Prawo do odliczenia podatku naliczonego przy modernizacji bazy noclegowej i gastronomicznej Uzdrowiska. - Interpretacja - IBPP3/443-568/12/EJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.06.2012, sygn. IBPP3/443-568/12/EJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przy modernizacji bazy noclegowej i gastronomicznej Uzdrowiska.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012r. (data wpływu 19 marca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 kwietnia 2012r. (data wpływu 6 kwietnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 kwietnia 2012r. (data wpływu 6 kwietnia 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez Sejmik Województwa. Statutowym zadaniem Wnioskodawcy jest świadczenie usług opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia działalność zwolniona z podatku VAT. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Działalność Wnioskodawcy sklasyfikowana jest zgodnie z GUS jako PKD 8720Z. W strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy znajdują się:

  • oddział szpitalny reumatologiczny, rehabilitacyjny dla dorosłych i dzieci,
  • wielospecjalistyczna przychodnia uzdrowiskowa (reumatologiczna, rehabilitacyjna, otolaryngologiczna),
  • sanatoria dla dorosłych i dzieci,
  • zakład przyrodoleczniczy.

Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest świadczenie usług medycznych dla pacjentów szpitalnych oraz kuracjuszy przebywających na turnusach rehabilitacyjnych bądź to w ramach podpisanych umów kontraktowych z Narodowym Funduszem Zdrowia lub w ramach usług medycznych komercyjnych. Wnioskodawca osiąga również przychody w ramach innej działalności zgodnej z zapisami statutu m.in. dzierżawy, wynajmu budynków bądź pomieszczeń. Są to czynności opodatkowane i z tego tytułu występuje podatek należny. Wnioskodawca dokonuje obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów poprzez wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w stosunku do których przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W kwietniu 2011r. Uchwałą Zarządu Województwa zostało Wnioskodawcy przyznane dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2012 Działanie 3 Turystyka, Poddziałanie 3.1.2. Infrastruktura zaplecza turystycznego Podmioty publiczne na projekt pn. . Projekt ten jest realizowany w latach 2011-2012r.

Projekt będzie składał się z dwóch zasadniczych komponentów: modernizacji bazy gastronomicznej Uzdrowiska poprzez stworzenie nowoczesnej i stylowej restauracji, pubu, tarasu kawiarnianego, a także modernizacja istniejącej kuchni i stołówki z energooszczędnym wyposażeniem oraz modernizacji pomieszczeń w pawilonie M i uzyskaniu dwóch apartamentów zapewniających 4 dodatkowe miejsca noclegowe dla kuracjuszy.

Prace wykonywane w ramach tego projektu to stworzenie pubu w pomieszczeniach będących przedmiotem projektu czyli dotychczasowej kuchni i stołówki oraz magazynów i piwnic, wydzielenie z sali jadalnej części restauracyjnej dostępnej dla klientów zewnętrznych oraz przebudowa tarasu z dostosowaniem do funkcji sezonowego ogródka kawiarnianego. Również wykonywane będą prace związane z modernizacją pomieszczeń wraz z wyposażeniem w budynku pawilonu sanatoryjnego M w wyniku których powstaną 2 apartamenty zapewniające 4 miejsca noclegowe dla kuracjuszy sanatoryjnych.

Efekty:

  • poprawa dostępności bazy noclegowej i gastronomicznej także dla osób starszych i niepełnosprawnych,
  • wykorzystanie potencjału turystycznego województwa,
  • zwiększenie zainteresowania regionem turystów z innych województwa kraju, turystów zagranicznych, jak również mieszkańców pozostałych subregionów,
  • poprawa dostępności usług rehabilitacyjnych i specjalistycznych świadczeń z zakresu odnowy.

Jednym z obligatoryjnych załączników do umowy o dofinansowanie jest złożenie interpretacji indywidualnej, mówiącej o możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach za realizację ww. projektu.

Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest świadczenie usług medycznych dla pacjentów szpitalnych oraz kuracjuszy przebywających na turnusach rehabilitacyjnych w pawilonach sanatoryjnych. W ramach tych usług obowiązkiem Wnioskodawcy jest m.in. zapewnienie wyżywienia jak również noclegów tym osobom. Występuje u Wnioskodawcy również sprzedaż posiłków dla pracowników, osób indywidualnych oraz innym podmiotom gospodarczym. W tym przypadku występuje podatek należny. Zgodnie z zasadami obowiązującymi w ustawie Wnioskodawca dokonuje obniżenia podatku należnego z tego tytułu poprzez wyodrębnienie kwot podatku naliczonego występującego przy zakupach towarów służących czynnościom opodatkowanym czyli sprzedaży posiłków. Wnioskodawca zaznacza, że w okresie trwania prac modernizacyjnych w ramach projektu pomieszczenia kuchni, stołówki, magazynów i piwnic zostają wyłączone z użytkowania. Posiłki dla pacjentów i kuracjuszy Wnioskodawca zakupywać będzie od wyłonionej w wyniku przetargu firmy zewnętrznej. Prace związane z modernizacją pawilonu M są związane z działalnością świadczenia usług medycznych kuracjuszom oraz usługom komercyjnym.

W piśmie z dnia 4 kwietnia 2012r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że efekty projektu będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną jak i zwolnioną. Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną jak i zwolnioną. Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować wydatków do poszczególnych kategorii wykonywanych czynności. Proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy za 2011r. wynosi 9,01%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pn. Wnioskodawcy w przyszłości będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w nakładach inwestycyjnych ww. projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 4 kwietnia 2012r.), w związku z realizacją przedmiotowego projektu Uzdrowisku w przyszłości będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w nakładach inwestycyjnych ww. projektu..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdą przepisy art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl natomiast art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W świetle art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu. Przepis ten stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 8 ustawy).

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. . Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest świadczenie usług medycznych dla pacjentów szpitalnych oraz kuracjuszy przebywających na turnusach rehabilitacyjnych w pawilonach sanatoryjnych. Projekt będzie składał się z modernizacji bazy gastronomicznej Uzdrowiska poprzez stworzenie nowoczesnej i stylowej restauracji, pubu, tarasu kawiarnianego, a także modernizacji istniejącej kuchni i stołówki z energooszczędnym wyposażeniem oraz modernizacji pomieszczeń w pawilonie M i uzyskaniu dwóch apartamentów zapewniających 4 dodatkowe miejsca noclegowe dla kuracjuszy. Efekty projekty będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną jak również ze sprzedażą zwolnioną. Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną jak i zwolnioną. Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować wydatków do poszczególnych kategorii wykonywanych czynności. Proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 za 2011r. wynosi 9,01%.

Jak wyżej wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru lub usługi, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru lub usługi.

Zamiar i sposób wykorzystania nabywanych na potrzeby realizacji projektu towarów i usług jest jasno określony. Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do wykonywania czynności zwolnionych, przy czym nie jest w stanie do określenia kwot podatku związanych z danym rodzajem działalności a proporcja określona w art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT przekracza 2%.

Zatem Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu, w części w jakiej zakupy te będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych w przepisach art. 90 ustawy o VAT.

Jednakże kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Stosownie bowiem do art. 91 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W świetle art. 8 ustawy z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), przepis art. 91 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 (tj. ustawy o podatku od towarów i usług), w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od korekt dokonywanych za rok 2011.

W związku z powyższym w chwili nabycia towaru lub usługi podatek naliczony rozliczany jest wstępnie w oparciu o współczynnik obliczony na podstawie obrotów osiągniętych w ubiegłym roku podatkowym, natomiast po zakończeniu roku, w którym dokonywane były zakupy, dokonywana jest korekta, w oparciu o faktyczną proporcję sprzedaży, jaką uzyskano w roku, w którym te zakupy były dokonywane.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, iż będzie mu przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu dokonywania oceny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w sposobie wykorzystywania przez Wnioskodawcę mienia powstałego w wyniku realizacji projektu. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność jedynie w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach