Uznanie Wnioskodawcy za rolnika ryczałtowego z tytułu nowo nabytego gospodarstwa rolnego przy jednoczesnym byciu podatnikiem VAT z tytułu prowadzenia ... - Interpretacja - IPPP2/443-152/12-2/KOM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.04.2012, sygn. IPPP2/443-152/12-2/KOM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Uznanie Wnioskodawcy za rolnika ryczałtowego z tytułu nowo nabytego gospodarstwa rolnego przy jednoczesnym byciu podatnikiem VAT z tytułu prowadzenia wspólnie z żoną odrębnego gospodarstwa rolnego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2.02.2012 r. (data wpływu 10.02.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za rolnika ryczałtowego z tytułu nowo nabytego gospodarstwa rolnego przy jednoczesnym byciu podatnikiem VAT z tytułu prowadzenia wspólnie z żoną odrębnego gospodarstwa rolnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.02.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za rolnika ryczałtowego z tytułu nowo nabytego gospodarstwa rolnego przy jednoczesnym byciu podatnikiem VAT z tytułu prowadzenia wspólnie z żoną odrębnego gospodarstwa rolnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wspólnie z żoną jest właścicielem gospodarstwa rolnego na zasadach ustawowej wspólności małżeńskiej, nie ma ustanowionej rozdzielności majątkowej. Obydwoje Wnioskodawca i jego żona są rolnikami ryczałtowymi i korzystają ze zwolnienia od podatku. W najbliższym czasie Wnioskodawca wraz z żoną zamierza zmienić dotychczasowe zasady opodatkowania i uzyskać status podatnika VAT na zasadach ogólnych, z czym wiąże się obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego VAT. Ponadto w najbliższym czasie Wnioskodawca zamierza nabyć ze środków pochodzących z jego majątku osobistego gospodarstwo rolne, które ma stanowić jego majątek odrębny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może być rolnikiem ryczałtowym z tytułu nowo nabytego gospodarstwa rolnego za środki pochodzące z jego majątku osobistego, które to gospodarstwo będzie wchodzić w skład jego majątku odrębnego, pozostając jednocześnie podatnikiem VAT opodatkowanym na zasadach ogólnych w stosunku do gospodarstwa rolnego objętego ustawową własnością małżeńską...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku nabycia przez niego ze środków pochodzących z jego majątku osobistego gospodarstwa rolnego, które to gospodarstwo wchodziło będzie do majątku odrębnego, to może on być uznanym za rolnika ryczałtowego w stosunku do tego gospodarstwa i jednocześnie może pozostać podatnikiem podatku VAT opodatkowanym na zasadach ogólnych w stosunku do gospodarstwa rolnego objętego ustawową wspólnością małżeńską.

Zgodnie z interpretacją o sygn. IPTPP2/443-192/11 sporządzoną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być w pozostałym zakresie swojej działalności podatnikiem podatku VAT czynnym (niekorzystającym ze zwolnienia).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ust. 2 powołanego powyżej przepisu ma charakter podmiotowy, odnosi się bowiem do podmiotów prowadzących tę działalność. Działalność gospodarcza, stosownie do ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza została zdefiniowana w art. 2 pkt 15 ustawy, zgodnie z którym przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Mając na względzie definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, iż prowadzenie działalności rolniczej stanowi prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Natomiast wykonywanie czynności polegających na świadczeniu usług rolniczych przesądza o wykonywaniu działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę definicję działalności rolniczej, zawartą w art. 2 pkt 15 ustawy, uznać należy, że rolnicy, prowadzący taką działalność, z wyjątkiem tych, którzy dobrowolnie dokonali rejestracji w zakresie VAT jako podatnicy VAT czynni oraz takich, którzy na podstawie odrębnych przepisów są obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, z mocy ustawy są rolnikami ryczałtowymi w zakresie działalności rolniczej, tj. zarówno sprzedaży produktów rolnych pochodzących z tej działalności, jak również świadczenia usług rolniczych, ze wszystkimi konsekwencjami prawnymi dla podatników posiadających status rolnika ryczałtowego.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego według definicji zawartej w cyt. art. 2 pkt 19 ustawy - rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust.1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Przez produkty rolne, zgodnie z punktem 20 powołanego artykułu, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. Stosownie do zapisu art. 2 pkt 16 ustawy przez gospodarstwo rolne rozumie się gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wspólnie z żoną jest właścicielem gospodarstwa rolnego na zasadach ustawowej wspólności małżeńskiej, nie ma ustanowionej rozdzielności majątkowej. Obydwoje Wnioskodawca i jego żona są rolnikami ryczałtowymi, korzystającymi ze zwolnienia od podatku. W najbliższym czasie jednak Wnioskodawca zamierza zmienić dotychczasowe zasady opodatkowania i uzyskać status podatnika VAT na zasadach ogólnych, z czym wiąże się obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego VAT.

Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, zgodnie z którym, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 2 ustawy, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego.

Do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego obowiązane są podmioty, o których mowa w art. 15 ustawy. Są to nazywane podatnikami podmioty będące osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi mniemającymi osobowości prawnej lub osobami fizycznymi wykonującymi samodzielnie działalność gospodarczą (w rozumieniu ustawy) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego powstaje przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu.

Z wyżej powołanych uregulowań wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne. Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenie podatkowe osób prowadzących te gospodarstwa, gdyż często nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która (jak gdyby w imieniu gospodarstwa) zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych.

Z wniosku wynika, że w celu zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb tego podatku dokona Wnioskodawca, który pomimo tego, że gospodarstwo rolne jest własnością wspólną, to będzie niejako reprezentantem tego gospodarstwa, na którego będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług, i który będzie wystawiał faktury przy sprzedaży produktów rolnych, bądź świadcząc usługi rolnicze.

Wnioskodawca powziął jednak wątpliwość, czy w przypadku, gdyby nabył ze środków pochodzących z jego majątku osobistego drugie gospodarstwo rolne, które miałoby stanowić jego majątek odrębny, to czy będzie mógł być rolnikiem ryczałtowym z tytułu nowo nabytego gospodarstwa rolnego za środki pochodzące z jego majątku osobistego, które to gospodarstwo będzie wchodzić w skład jego majątku odrębnego, pozostając jednocześnie podatnikiem VAT opodatkowanym na zasadach ogólnych w stosunku do gospodarstwa rolnego objętego ustawową własnością małżeńską.

Po analizie wyżej powołanych przepisów ustawy o VAT należy stwierdzić, że w zakresie objętym zapytaniem stanowisko Wnioskodawcy nie jest prawidłowe, bowiem Wnioskodawca będzie występował jako jeden podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, zarejestrowany w stosunku do całej prowadzonej działalności gospodarczej, bowiem rolnik ryczałtowy rezygnuje ze zwolnienia z art. 43 ust.1 pkt 3 niezależnie od tego, ile gospodarstw będzie posiadał - tylko raz w całym zakresie. Oznacza to, iż Zainteresowany będzie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny z całej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy (tj. działalności gospodarczej i gospodarstw rolnych), co jednoznacznie wyklucza możliwość pozostania rolnikiem ryczałtowym w stosunku do nowo nabytego odrębnego gospodarstwa rolnego.

Końcowo należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują tylko jeden przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy podatnika VAT zwolnionego jako rolnika ryczałtowego (niemającego obowiązku składania deklaracji, wystawiania faktur) oraz jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wynika to z art. 113 ust. 3 ustawy o VAT, który stanowi, iż w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie