P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1435/PP1/443-18/05/DG

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.04.2005, sygn. 1435/PP1/443-18/05/DG, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 06.01.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 19.01.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14 a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.


postanawia


uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 06.01.2005r. za prawidłowe.


Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż jest organizatorem festiwali i koncertów, które są imprezami ogólnie dostępnymi bez sprzedaży biletów. Koszty organizacji pokrywają sponsorzy oraz podatnik. Niektórzy sponsorzy żądają wystawienia rachunków za ich udział w kosztach organizacji takich imprez.
W związku z powyższym Podatnik zapytuje:
Czy wystawianie powyższych rachunków należy zakwalifikować jako obrót zwiększający kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ? Zdaniem podatnika - nie.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:
- art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 11 zał. Nr 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535), zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem" - z wyłączeniami zawartymi w punktach 1- 8. W punkcie 4 powyższego wyłączenia wymieniono - "wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe- art. 29 ust. 1 w/w ustawy, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
- art. 113 ust. 1 i 2 w/w ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawytowarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Powyższą ocenę prawną stanowiska Podatnika uzasadnia się w sposób następujący:
Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W w/w załączniku zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęto w pozycji 11 pod symbolem PKWiU ex 92 "usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem" - z wyłączeniami zawartymi w punktach 1- 8. W punkcie 4 powyższego wyłączenia wymieniono - "wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe". Biorąc pod uwagę fakt, iż organizowane przez podatnika festiwale i koncerty są imprezami ogólnie dostępnymi bez sprzedaży biletów i na które wstęp jest darmowy należy stwierdzić, iż powyższe korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt. 1
Zgodnie z art. 29 ust 1 zd. czwarte ustawy o VAT obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania wliczane są tylko takie dotacje, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usług. Dotacja przedmiotowa podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla danego towaru (usługi), którego dotyczy. W związku więc z faktem, iż organizacja przedmiotowych festiwali i koncertów podlega zwolnieniu należy stwierdzić, iż kwota środków przekazanych na powyższą organizację przez sponsorów również będzie podlegać zwolnieniu.Przepis art. 113 ust. 1 i 2 ustawy przewiduje, iż zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży, nie wlicza się jednak odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku.Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż wartość środków przekazanych przez sponsorów na organizację zwolnionej przedmiotowo usługi nie wlicza się do wartości sprzedaży opodatkowanej określonej w art. 113 ustawy o VAT.
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.


Pouczenie

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście