Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a Ustawy z dnia 29. sierpnia 1997 roku - Ordynacja Podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 05 stycznia 2005 roku (data wpływu do Urzędu Skarbowego 07 stycznia 2005 roku) Urzędu Miejskiego w O.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim postanawia, że przedstawione stanowisko w sprawie:
- Przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności jest prawidłowe
- Sprzedaży lokali mieszkalnych ( w budynkach starszych niż pięć lat) wraz z częścią gruntu jest prawidłowe
- Poboru opłat z tytułu użytkowania wieczystego jest prawidłowe
- Pobierania pierwszych opłat z tytułu zbycia prawa użytkowania wieczystego przed upływem 10 lat od dnia jego ustanowienia jest prawidłowe
UZASADNIENIE
W piśmie z dnia 05 stycznia 2004 roku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest organem władzy publicznej zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.
Zapytanie Podatnika dotyczy sposobu opodatkowania dokonywanych czynności związanych z realizacją zadań z zakresu swoich urzędowych kompetencji do których należy między innymi przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, sprzedaż lokali mieszkalnych - starszych niż pięć lat wraz z ułamkową częścią gruntu, pobieranie opłat z tytułu wieczystego użytkowania, nieruchomości oddanych w ten zarząd przed dniem 01 maja 2004 roku, jak i po tej dacie, oraz pobieranie pierwszych opłat z tytułu zbycia prawa użytkowania wieczystego przed upływem 10 lat od dnia jego ustanowienia.
Zdaniem podatnika przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.
Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) " nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych". Wyłączenie organów władzy publicznej na podstawie wyżej cytowanego przepisu art. 15 ust. 6 ustawy z kategorii podatników VAT ma charakter wyłączenia podmiotowo- przedmiotowego i jako stanowiący odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, musi być interpretowany ściśle. Wyłączenie powyższe ma miejsce przy spełnieniu łącznie dwóch warunków:
- Jego podmiotem są jedynie organy władzy publicznej lub urzędy obsługujące te organy,
- Odnosi się ono jedynie do tych czynności podlegających wyłączeniu podmiotów, w których realizują one zadania nałożone na nie przepisami prawa i to zadania do których realizacji zostały powołane.
W związku z tym czynności organów władzy publicznej mające charakter publicznoprawny wyłączają te podmioty z kategorii podatników. Czynności zaś o charakterze cywilnoprawnym skutkują tym, że podmioty te nie korzystają z wyłączenia i stają się podatnikami VAT.
W przypadku sprzedaży lokali mieszkalnych w budynkach starszych niż 5 lat wraz z ułamkową częścią gruntu tak w przypadku wieczystego użytkowania jak i własności, Podatnik uważa, iż czynności te podlega zwolnieniu co wynika z art. 43 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, iż zgodnie z przytoczonym przepisem "zwalnia się od podatku: dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt. 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze". Oznacza to ,że jeżeli Podatnik nie miał możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabyciem towarów ( w tym przypadku lokali mieszkalnych) oraz jeżeli jest to towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 2 cytowanej ustawy, w przypadku jego zbycia korzysta ze zwolnienia określonego w ustawie.
Co do kwestii pobierania opłat z tytułu wieczystego użytkowania i pobierania opłat z tytułu zbycia tego prawa przed upływem 10 lat od dnia jego ustanowienia, Podatnik uważa, iż czynności te opodatkowane są według stawki 22%. Naczelnik urzędu Skarbowego stwierdza, że opłaty pobierane z tytułu użytkowania wieczystego tak ustanowionego przed dniem 01 maja 2004 roku jak i po tej dacie, opłaty te podlegają opodatkowaniu, a w związku z tym że ustawa nie objęła ich szczególnymi preferencjami podatkowymi stawka ta wynosi 22%. Obowiązek podatkowy z tytułu opłat za oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych pobieranych po 28 stycznia 2005 roku , zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dz. U. Nr 17, poz. 150) powstaje w myśl § 2 zgodnie z ogólnymi regulacjami dotyczącymi powstania obowiązku podatkowego.
Zbycie prawa użytkowania wieczystego jest czynnością organu władzy publicznej o charakterze cywilnoprawnym, a więc realizowanego w ramach reżimu prywatnoprawnego. Dla dokonania tej transakcji wymagane jest zawarcie umowy w formie aktu notarialnego, oraz wpisu w księdze wieczystej co wynika z przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami.
W kwestii rozpatrywania powyższego zagadnienia na gruncie prawa podatkowego nie ma większego znaczenia fakt, czy zbycie tego prawa następuje przed upływem 10 lat od dnia jego ustanowienia, czy w innym terminie, gdyż jako czynność cywilnoprawna związana ze zbyciem prawa i pobraniem za to opłaty podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT niezależnie od terminu zbycia. Ponieważ ustawodawca nie przewidział dla tej czynności żadnych ustawowych zwolnień, czy preferencji, zbycie prawa użytkowania wieczystego (przeniesienie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej ) podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 22%.
Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim postanowił jak w sentencji.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia interpretacji (...).