Temat interpretacji
Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku i usług (Dz. U. Nr 145, poz.1541 z późn. zm.) w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2. W myśl ust. 2 w/w paragrafu gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku zgodnie z art. 97 ust. 10 i 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535) lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 1 ma miejsce świadczona usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer pod warunkiem, że numer ten został wykazany na fakturze dokumentującej wykonanie tej czynności (ust. 3). W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, iż powyższe przepisy, podobnie jak i inne przepisy Rozdziału 3 w/w rozporządzenia, wydane zostały na podstawie upoważnienia zawartego w art. 28 ust. 9 ustawy podatku od towarów i usług, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, inne niż wskazane w ust. 1 -8 oraz w art. 27 miejsca świadczenia usług, uwzględniając specyfikę świadczenia niektórych usług oraz przepisy Wspólnoty Europejskiej. Wprowadzają one odmienne od określonych w art. 27 i 28 ust. 1-8 ustawy reguły ustalania miejsca świadczenia dla wymienionych w nich usług. Stanowią więc lex specialis w stosunku do w/w przepisów ustawy. Z pisma podatnika wynika, że nie jest on zarejestrowany w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej na potrzeby podatku od wartości dodanej. Nie występuje więc przypadek o którym mowa w § 4 ust.2 w/w rozporządzenia. Czynności wykonywane przez pośrednika, który nie jest właścicielem towarów, a za swoje usługi otrzymuje tylko prowizję należy zakwalifikować, jako usługi wykonywane w imieniu i na rzecz osób trzecich, a zatem miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów (§ 4 ust. 1). Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy ( art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy ). Z pisma podatnika wynika, że jest to Polska.
Ponieważ zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług świadczenie usług, z tytułu wykonywania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 stanowi import usług, zatem Podatnik powinien opodatkować ich wykonanie na zasadach dotyczących importu usług. Obowiązek podatkowy w przypadku importu usług powstaje zgodnie z art. 19 ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jak wynika z pisma podatnika amerykańska firma świadczy usługę bezpośrednio związaną z eksportem towarów na podstawie jednej z umów wymienionych w art.83 ust.1 pkt 21 lit.b ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem usługi te podlegają opodatkowaniu przewidzianą tym przepisem stawką 0%.