Temat interpretacji
Czy przy usłudze remontu doku pływającego oraz przy wykonywaniu prób szczelności wymienionych podczas prac remontowych konstrukcji, zgodnie z art. 83 ust 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług można zastosować obniżoną stawkę 0%?Czy prawidłowo zastosowano stawkę podatku 0% przy fakturach dokumentujących sprzedaż usługi zacumowania i odcumowania statków na terenie stoczni, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniach 2 i 20 września 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku dla usług polegających na wykonywaniu prób szczelności statków podczas prac remontowych, wymianie konstrukcji stalowych doku pływającego oraz zacumowaniu i odcumowaniu statków jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 czerwca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 2 i 20 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku dla usług polegających na wykonywaniu prób szczelności statków podczas prac remontowych, wymianie konstrukcji stalowych doku pływającego oraz zacumowaniu i odcumowaniu statków.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).
Spółka zajmuje się na terenie stoczni usługami związanymi z remontem, przebudową lub konserwacją statków wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11. i do sprzedaży tych usług stosuje, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżoną stawkę 0%. Wykonuje również próby szczelności, obciążeniowe oraz sprawdzające poprawność wykonanych prac związanych z remontem statku zarówno kompleksowo, wraz z usługą remontu, ale zdarzają się także zlecenia wykonania jedynie ww. prób na jednostkach remontowanych przez inne podmioty. W tym przypadku stosuje stawkę podstawową.
W ostatnim czasie dokonała remontu polegającego na wymianie konstrukcji stalowych doku pływającego, należącego do jednej ze stoczni. Nie jest on typowym statkiem, ale mieści się w grupowaniu PKWiU ex 30.11. Zachowawczo zastosowano stawkę podstawową, ale w opinii Spółki powinna być to sprzedaż z obniżoną stawką VAT - 0%.
Na terenie stoczni Spółka wykonuje także usługi zacumowania i odcumowania statków. Usługa ta jest wykonywana na rzecz jednostek, na których ma być lub był już przeprowadzony remont oraz dla takich, które dostarczają materiały, np. do wykonania prac remontowych. W tym przypadku, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje obniżoną stawkę 0%.
Spółka świadczy usługi na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Usługi świadczone są na terytorium Polski dla firm mających siedzibę i miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju. Spółka świadczy usługi jako podwykonawca dla firm polskich, które mają podpisane kontrakty z armatorami morskimi.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy przy usłudze remontu doku pływającego oraz przy wykonywaniu prób szczelności wymienionych podczas prac remontowych konstrukcji, zgodnie z art. 83 ust 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług można zastosować obniżoną stawkę 0%...
- Czy prawidłowo zastosowano stawkę podatku 0% przy fakturach dokumentujących sprzedaż usługi zacumowania i odcumowania statków na terenie stoczni, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, remont doku pływającego powinien skorzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, ponieważ omawiana jednostka pływająca jest wymieniona w grupowaniu PKWiU ex 30.11.
Przy wykonywaniu prób szczelności, obciążeniowych oraz sprawdzających poprawność prac związanych z remontem statku, jak i doku pływającego można zastosować stawkę 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, gdyż są to czynności związane z remontem.
W ocenie Spółki, usługi zacumowania i odcumowania statków na terenie stoczni, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy mogą korzystać z obniżonej stawki podatku 0%, gdyż są to usługi świadczone na obszarze portów morskich polegające na obsłudze środków transportu morskiego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do dyspozycji przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.
Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.
I tak, stosownie do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze portów morskich polegających na obsłudze środków transportu morskiego lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków.
W myśl ust. 1 pkt 14 powołanego artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11 należących do armatorów morskich, z wyjątkiem usług świadczonych na cele osobiste załogi.
Stosownie do ust. 1 pkt 15 tego artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11 oraz ich części składowych.
Ponadto, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do pozostałych usług świadczonych na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów wykonujących przewozy środkami transportu morskiego służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, lub ich ładunków.
W myśl ust. 2 tegoż artykułu, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług). Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.
W przepisach podatkowych brak jest zarówno definicji legalnych, jak i wyodrębnionych katalogów usług polegających na obsłudze środków transportu morskiego lub lądowego, świadczonych na obszarze polskich portów morskich. Należy mieć na uwadze, że zasadą jest ścisła interpretacja przepisów a przy dokonywaniu interpretacji przepisów, zasadne jest posługiwanie się głównie wykładnią językową. Stosując taką metodę wykładni należy kierować się przekonaniem, że ustawodawca racjonalnie używał takich, a nie innych słów. Wykładnia językowa jest bowiem punktem wyjścia dla wszelkiej wykładni prawa podatkowego, a także zakreśla jej granice w ramach możliwego sensu słów zawartych w tekście prawnym. W tym kontekście wskazać należy, iż obsługa środków transportu polega na zapewnianiu ich funkcjonowania zgodnie z przeznaczeniem.
Z treści wniosku wynika, iż Spółka zajmuje się na terenie stoczni usługami związanymi z remontem, przebudową lub konserwacją statków wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11. Wykonuje również próby szczelności, obciążeniowe oraz sprawdzające poprawność wykonanych prac związanych z remontem statku zarówno kompleksowo, wraz z usługą remontu, ale zdarzają się także zlecenia wykonania jedynie ww. prób na jednostkach remontowanych przez inne podmioty. W ostatnim czasie dokonała remontu polegającego na wymianie konstrukcji stalowych doku pływającego, należącego do jednej ze stoczni. Nie jest on typowym statkiem, ale mieści się w grupowaniu PKWiU ex 30.11. Na terenie stoczni Spółka wykonuje także usługi zacumowania i odcumowania statków. Usługa ta jest wykonywana na rzecz jednostek, na których ma być lub był już przeprowadzony remont oraz dla takich, które dostarczają materiały, np. do wykonania prac remontowych. Spółka świadczy usługi na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Usługi świadczone są na terytorium Polski dla firm mających siedzibę i miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju. Spółka świadczy usługi jako podwykonawca dla firm polskich, które mają podpisane kontrakty z armatorami morskimi.
Analizując okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż:
- świadczenie usług remontu doku pływającego należącego do stoczni, o ile jak wynika z treści wniosku - jest on sklasyfikowany pod symbolem 30.11., korzysta z preferencyjnej 0% stawki podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy,
- świadczenie usług wykonywania prób szczelności, obciążeniowych oraz sprawdzających poprawność prac związanych z remontem statku i doku pływającego, gdy Spółka dokonuje jednocześnie remontu tego statku, jako element kompleksowej usługi remontu korzysta z preferencyjnej, 0% stawki podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, w sytuacji natomiast, gdy czynności tych dokonuje w oderwaniu od usługi remontu, uprawniona jest do zastosowania 0% stawki podatku na podstawie ust. 1 pkt 14 tego artykułu, gdy czynności dotyczą statków sklasyfikowanych w grupowaniu 30.11 należących do armatorów morskich (bez względu na charakter nabywcy) oraz ust. 1 pkt 17 ww. artykułu, gdy usługi są świadczone na rzecz armatorów, agentów działających w imieniu i na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów wykonujących przewozy, o ile przedmiotowe statki są sklasyfikowane jak podano we wniosku w grupowaniu PKWiU 30.11.,
- świadczenie usług zacumowania i odcumowania statków korzysta z preferencyjnej, 0% stawki podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdy czynności wykonywane są na terenie portów morskich (bez względu na rodzaj statku i charakter nabywcy),
pod warunkiem prowadzenia dokumentacji, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia a w przypadku zdarzenia przyszłego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy