D E C Y Z J A - Interpretacja - ZP2-449/I/10/05

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.08.2005, sygn. ZP2-449/I/10/05, Izba Skarbowa w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

D E C Y Z J A

Na podstawie art.14b § 5 pkt 2 i art.207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa ( jednolity tekst Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 ) z urzędu uchylam postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 3 czerwca 2005r., znak: PP/443-41/05, w którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z przepisem art.14a § 1ustawy - Ordynacja podatkowa, cyt."stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym".Z kolei § 2 art.14a ustawy stanowi, iż wniosek, o którym mowa wyżej, składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Składający wniosek podatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.Natomiast z treści pisma Wójta Gminy z dnia 5 maja 2005r., znak:RBI.2213-9/2/2004 wynika jednoznacznie, że wnioskodawca nie zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji, lecz zaświadczenia, cyt." zwracam się z uprzejmą prośbą o potwierdzenie, iż Gmina, którą reprezentuję, jest podatnikiem podatku od towarów i usług, ale nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób od planowanych do realizacji zadań (...)". Ponadto wnioskodawca informuje - cyt."dołączenie powyższego zaświadczenia do wniosku SPO -"Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" jest warunkiem umożliwiającym zaliczenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych".Dodatkowo zauważam, że Strona w piśmie z dnia 3 czerwca 2005r. nie przedstawiła własnego stanowiska w sprawie, co potwierdza, iż wniosek dotyczył wydania zaświadczenia, a nie postanowienia w trybie art.14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.Należy podkreślić, iż tryb wydawania zaświadczeń przez organy podatkowe uregulowany jest w Dziale VIIIa ustawy - Ordynacja podatkowa. Zgodnie z przepisem art.306a - organ podatkowy wydaje zaświadczenia na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie ( § 1 ).Zaświadczenie wydaje się, jeżeli urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa oraz gdy osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego ( § 2 ). Zaświadczenie potwierdza stan faktyczny lub prawny istniejący w dniu jego wydania (§ 3 ). Zaświadczenie wydaje się w granicach żądania wnioskodawcy (§ 4).Stosownie do art.14b § 5 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, organ odwoławczy w drodze decyzji uchyla z urzędu postanowienie, o którym mowa w art.14a § 4, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo.Wydanie przez organ podatkowy postanowienia w sytuacji, gdy Strona zwracała się o wydanie zaświadczenia, rażąco narusza przepis art.14a w związku z art.306a ustawy - Ordynacja podatkowa, a tym samym istnieją podstawy do uchylenia postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 3 czerwca 2005r., znak: PP/443-41/05.

W tym stanie rzeczy należało postanowić jak w sentencji.

Na niniejszą decyzję służy Stronie prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej, za moim pośrednictwem, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Izba Skarbowa w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu