Temat interpretacji
Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2012r. (data wpływu 13 stycznia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu inwestycyjnego pt. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 stycznia 2012r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu inwestycyjnego pt. .
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
W 2010r. Gmina D zakończyła realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 zgodnie z umową o dofinansowanie pn. ". Niniejszy projekt, zgodnie z art. 55 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 oraz art. 1 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1314/2008, generuje dochód.
Na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie projektu zaistniały przesłanki, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczące możliwości nabycia prawa odzyskania podatku VAT przez Gminę D, w trakcie jak i po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego. W związku z tym został on uznany przez Urząd Marszałkowski jako wydatek niekwalifikowalny projektu, co skutkowało brakiem jego refundacji ze strony instytucji pośredniczącej w ramach przedmiotowej inwestycji. W ramach prac objętych przedmiotowym projektem dokonano rozbudowy i przebudowy istniejącego obiektu sportowego będącego dotychczas w stanie surowym. Prace te obejmowały m.in. roboty rozbiórkowe, budowę basenu rekreacyjnego oraz innych atrakcji wodnych takich jak masaż wodospad, masaż karku, masaże ścienne, zjeżdżalnia, fontanna kielich, reflektory, brodzik wraz z gejzerem wodnym, wanny Whirlpool, oraz zaplecze szatniowo-toaletowo-kasowe, budowę antresoli z częścią gastronomiczną, wyposażenie obiektu w urządzenia techniczne w zakresie umożliwiającym właściwą eksploatację i konserwację obiektu. Ponadto Wnioskodawca jest zobowiązany do zabezpieczenia trwałości projektu i nie poddawania go zasadniczym modyfikacjom, zgodnie z zapisami art. 57 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności, uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999. W świetle obowiązujących przepisów prawa w okresie dłuższym niż 5 lat od finansowego zakończenia projektu Wnioskodawca będzie przeznaczać odpowiednie środki finansowe na utrzymanie efektów przedmiotowej inwestycji, która nie będzie poddawana znaczącej modyfikacji mogącej spowodować uzyskanie nieuzasadnionej korzyści przez podmiot publiczny. Struktura zarządzania projektem po jego zakończeniu jak również struktura własności majątku ma zagwarantować trwałość projektu i zachowanie dotychczasowego przeznaczenia. W związku z tym, właścicielem majątku, który powstał w wyniku zakończenia realizacji Projektu jest Gmina D, która jest podatnikiem podatku VAT o numerze NIP: . Realizacja zadania inwestycyjnego w zakresie kierowania i rozliczania finansowego została scedowana na Urząd Miejski, który jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy, nie posiadającą osobowości prawnej oraz podatnikiem podatku VAT. Na etapie realizacji inwestycji Urząd Miejski nie mógł dokonywać odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach za roboty budowlane, ponieważ nie prowadzi działalności opodatkowanej w remontowanych i modernizowanych obiektach. W związku z tym, iż stroną umowy o dofinansowanie projektu była Gmina D, to w ślad za tym faktury za roboty budowlane były wystawiane na Gminę D.
Powstała Infrastruktura (basen rekreacyjny) znajduje się obecnie w ewidencji księgowej Urzędu Miejskiego w D. Gmina Miasto D (podatnik VAT) zamierza zawrzeć umowę cywilno-prawną (umowę dzierżawy) dotyczącą eksploatacji obiektu sportowego z Miejskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji (MOSiR), który jest odrębnym podatnikiem podatku VAT o numerze NIP: i zarazem jednostką organizacyjną oraz budżetową Gminy Miasto D nie posiadającą osobowości prawnej, która jest finansowana z budżetu Gminy Miasto D. Nadzór nad działalnością MOSiR sprawuje Burmistrz Miasta D.
Ponadto, realizacja niniejszego projektu przewiduje powstanie powierzchni gastronomicznej. Gmina Miasto D, będąca Beneficjentem projektu w ramach otwartego konkursu ofert wyłoni dzierżawcę powierzchni handlowej przeznaczonej pod działalność gastronomiczną na terenie obiektu objętego projektem. Za ww. usługi faktury VAT będą wystawiane przez MOSiR, który jest podatnikiem podatku VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Gminie Miasta D będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu przeprowadzonej realizacji projektu inwestycyjnego pt. "Rozbudowa i przebudowa obiektu hali basenów i lodowiska w D: Etap I Basen rekreacyjny" zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2044r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)... Podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stanowisko Wnioskodawcy: w świetle art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Gmina Miasto D może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami za wykonane roboty budowlane, które są wykorzystywane do czynności opodatkowanych związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Gmina Miasto D podpisując z Miejskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji odpłatną umowę najmu (dzierżawy) i wystawiając faktury VAT z tytułu użytkowania obiektu hali basenów będzie wykonywała działalność opodatkowaną w tym zakresie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. sprawy z zakresu:
- kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym)
- utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych(art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).
- promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w 2010r. Gmina Miasto D zakończyła realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 zgodnie z umową o dofinansowanie pn. Rozbudowa i przebudowa obiektu hali basenów i lodowiska w D: Etap I Basen rekreacyjny". Niniejszy projekt, zgodnie z art. 55 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 oraz art. 1 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1314/2008, generuje dochód. W ramach prac objętych przedmiotowym projektem dokonano rozbudowy i przebudowy istniejącego obiektu sportowego będącego dotychczas w stanie surowym. Prace te obejmowały m.in. roboty rozbiórkowe, budowę basenu rekreacyjnego oraz innych atrakcji wodnych takich jak masaż wodospad, masaż karku, masaże ścienne, zjeżdżalnia, fontanna kielich, reflektory, brodzik wraz z gejzerem wodnym, wanny Whirlpool, oraz zaplecze szatniowo-toaletowo-kasowe, budowę antresoli z częścią gastronomiczną, wyposażenie obiektu w urządzenia techniczne w zakresie umożliwiającym właściwą eksploatację i konserwację obiektu. W świetle obowiązujących przepisów prawa w okresie dłuższym niż 5 lat od finansowego zakończenia projektu Wnioskodawca będzie przeznaczać odpowiednie środki finansowe na utrzymanie efektów przedmiotowej inwestycji, która nie będzie poddawana znaczącej modyfikacji mogącej spowodować uzyskanie nieuzasadnionej korzyści przez podmiot publiczny. Struktura zarządzania projektem po jego zakończeniu jak również struktura własności majątku ma zagwarantować trwałość projektu i zachowanie dotychczasowego przeznaczenia. W związku z tym, właścicielem majątku, który powstał w wyniku zakończenia realizacji Projektu jest Gmina Miasto D, która jest podatnikiem podatku VAT. W związku z tym, iż stroną umowy o dofinansowanie projektu była Gmina Miasto D, to w ślad za tym faktury za roboty budowlane były wystawiane na Gminę Miasto D.
Gmina Miasto D (podatnik VAT) zamierza zawrzeć umowę cywilno-prawną (umowę dzierżawy) dotyczącą eksploatacji obiektu sportowego z Miejskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji (MOSiR), który jest odrębnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto, realizacja niniejszego projektu przewiduje powstanie powierzchni gastronomicznej. Gmina Miasto D, będąca Beneficjentem projektu w ramach otwartego konkursu ofert wyłoni dzierżawcę powierzchni handlowej przeznaczonej pod działalność gastronomiczną na terenie obiektu objętego projektem. Za ww. usługi faktury VAT będą wystawiane przez MOSiR, który jest podatnikiem podatku VAT.
Wobec powyższego z zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy jednoznacznie wynika, iż towary i usługi nabywane na potrzeby ww. projektu pozostają w ścisłym związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.
Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Nadmienić należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
W świetle powyższego umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną, a więc zawarcie jej przez jednostkę samorządu terytorialnego (tj. Gminę) podlega wyłączeniu ze zwolnienia od podatku VAT na mocy cyt. wyżej § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia, a tym samym będzie skutkowało opodatkowaniem tej czynności na zasadach ogólnych.
Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że realizowana w ramach projektu pn. inwestycja związana jest z odpłatnym świadczeniem usług (jak wskazał Wnioskodawca obiekt zostanie oddany w dzierżawę dla MOSiR), a więc z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego dokonując dzierżawy mienia powstałego w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będzie świadczyć usługi, które nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ przedmiotowe czynności będą wykonywane w ramach zawartej umowy cywilnoprawnej (umowa dzierżawy).
Zatem, ze względu na związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego projektu, ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT (odpłatna umowa dzierżawy), Wnioskodawca nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Została bowiem spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach