POSTANOWIENIE - Interpretacja - PIII/2/443-37/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.04.2005, sygn. PIII/2/443-37/05, Urząd Skarbowy w Słupsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
PI/005-17/Z/06, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz.U. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości, zawartego w fakturach dokumentujących nabycie pozostałych towarów i usług związanych z ogólnymi kosztami działalności instytucji kultury, sfinansowanymi otrzymaną dotacją

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

STAN FAKTYCZNY W SPRAWIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik wykonujący w ramach prowadzonej działalności czynności opodatkowane, jak i zwolnione od podatku od towarów i usług, otrzymuje dotacje od Samorządu na sfinansowanie ogólnych kosztów działalności instytucji kultury. Dotacje te zwolnione są z podatku dochodowego od osób prawnych. Pozostałe środki na pokrycie kosztów działalności pozyskiwane są z tytułu sprzedaży usług opodatkowanych lub zwolnionych od podatku.

ZAPYTANIE I STANOWISKO PODATNIKA

Czy podatnik może odliczyć w całości w miesiącach, w których wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane, podatek naliczony zawarty w fakturach za telefony, energię, materiały biurowe itp., za które zapłata nastąpiła z otrzymanych w tym samym miesiącu dotacji?

Zdaniem Podatnika, na podstawie analizy art. 86 ust. 1, art. 88 i art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, w miesiącach, w których wykonuje on wyłącznie czynności opodatkowane, przysługuje mu prawo do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na sfinansowanie ogólnych kosztów działalności instytucji kultury sfinansowanych otrzymaną w tym samym miesiącu dotacją.

INFORMACJA O ZAKRESIE STOSOWANIA PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO I STANOWISKO TUT. ORGANU PODATKOWEGO

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, również w przypadku, gdy finansowane jest ono z dotacji określonych w art. 29 ust. 1, w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do zapisu art. 90 ust. 1 ww. ustawy - w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy). Natomiast z mocy art. 90 ust. 4 powołanej ustawy proporcja (udział obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo) określa się w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Jednocześnie zgodnie z art. 90 ust. 10 omawianej ustawy - w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Zaznaczyć przy tym należy, iż zgodnie z art. 91 ust. 1 i 2 cytowanej ustawy - po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-7, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli kwota korekty nie przekroczy 0,01 % kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie. W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, z wyłączeniem tych, w odniesieniu do których wydatki poniesione na ich nabycie jednorazowo mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w odniesieniu do których wydatki poniesione na ich nabycie jednorazowo mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Jak wynika z powyższego, Podatnik dokonując zakupów pozostałych zakupów związanych z prowadzoną działalnością, musi w tym samym momencie podjąć decyzję, do której grupy zdarzeń zakup ten będzie przyporządkowany: do zdarzeń dających prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, do zdarzeń niedających prawa do odliczenia podatku naliczonego, czy też do obydwu grup zdarzeń, dających prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego. Klasyfikacja ta jest zasadniczym elementem prawidłowego rozliczania podatku naliczonego. W sytuacji bowiem gdy Podatnik dokonując zakupu, dokonuje go w związku z obecnymi lub przyszłymi transakcjami dającymi prawo do dokonania odliczenia - dokonuje pełnego - stuprocentowego odliczenia podatku naliczonego. Jeżeli zakup można przyporządkować w całości do czynności niedających prawa do odliczenia podatku naliczonego - prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle. W przypadku zakupów związanych zarówno z obecnymi lub przyszłymi transakcjami dającymi prawo do dokonania odliczenia jak i niedającymi takiego prawa, odliczenie podatku naliczonego również przysługuje, choć nie w stuprocentowej wysokości, lecz w proporcji obliczonej jako udział czynności dających prawo do odliczenia podatku naliczonego w czynnościach dających i niedających takiego prawa.

W związku z powyższym, tut. organ podatkowy nie podziela stanowiska Podatnika zawartego w wystąpieniu z dnia 12.01.2005r., gdyż zgodnie z przedstawionym stanem prawnym, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy pozostałych towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością, sfinansowanych z otrzymanych dotacji, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, określonej w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja, z uwzględnieniem okresów przewidzianych w przywołanym powyżej art. 91 ust. 2 omawianej ustawy o podatku od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Słupsku