Temat interpretacji
Nadleśnictwo, przystępując do realizacji projektu , nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2018 r. (data wpływu 23 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
W oparciu o postanowienia art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, Lasy Państwowe, jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia. Stosownie do postanowień art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy o lasach, w skład Lasów Państwowych wchodzą m.in. nadleśnictwa. Wnioskodawca, będący jednostką organizacyjną Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca, w zakresie realizowanych zadań określonych przepisami ustawy o lasach, wykonuje również czynności, które są wyłączone z opodatkowania, tj. czynności, które nie zostały wymienione w art. 5 ust. 1 u.p.t.u.
Zgodnie z postanowieniem § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczególnych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, w Lasach Państwowych, w ramach sprawowanego zarządu, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy, jest prowadzona działalność gospodarcza w zakresie gospodarki leśnej w nadleśnictwach, w której wyróżnia się działalność:
- podstawową obejmującą urządzenie, ochronę i zagospodarowanie lasu, utrzymanie i powiększenie zasobów i upraw leśnych, pozyskiwanie z wyjątkiem skupu drewna, a także jego sprzedaż w stanie nieprzerobionym;
- uboczną obejmującą gospodarowanie zwierzyną, pozyskiwanie z wyjątkiem skupu żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nieprzerobionym.
W świetle § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, w Lasach Państwowych, w ramach sprawowanego zarządu, jest prowadzona działalność dodatkowa produkcyjna i usługowa na rzecz gospodarki leśnej, opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli wydatki związane z wytwarzaniem produktów lub świadczeniem usług w ramach tej działalności nie są wyższe od ich zakupu poza Lasami Państwowymi. Stosownie zaś do postanowień § 3 rozporządzenia, działalność nadleśnictwa jest prowadzona na podstawie rachunku ekonomicznego.
Lasy Państwowe stanowią strategiczne zasoby naturalne kraju, co wynika m.in. z art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju. Z tych zasobów naturalnych, nadleśnictwo, w ramach prowadzonej gospodarki leśnej, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach, pozyskuje produkty gospodarki leśnej (w szczególności drewno, choinki), które następnie są przedmiotem dokonywanej przez Wnioskodawcę sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.
Wnioskodawca prowadzi również opodatkowaną podatkiem VAT sprzedaż sadzonek, sprzedaż usług krótkoterminowego zakwaterowania w kwaterze myśliwskiej, a także dokonuje odpłatnego świadczenia usług w ramach zawieranych umów najmu, dzierżawy, których przedmiotem są nieruchomości Skarbu Państwa, pozostające w zarządzie Wnioskodawcy. W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca dokonuje czynności opodatkowanych oraz zwolnionych od podatku. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o lasach, nadleśnictwo prowadzi trwale zrównoważoną gospodarkę leśną według planu urządzenia lasu, z uwzględnieniem następujących celów:
- zachowania lasów i korzystnego ich wpływu na klimat, powietrze, wodę, glebę, warunki życia i zdrowia człowieka oraz na równowagę przyrodniczą;
- ochrony lasów, zwłaszcza
lasów i ekosystemów leśnych stanowiących naturalne fragmenty rodzimej
przyrody lub lasów szczególnie cennych ze względu na:
- zachowanie różnorodności przyrodniczej,
- zachowanie leśnych zasobów genetycznych,
- walory krajobrazowe,
- potrzeby nauki,
- ochrony gleb i terenów szczególnie narażonych na zanieczyszczenie lub uszkodzenie oraz o specjalnym znaczeniu społecznym;
- ochrony wód powierzchniowych i głębinowych, retencji zlewni, w szczególności na obszarach wododziałów i na obszarach zasilania zbiorników wód podziemnych;
- produkcji, na zasadzie racjonalnej gospodarki, drewna oraz surowców i produktów ubocznego użytkowania lasu.
Mając na uwadze charakter realizowanych przez Wnioskodawcę aktywności w zakresie prowadzonej gospodarki leśnej oraz obowiązek prowadzenia tej gospodarki w sposób trwale zrównoważony, z uwzględnieniem w szczególności celów określonych w powołanym wcześniej art. 7 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o lasach, jednostka, jako podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków, wraz z innymi nadleśnictwami oraz Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych w jako Beneficjentem, wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie przedmiotowego Projektu ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Oś priorytetowa II Ochrona Środowiska, w tym adaptacja do zmiany klimatu, działanie 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna pod nazwą . Głównym celem Projektu jest wdrożenie działań służących ochronie cennych siedlisk przyrodniczych oraz rzadkich i chronionych gatunków, głównie przed nadmierną antropopresją, która wynika z nieukierunkowanego ruchu turystycznego. Wśród działań zaplanowanych w ramach Projektu przewidziano również zadania z zakresu ochrony czynnej. Cele będą osiągane poprzez stworzenie i modernizację infrastruktury turystycznej oraz szlaków, które pozwolą na ukierunkowanie ruchu turystycznego, w celu zminimalizowania negatywnego wpływu na siedliska przyrodnicze, ostoje rzadkich i chronionych gatunków na obszarach Natura 2000 oraz poza nimi. Podniesienie świadomości na temat obszarów Natura 2000 poprzez organizację konferencji oraz pozyskanie akceptacji miejscowej społeczności dla obszarów chronionych i idei ochrony przyrody, jest również celem, jaki zamierza osiągnąć Beneficjent po zakończeniu Projektu. Realizacja Projektu wpłynie bezpośrednio na osiągnięcie celu tematycznego II osi priorytetowej zachowanie i ochrona środowiska oraz promowanie efektywnego gospodarowania zasobami, a także celu działania 2.4, jakim jest wzmocnienie mechanizmów służących ochronie przyrody. Dzięki podejmowaniu zadań zmierzających do ukierunkowania ruchu turystycznego i prac z zakresu ochrony czynnej, Projekt przyczyni się do zachowania spadku bioróżnorodności. Podejmowane działania mają charakter prośrodowiskowy. Projekt będzie narzędziem służącym do poprawy stanu siedlisk przyrodniczych i utrzymania w niezmienionym lub polepszonym stanie populacji rzadkich i zagrożonych gatunków objętych działaniami. Budowa infrastruktury turystycznej przełoży się na wzrost atrakcyjności regionu, w którym będzie realizowany Projekt.
Poziom dofinansowania UE będzie wynosił 85% wydatków kwalifikowanych. Pozostała część wydatków związanych z realizacją zadań objętych wnioskiem zostanie pokryta ze środków własnych Wnioskodawcy. Działania realizowane zostały dobrane tak, aby w największym stopniu przyczyniały się do osiągnięcia celu głównego, tj. wsparcia gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej. Przewidziano dziewięć merytorycznych osi priorytetowych, w tym m. in. Oś priorytetową II Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, w której połączono priorytety inwestycyjne z dwóch celów tematycznych, tj. promowanie dostosowania do zmian klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem oraz zachowanie i ochrona środowiska oraz promowanie efektywnego gospodarowania zasobami.
Wnioskodawca, mając na celu ochronę przyrody, w szczególności ochronę in-situ zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych oraz dążąc do zmniejszenia presji na gatunki i siedliska przyrodnicze, zamierza podjąć działania w zakresie właściwego ukierunkowania ruchu turystycznego, a w konsekwencji ograniczenia antropopresji na obszarach przyrodniczo cennych. Wnioskiem o dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Projektu pod nazwą objęte zostaną działania w następującym zakresie:
- założenie poletek miododajnych dla dzikich pszczół i trzmieli;
- kurs z zakresu pszczelarstwa dla pracowników, którzy będą sprawować bezpośredni nadzór nad poletkami miododajnymi i barciami;
- prace z zakresu melioracji wodnych mające na celu renaturyzację cieków poprzez urozmaicenie ich przekroju poprzecznego i podłużnego;
- zakup i montaż budek lęgowych dla gągoła i nurogęsi wraz z ich konserwacją i czyszczeniem w kolejnych latach;
- zakup i montaż pułapek żywołownych dla gatunków inwazyjnych wraz z systemem administrowania (aplikacją informatyczną), obsługą oraz utylizacją odłowionych zwierząt;
- stworzenie sieci szlaków turystycznych (pieszych, rowerowych, nordic walking) przez oznakowanie tras piktogramami oraz budowę małej infrastruktury turystycznej w sąsiedztwie szlaków (kosze na śmierci, stojaki na rowery, ławostoły, wiaty) oraz montaż tablic informacyjno-edukacyjnych;
- rozbudowa infrastruktury turystycznej na istniejących szlakach przez budowę małej infrastruktury turystycznej w sąsiedztwie szlaków (kosze na śmierci, stojaki na rowery, ławostoły, tablice edukacyjne);
- budowa punktu edukacyjnego dla niewidomych;
- budowa stanicy rowerowej i miejsca rekreacji w leśnictwie poprzez posadowienie elementów infrastruktury turystycznej;
- usunięcie drzew i krzewów w rezerwacie przyrody pn. wraz z wyniesieniem biomasy poza teren rezerwatu;
- budowa czatowni do obserwacji przyrody nad .
Budowa i modernizacja wymienionych powyżej obiektów, spowoduje skupienie ruchu turystycznego w jednym miejscu, dzięki niemu zostanie zmniejszona presja turystyczna na cenne pod względem przyrodniczym obszary. Rozpowszechnianie informacji na temat efektów Projektu, będzie realizowane wspólnie przez wszystkie nadleśnictwa poprzez zadania promujące Projekt: organizację konferencji, zakup i montaż tablic informacyjnych, wydanie przewodnika, aktualizacje aplikacji multimedialnej dotyczącej .
Podmiotami odpowiedzialnymi za zarządzanie środkami trwałymi, które zostaną wytworzone w ramach Projektu, będą nadleśnictwa, w zasięgu których powstanie infrastruktura. Wytworzone lub nabyte środki trwałe będą stanowić mienie Skarbu Państwa w zarządzie jednostek biorących udział w Projekcie. Koszty zarządzania i korzystania ze środków trwałych będą ponosić nadleśnictwa nimi zarządzające. PGL LP zarządza mieniem Skarbu Państwa, zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy o lasach, a mianowicie w ramach sprawowanego zarządu Lasy Państwowe prowadzą gospodarkę leśną, gospodarkę gruntami i innymi nieruchomościami oraz ruchomościami związanymi z gospodarką leśną, a także prowadzą ewidencje Skarbu Państwa oraz ustalają jego wartość. Wydatki dotyczące nabycia towarów i usług związanych z wyspecyfikowanym wyżej zakresem prac w ramach realizacji Projektu, zostaną udokumentowane otrzymanymi przez Wnioskodawcę fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca, przystępując do realizacji projektu pn. w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań inwestycyjnych, bliżej wyspecyfikowanych w opisie zdarzenia przyszłego, które częściowo sfinansowane zostaną ze środków własnych Wnioskodawcy, a częściowo ze środków zewnętrznych?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług , w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Przy czym stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.
Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:
- wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
- wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.
Wskazać należy, że system odliczeń wynikający z przepisów zarówno dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej zwanej dalej dyrektywą VAT jak i ustawy, ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT, przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, że wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi (por. wyroki Trybunatu Sprawiedliwości Unii Europejskiej - zwanego dalej TSUE w sprawach: C-268/83, C-408/98).
Dokonując wykładni art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie charakteru związku pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną, w zgodzie z przepisami dyrektywy VAT, należy zauważyć, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Prawo do odliczenia zostaje również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (por. wyrok TSUE w sprawie: C-29/08).
Zatem istnienie prawa do odliczenia ustalane jest na podstawie transakcji objętych podatkiem należnym, do których transakcje powodujące naliczenie podatku są przyporządkowane. Jeżeli nie ma to miejsca, należy zbadać, czy wydatki poczynione celem nabycia towarów lub usług powodujących naliczenie podatku należą do wydatków ogólnych, związanych z całością opodatkowanej działalności gospodarczej podatnika. Prawo do odliczenia dotyczy całego podatku VAT, obciążającego wydatki podatnika w związku z różnymi świadczeniami wykonanymi na jego rzecz w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, o ile wszystkie czynności tego podatnika w ramach jego działalności gospodarczej są opodatkowane (por. wyrok TSUE w sprawie: C-465/03).
Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Są nimi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym dostawa towarów została zdefiniowana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy), natomiast świadczenie usług jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy).
Należy zauważyć, że powyższe czynności podlegają opodatkowaniu, jeżeli są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowość prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 (art. 15), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W ocenie Wnioskodawcy, planowane działania inwestycyjne przewidziane do realizacji w projekcie pn. , w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, mając na uwadze zakładane cele, którym służyć ma ten Projekt, nie będą związane, nawet pośrednio, w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy, z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 u.p.t u, w szczególności w zakresie pozyskania i sprzedaży zasobów naturalnych.
Celem działania 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna w ramach II Osi priorytetowej jest bowiem wzmocnienie mechanizmów służących ochronie przyrody. Planowane przez Wnioskodawcę działania w ramach Projektu będą miały pozytywny wpływ na stan siedlisk przyrodniczych oraz będą służyły ich utrzymaniu, a ich głównym celem będzie ograniczanie antropopresji na obszarach przyrodniczo cennych. Zaplanowane zadania, służące ochronie zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych, mają na celu kształtowanie warunków dla ich trwałego zachowania. Wdrożenie zaplanowanych działań przyczyni się do podniesienia poziomu wiedzy w zakresie ochrony obszarów, siedlisk przyrodniczych oraz cennych i rzadkich gatunków ptaków. Minimalizowanie negatywnego wpływu człowieka na przedmioty ochrony oraz siedliska przyrodnicze poprzez regulację ruchu turystycznego, wraz ze wzrostem świadomości społecznej w aspekcie obszarów , będzie skutkowało wdrożeniem w życie zasad zrównoważonego rozwoju, poprzez lepsze wykorzystanie i racjonalne zarządzanie zasobami przyrody i świadczenie usług ekosystemowych.
O ile nie można wykluczyć, że realizacja zadań inwestycyjnych w ramach przedmiotowego Projektu będzie mogła teoretycznie, w bliżej nieokreślony sposób, przyczynić się do wzrostu opodatkowanej sprzedaży drewna w późniejszym okresie, to jednak w ocenie Wnioskodawcy związek ten nie będzie dostrzegalny i bezsporny, a jedynie taki pozwalałby na zrealizowanie przez Wnioskodawcę prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z planowaną realizacją zadań mających być przedmiotem wniosku o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (vide wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 26 lutego 2013 r., sygn. akt I SA/Bk 458/12).
Na tak dokonaną ocenę, zdaniem Wnioskodawcy, nie ma wpływu okoliczność, że koszty realizacji Projektu będą stanowiły koszty ogólne realizacji przez Wnioskodawcę zadań niekomercyjnych i w tej części, w której zostaną sfinansowane z własnych środków Wnioskodawcy będą miały pewien wpływ na cenę dostarczanych towarów (produktów gospodarki leśnej) opodatkowanych podatkiem VAT. Skoro bowiem w ramach Projektu realizowane będzie zadanie niekomercyjne finansowane w 15% ze środków pochodzących z działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę, to z natury rzeczy będzie ono miało pewien wpływ na cenę dostarczanych przez Wnioskodawcę towarów (produktów gospodarki leśnej). Nie powoduje to jednak, że planowane przedsięwzięcie klasyfikujące się do zadań niekomercyjnych będzie mogło zostać automatycznie uznane za związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
W konsekwencji Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przystępując do realizacji projektu pn. w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań inwestycyjnych bliżej wyspecyfikowanych w opisie zdarzenia przyszłego. Dodać należy, że Minister Finansów w piśmie z dnia 30 października 2014 r. nr PT1/063/34/578/LJU/14/RD99334 skierowanym do Ministra Środowiska poinformował, że w ocenie resortu finansów, (...) badając związek ochrony gatunków zwierząt i roślin prawnie chronionych z produkcją, czy zabezpieczeniem produkcji lasu należy mieć na uwadze, że podjęcie takich działań nawet na obszarze gospodarki leśnej nie oznacza, że ww. związek istnieje. Niewątpliwie podejmowanie wszelkich działań mających na celu ochronę zagrożonych wyginięciem gatunków, których celem jest zachowanie równowagi ekosystemu leśnego jest potrzebne, jednak wywodzenie z tego, że nakłady czynione na tego rodzaju projekty wiążą się chociażby w sposób ogólny ze sprzedażą opodatkowaną realizowaną przez nadleśnictwa - jest nieuzasadnione. (...)
Tym samym jedynym związkiem, jaki istnieje pomiędzy działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług wykonywaną przez Wnioskodawcę, a działaniami w zakresie ochrony gatunkowej (), jest okoliczność, że działalności te są prowadzone przez tę samą jednostkę organizacyjną Lasów Państwowych. Jednak samo tego rodzaju powiązanie nie jest wystarczające do skorzystania z prawa wynikającego z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w odniesieniu do zakupów związanych z realizacją działalności w zakresie ochrony gatunkowej.
W ramach dotowanych projektów w zakresie ochrony gatunkowej, realizowane są bowiem pozaprodukcyjne funkcje lasu, jakimi są m.in. ochrona i zachowanie gatunków. Inny zatem jest zakres, cel i charakter działań podejmowanych w ramach takich projektów, a inny działalności gospodarczej prowadzonej przez nadleśnictwa. Dodać należy, że powyższe stanowisko zostało potwierdzone wyrokami Naczelnego Sądu Administracyjnego np. z dnia 29 maja 2014 r. sygn. akt I FSK 1029/13, I FSK 1167/13 i I FSK 1168/13.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej