane z budową infrastruktury technicznej. Czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7 jest gmina, posiadająca NIP. Towary i usług nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywanymi przez gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Realizowany projekt związany będzie z wykonywaniem zadań własnych gminy w zakresie telekomunikacji oraz promocji gminy, określonym w art. 7 ust. 1 pkt 3a i pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym. Mienie powstałe w wyniku realizacji ww. projektu będzie służyło ogółowi mieszkańców gminy i stanowiło będzie własność gminy.
W piśmie z dnia lipca 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:
- prawidłowa nazwa projektu w ramach działania 2.1 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego RPO W na lata 2007-2013 to .
- Finansowanie projektu będzie zapewnione przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i środki własne Wnioskodawcy. Podatek VAT jest kwalifikowalny. Miasto jako Lider projektu jest
odpowiedzialny za przeprowadzenie postępowania przetargowego zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych oraz realizację całości projektu. Zgodnie z założeniami porozumienia pomiędzy Liderem a Partnerami projektu Miasto będzie płatnikiem głównych faktur z wykonawcą przedmiotowego projektu, a partnerzy będą ponosić koszty związane z dostawą i zabudową infrastruktury technicznej na terenie swoich gmin na zasadzie re-faktur. Zatem Gmina będzie posiadała faktury na których nabywcą towarów i usług będzie Wnioskodawca, a faktury zostaną wystawione przez Lidera projektu.
Po realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej przedstawionych poniżej usług, a co za tym idzie nie będzie generowany dochód z tego tytułu. Partnerzy będą finansować koszty infrastruktury pasywnej i aktywnej na terenie swoich gmin. Ponadto będą finansować koszty dokumentacji proporcjonalnie do udziału w dokumentacji projektowej, inżynieria projektu, promocji oraz urządzeń aktywnych. - Głównym celem projektu jest wybudowanie infrastruktury teleinformatycznej, która połączy jednostki samorządowe tworząc dedykowaną sieć gminną, zapewnienie tym jednostkom szerokopasmowego bezpłatnego dostępu do Internetu, stworzenie na terenie gminy punktów bezpłatnego dostępu do Internetu (Hot Spot), zapewnienie infrastruktury do bezpłatnego przesyłania danych z monitoringu gminnego oraz wprowadzenie e-usług. Projekt umożliwia również realizowanie nowych grup projektów, które nie będą mogły być realizowane bez przedmiotowego projektu m.in.:
- przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu działanie 8.3 Programu Operacyjnego innowacyjna Gospodarka (zapewnienie dostępu do Internetu szerokopasmowego) zabudowana infrastruktura pozwoli przy stosunkowo niskich nakładach finansowych i w szybkim czasie zapewnić medium, dzięki któremu w ramach działania 8.3 można będzie dostarczać szerokopasmowy Internet grupie docelowej.
- aktywizacja osób niepełnosprawnych ruchowo (dostęp do sieci stwarza możliwość pracy w domu takich osób) zbudowana infrastruktura pozwoli na zapewnienie dostępu do Internetu niemal wszystkim mieszkańcom.
- projekty związane z poprawą bezpieczeństwa (monitoring miejski, imprez masowych) systemy takie wymagają infrastruktury sieciowej pozwalającej na przesyłanie obrazów z kamer i sterowanie tymi kamerami.
- projekty związane z zarządzaniem ruchem ulicznym i koordynacją działań służb gminnych wybudowana w ramach projektu infrastruktura zapewni medium o odpowiednich parametrach pozwalające na realizację projektów związanych z zarządzaniem ruchem ulicznym, koordynację działań służb gminnych i budowę systemów związanych z Inteligentnym Transportem Samochodowym.
Głównym założeniem projektu dla Wnioskodawcy jest wykonanie sieci gminnej, zapewnienie dostępu do Internetu jednostkom samorządowym, stworzenie Hot Spotów oraz zapewnienie infrastruktury dla przesyłania danych z monitoringu miejskiego. Jednostki miejskie będą posiadały następujące parametry dostępu do Internetu:
- przepustowości 2 Mbit/2 biblioteki, przedszkola, hot-spoty
- przepustowości 4 Mbit/s szkoły podstawowe, gimnazja, jednostki komunalne
- przepustowości 6 Mbit/s szkoły ponad gimnazjalne, domy kultury.
Technologia dostępu w większości przypadków radiowa wykorzystująca połączenie PMP, bezpośrednio do projektowanych stacji bazowych, a pomiędzy stacjami bazowymi technologii PtP. W celu zapewnienia dostępu do internetu dla tej grupy jednostek zakłada się wybudowanie przyłącza światłowodowego pomiędzy węzłem operatora telekomunikacyjnego i Urzędem Gminy. Jednostki UG ze względu na niedużą odległość od obiektów operatorów podłączone zostaną w technologii przewodowej. W UG będzie zlokalizowana serwerownia do zarządzania wybudowaną infrastrukturą transmisji danych w tym do zarządzania pasmem dostępu do Internetu. Łącza radiowe powinny posiadać przepływowość:
- do stacji bazowej w Z. minimum 100 Mbit/s
- pomiędzy stacją bazową w Z. i parkiem minimum 22 Mbps,
- pomiędzy stacją bazową w Z. i P. minimum 30 Mbps
gdyż oprócz transmisji danych do Internetu łącza te będą obsługiwały (w przyszłości) transmisję sygnału wizyjnego z kamer monitoringu do Centrum Monitoringu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca jako beneficjent projektu o dofinansowanie z funduszy europejskich zadania własnego gminy określonego w art. 7 ust. 1 pkt 3a i pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym, ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu... Poniesione wydatki związane są z dostawą towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawcy, dostawy towarów i usług nie są związane z działalnością opodatkowaną i w związku z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów usług Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych wydatków.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji oraz w zakresie promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 3a i pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Z przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010r. Nr 106, poz. 675) wynika, ze jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca przystępuje do realizacji projektu pn. . Realizując ten projekt gmina jako partner poniesie wydatki związane z budową infrastruktury technicznej. Partnerzy będą ponosić koszty związane z dostawą i zabudową infrastruktury technicznej na terenie swoich gmin na zasadzie re-faktur. Zatem Wnioskodawca będzie posiadał faktury na których nabywcą towarów i usług będzie Wnioskodawca, a faktury zostaną wystawione przez Lidera projektu. Po realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej, a co za tym idzie nie będzie generowany dochód. Towary i usług nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywanymi przez gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w rozpoznawanej sprawie nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych.
Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.
Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach