Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnyc... - Interpretacja - IPTPP4/443-154/12-4/OS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.06.2012, sygn. IPTPP4/443-154/12-4/OS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w związku z realizacją projektu, ponieważ zakupione środki trwałe i wartości niematerialne i prawne będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2012 r. (data wpływu 1 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2012 r. (data wpływu 24 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach realizacji projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach realizacji projektu pn. .

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 maja 2012 r. (data wpływu 24 kwietnia 2012r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca prowadzi od wielu lat działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie:

  1. działalności fotograficznej PKD 74.20Z,
  2. działalności usługowej związanej z przygotowaniem do druku PKD 18.13.Z,
  3. sprzedaży detalicznej pozostałych nowych wyrobów w wyspecjalizowanych sklepach PKD 47.78.Z.

Spółka zajmuje się wykonywaniem zdjęć do dokumentów, zdjęć okolicznościowych, zdjęć do folderów, ulotek, broszur, zdjęć eventowych i wydruków na zamówienie. Spółka prowadzi również sprzedaż aparatów fotograficznych i akcesoriów do aparatów oraz asortymentu fotograficznego (klisze, albumy, ramki do zdjęć).

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT (w załączeniu zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego o zarejestrowaniu Spółki jako podatnika VAT czynnego), składa miesięczne deklaracje VAT. W ramach prowadzonej działalności Spółka świadczy wyłącznie usługi opodatkowane stawką 23%.

Aby utrzymać pozycję na rynku usług fotograficznych Spółka musi nieustannie poszerzać swoją ofertę oraz dbać o najwyższą jakość świadczonych usług. Spółka postanowiła więc zrealizować inwestycję, której przedmiotem byłoby ulepszenie świadczonych usług z zakresu wydruku zdjęć oraz rozszerzenie oferty o nowe usługi, w tym wydruk i składanie zdjęć w formie fotoksiążek.

Aby było możliwe świadczenie tego typu usług konieczne jest nabycie nowoczesnych urządzeń oraz specjalistycznego oprogramowania komputerowego.

W tym celu w 2011 r. Spółka, z uwagi na ograniczone środki finansowe, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu o nazwie ... w ramach Działania III.6: Rozwój mikro- i małych przedsiębiorstw. Osi priorytetowej III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Uchwałą Zarządu Województwa projekt został zakwalifikowany do dofinansowania (w wysokości 69% wydatków zaplanowanych w projekcie).

Projekt dotyczy ulepszenia świadczonych usług fotograficznych z zakresu wydruku zdjęć oraz rozszerzenia oferty o nowe usługi fotograficzne. W ramach realizacji projektu Spółka zakupi nowoczesne urządzenia (w tym minilab fotograficzny i maszynę do tworzenia fotoksiążek) wraz z technologicznie zaawansowanymi komputerami oraz specjalistyczne oprogramowanie komputerowe (w tym oprogramowanie do obróbki zdjęć i grafiki oraz do komponowania fotoksiążek).

Warunkiem niezbędnym do podpisania umowy o dofinansowanie projektu jest m.in. w przypadku wykazania we wniosku o dofinansowanie podatku VAT jako wydatku kwalifikowalnego (czyli wydatku, którego beneficjent nie ma możliwości odzyskania) - dostarczenie indywidualnej interpretacji właściwej Izby Skarbowej w sprawie możliwości odzyskania podatku VAT związanego z projektem.

Zarówno zgodnie z prawem wspólnotowym jak i krajowym, kosztem kwalifikowalnym stanowiącym podstawę do rozliczenia otrzymanej przez beneficjenta dotacji nie jest podatek VAT, który jest przez tego podatnika odzyskiwany w jakikolwiek sposób. Zatem otrzymana przez podatnika dotacja może dotyczyć jedynie wartości netto poniesionego przez niego wydatku. Chyba że beneficjent nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z ustawą VAT - wtedy za koszt kwalifikowalny może być uznana jego wartość brutto. Jeśli natomiast podatnik miał prawo do dokonania przedmiotowego odliczenia, ale tego prawa nie zrealizował, koszt VAT nie może być uznany za wydatek kwalifikowalny, a więc sfinansowany dotacją.

Dlatego też Spółka występuje z przedmiotowym wnioskiem o wydanie Interpretacji indywidualnej.

Faktury VAT będą wystawiane Wnioskodawcę.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, sfinansowanych w części dotacją z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ma lata 2007 2013...

Zdaniem Wnioskodawcy, Zainteresowany będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, sfinansowanych w części dotacją z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotowe wydatki (na zakup nowoczesnych urządzeń, w tym minilabu fotograficznego i maszyny do tworzenia komputerowego) będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług fotograficznych.

Stosowanie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odliczenie podatku naliczonego zgodnie z ustawą przysługuje oczywiście wyłącznie podatnikowi, jeśli jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i dokonuje zakupów w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponieważ ustawa VAT nie różnicuje prawa do odliczenia podatku naliczonego przez beneficjenta otrzymującego dotację, ma on prawo do dokonania takiego odliczenia na takich samych zasadach jak podatnicy finansujący swoje wydatki z innych środków. Co do zasady odliczenie takie może być dokonane w okresie, w którym podatnik otrzymał fakturę dokumentującą zakup lub w deklaracji za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

Organy podatkowe w wielu wydanych interpretacjach wskazują, że sposób pozyskania środków na sfinansowanie wydatków związanych z działalnością gospodarczą nie ma znaczenia dla prawa do odliczenia podatku VAT i należy w tym zakresie stosować zasady ogólne.

Wydatek poniesiony przez podatnika VAT czynnego powinien mieć przede wszystkim związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, aby dawał prawo do odliczenia VAT naliczonego (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej Spółka spełnia te warunki, ponieważ po pierwsze jest podatnikiem czynnym VAT, a po drugie wydatki na zakup wyżej wymienionych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych (tj. świadczeniu usług fotograficznych opodatkowanych stawką 23%).

W związku z powyższym Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków sfinansowanych dotacją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacjiświadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu o nazwie .... Projekt dotyczy ulepszenia świadczonych usług fotograficznych z zakresu wydruku zdjęć oraz rozszerzenia oferty o nowe usługi fotograficzne. W ramach realizacji projektu Spółka zakupi nowoczesne urządzenia (w tym minilab fotograficzny i maszynę do tworzenia fotoksiążek) wraz z technologicznie zaawansowanymi komputerami oraz specjalistyczne oprogramowanie komputerowe (w tym oprogramowanie do obróbki zdjęć i grafiki oraz do komponowania fotoksiążek).

Faktury VAT będą wystawiane na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy jest spełniony, gdyż towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi, a ponadto Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w związku z realizacją projektu pn. ..., ponieważ zakupione środki trwałe i wartości niematerialne i prawne będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek Zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Stosownie zaś do treści art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach Wnioskodawcy, w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14m mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną. Stosownie zaś do art. 14e § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie interpretacja została wydana.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 233 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi