Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia czy dostawę kadłuba statku, dla celów podatku od towarów i usług, należy traktować jako dostawę nowego środka transportu
stwierdza, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
Uzasadnienie
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Podatnik będzie realizował budowę kadłuba statku rybackiego o symbolu PKWiU 35.11.31-30 na zamówienie kontrahenta francuskiego. Po dostawie do Francji będą prowadzone dalsze prace wyposażeniowe przez stocznię francuską. Podatnik sklasyfikował przedmiotowy kadłub zaliczając go do grupowania o symbolu PKWiU 35.11.33 na podstawie uwag dodatkowych - pkt "C", do rozporządzenia Rady Ministrów z 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844).
W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem czy dostarczane przez Podatnika kadłuby statków rybackich należy traktować jako dostawę nowych środków transportu zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - dalej zwanej ustawą o VAT, i załącznikiem nr 1 poz. 6 do w/w ustawy.
W ocenie Podatnika kadłuba statku nie można traktować jako nowego środka transportu, gdyż nie posiada cech statku i nie jest rejestrowany jako statek.
Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa, tut. Organ stwierdza, co następuje:
Zgodnie z definicją nowych środków transportu, zawartą w art. 2 pkt 10 lit. b) ustawy o VAT, przez nowe środki transportu rozumie się przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy wodne wymienione w poz. 5-8 załącznika nr 1 do ustawy, o długości większej niż 7,5 metra, jeżeli były używane nie dłużej niż 100 godzin roboczych na wodzie lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 3 miesiące, z wyjątkiem statków morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu wodnego uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.
Stosownie zatem do cytowanych przepisów, wyłączenie z kategorii nowych środków transportu dotyczy m.in. statków rybackich itp. pełnomorskich (PKWiU 35.11.31-30).
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Stosownie do § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.), do celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2006 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).
Zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU (pkt 5.2.2.7.), wyroby niekompletne i niegotowe zalicza się do grupowań obejmujących wyroby gotowe pod warunkiem, że posiadają zasadnicze cechy wyrobu kompletnego i gotowego.
Jednocześnie, na podstawie uwag dodatkowych zawartych w dziale 35 PKWiU kadłuby statków, statki nie wykończone lub niekompletne, zmontowane, nie zmontowane lub rozmontowane oraz kompletne statki nie zmontowane, rozmontowane należy klasyfikować do podkategorii 35.11.33, jeżeli nie mają one zasadniczego charakteru statków specjalnego przeznaczenia.
Zgodnie z przedstawionym przez Wnioskodawcę stanowiskiem kadłub, zaklasyfikowany przez Podatnika do grupowania PKWiU o symbolu 35.11.33, będący przedmiotem dostawy, nie posiada cech statku i nie jest też rejestrowany jako statek.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż dostawę kadłuba statku jako nowego środka transportu można rozpatrywać jedynie wówczas, gdyby kadłub statku wykazywał zasadnicze cechy statku jako wyrobu kompletnego i gotowego, i możliwym byłoby jego zaklasyfikowanie do określonego grupowania PKWiU - w tym przypadku PKWiU 35.11.31-30.
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika również, iż nie doszło do dopuszczenia do użytku pojazdu wodnego, w myśl ustawy o VAT. Zgodnie z w/cyt. przepisem za moment dopuszczenia do użytku pojazdu wodnego uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta. Natomiast, jak oświadczył Wnioskodawca, po dostawie kadłuba statku rybackiego do Francji będą prowadzone dalsze prace wyposażeniowe przez stocznię francuską.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż przedmiotowej dostawy kadłuba nie można traktować, w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 10 lit. b) ustawy o VAT, jako dostawy nowych środków transportu.