Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 23.02.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 03.03.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu posiłków profilaktycznych- informuję, że stanowisko Spółki wyrażone w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 03.03.2005 r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje zakupu posiłków profilaktycznych dla swoich pracowników (zgodnie z przepisami BHP). Faktury zakupu dokumentujące zakup posiłków profilaktycznych zawierają symbol PKWiU 55.5. W cenie zakupu zawarty jest podatek VAT w wysokości 7%.
Wnioskujący pyta, czy może odliczyć VAT naliczony w fakturach zakupu posiłków profilaktycznych?
Spółka stoi na stanowisku, że podatnik dokonujący zakupu usług stołówkowych (posiłków profilaktycznych) o symbolu PKWiU 55.5 ma prawo do odliczenia VAT naliczonego zawartego w fakturach zakupu.
Mając na uwadze przedstawiony przez Spółkę w przedmiotowym piśmie stan faktyczny zdaniem Organu takie stanowisko jest prawidłowe.
Sprawy wydawania pracownikom posiłków profilaktycznych regulują przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.).
Zgodnie z art. 232 Kodeksu pracy pracodawca zobowiązany jest zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, nieodpłatnie, odpowiednie posiłki i napoje, jeśli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych.
Rodzaje tych posiłków, wymagania jakie powinny spełniać, a także przypadki i warunki ich wydawania zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60, poz. 279). W myśl § 2
tego rozporządzenia posiłki powinny zawierać około 50-55% węglowodanów, 30-35% tłuszczów, 15% białek oraz posiadać wartość kaloryczną około 1000 kcal. Tak więc tylko w przypadku spełnienia powyższych parametrów posiłki mogą być uznane za posiłki profilaktyczne. Ponieważ ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie zawiera uregulowań dotyczących posiłków profilaktycznych należy je identyfikować według klasyfikacji statystycznych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług; rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 06.04.2004 r. -Dz. U. Nr 89, poz. 844).
W przypadku usług zaklasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 55.51.10 jako usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych zastosowanie będzie miał § 40 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że w okresie do 31.12.2007 r. obniżoną do
wysokości 7% stawkę podatku stosuje się do usług związanych z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usług stołówkowych i usług dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:
1. sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
2. sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie przetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.
Ponieważ symbol ex oznacza, że stawka ma zastosowanie tylko do danego wyrobu lub usługi z danego grupowania a zakup posiłków profilaktycznych mieści się zdaniem Wnioskującego w grupowaniu PKWiU 55.5, zgodnie więc z cytowanym przepisem posiłki te są opodatkowane stawką VAT 7%.
Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie z dnia 23.02.2005 r. wynika, że Spółka zakupuje posiłki w cenie których zawarta jest kwota podatku VAT (w wysokości 7%) a następnie nieodpłatnie wydaje je pracownikom realizując w ten sposób obowiązek nałożony przepisami prawa pracy, który z kolei stanowi czynność niepodlegającą przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z przepisu tego wynika, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada powiązania podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle
wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli wykorzystywania ich do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi.
Podatnik może jednak dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku, gdy nabycie towaru lub usługi zostało dokonane w celu jego wykorzystania przy sprzedaży opodatkowanej, do zrealizowania której, podatnik w ramach swego przedsiębiorstwa posługuje się czynnościami nie podlegającymi VAT.
Nieodpłatne wydawanie posiłków profilaktycznych pracownikom mimo, że stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (jest to obowiązek pracodawcy wynikający z przepisów prawa pracy), bezpośrednio służy wykonywaniu działalności opodatkowanej.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie posiłków dla pracowników pod warunkiem, że będą one spełniały wymogi dla posiłków profilaktycznych określone w cyt. rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28.05.1996 r.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia i traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy- do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 i art. 239 Ordynacji podatkowej).