Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1 § 3 § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz.60) oraz art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a i ust. 2, ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54,poz.535 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.05.2005 r. data wpływu do tut. Urzędu 12.05.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku własne stanowisko dotyczące opodatkowania stawką 7 % całości zadania, jest nieprawidłowe.
W dniu 12.05.2005 r. wystąpiono do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej. Ze stanu faktycznego przedstawionego w tym wniosku wynika ,że jest realizowana inwestycja w zakresie wykonania kotłowni gazowej i sieci ciepłowniczych stanowiących infrastrukturę komunalną związaną z budownictwem mieszkaniowym i pozostałymi obiektami budowlanymi. Kotłownia gazowa o mocy 1,44 MW , będzie wykorzystywana dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego ( 1 MW) oraz do ogrzewania budynków przedszkola i szkoły ( 0,44 MW). Pytanie podatnika inwestora brzmi: Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do wykonywanych robót budowlano-montażowych związanych z wyżej wymienioną infrastrukturą towarzyszącą ? Zdaniem podatnika: Zgodnie z art. 146 należy zastosować stawkę 7 % dla całości zadania, ponieważ budowana kotłownia oraz sieci cieplne związane są w 69,4% z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
Na podstawie wyżej opisanego, przyjętego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle ocenia powyższe stanowisko jako nieprawidłowe na podstawie następujących przepisów prawa:
W myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w okresie do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % m.in. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Zgodnie z art. 146 ust. 2 ww. ustawy przez roboty związane z infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie infrastruktury towarzyszącej. Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w przepisie art. 146 ust. 3 rozumie się m.in. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami
i przyłączami do budynków mieszkalnych oraz urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie, sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. W praktyce w. w infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu (poza nielicznymi przypadkami) może być związana z funkcjami gospodarczymi a tylko w pewnej części wyłącznie z budownictwem mieszkaniowym. Uchwalona ustawa z dnia 11.03.2004 r. nie określa trybu i sposobu wydzielania tej infrastruktury z podstawy opodatkowania. Przepis art. 146 ustawy wyraźnie jednak wskazuje, że stawka podatku 7% odnosi się do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Tym samym, w przypadku, gdy infrastruktura dotyczy zarówno infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jak i pozostałemu, należy dla zastosowania właściwej stawki wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa
mieszkaniowego. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej. Zgodnie z wnioskiem ww. infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu jest związana tylko w części wyłącznie z budownictwem mieszkaniowym. Zatem, w przypadku, gdy roboty budowlano montażowe dotyczą zarówno infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jak i pozostałemu, należy dla zastosowania właściwej stawki VAT 7 % lub 22 % - wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego, gdyż tylko ta korzysta z preferencyjnego opodatkowania. W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 ustawy- Ordynacja podatkowa). Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaśle w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).