uznania Działu Parku Handlowego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT transakcji przeniesi... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.132.2018.1.MK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.03.2018, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.132.2018.1.MK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

uznania Działu Parku Handlowego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT transakcji przeniesienia tej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy do Spółki Przejmującej

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2018 r. (data wpływu 14 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Działu Parku Handlowego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT transakcji przeniesienia tej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy do Spółki Przejmującej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Działu Parku Handlowego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT transakcji przeniesienia tej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy do Spółki Przejmującej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Spółka jest także zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce. Przedmiotem działalności Spółki jest przede wszystkim wynajem powierzchni handlowych znajdujących się w dzierżawionym przez nią budynku galerii handlowej (dalej: Galeria Handlowa).

Spółka jest obecnie zaangażowana w realizację inwestycji polegającej na budowie odrębnego od Galerii Handlowej obiektu handlowo-usługowego (dalej: Park Handlowy), który składać się będzie przede wszystkim z budynku handlowo-usługowego, stacji paliw, stanowiska myjni ręcznej i automatycznej oraz parkingów i elementów infrastruktury towarzyszącej. Otwarcie Parku Handlowego planowane jest na dzień 7 marca 2018 r. Niemniej jednak stacja paliw ma zacząć działać jeszcze pod koniec 2017 r.

W celu zwiększenia przejrzystości w rozliczeniach Spółki oraz usprawnienia zarządzania każdym z powyższych obiektów, Wnioskodawca na mocy Uchwały Zarządu Spółki (dalej: Uchwała) planuje formalnie wydzielić w ramach przedsiębiorstwa Spółki dwie zorganizowane części przedsiębiorstwa w postaci niezależnych od siebie działów zajmujących się powyższymi obiektami handlowymi, tj. Galerią Handlową i Parkiem Handlowym. Uchwała wraz z załącznikami będzie szczegółowo określała zasady wydzielenia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego.

W ramach Spółki po podjęciu Uchwały funkcjonować będą dwie ZCP:

  • część obejmująca zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę w zakresie wynajmu powierzchni handlowych w Galerii Handlowej oraz czynności pomocniczych z nią powiązanych (dalej: Dział Galeria Handlowa)
  • część obejmująca zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę w zakresie wynajmu powierzchni handlowych w Parku Handlowego oraz czynności pomocniczych z nią powiązanych (dalej: Dział Park Handlowy). Do momentu otwarcia Parku Handlowego dział ten będzie również odpowiedzialny za dokończenie inwestycji związanej z jego budową

- dalej łącznie: Działy.

W ramach powyższych Działów prowadzona będzie cała działalność gospodarcza Spółki.

W wyniku podjęcia i realizacji Uchwały, w Spółce powstaną dwie niezależne od siebie jednostki, prowadzące odrębne działalności z użyciem innych składników majątkowych. W rezultacie oba Działy będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa Spółki, wyodrębnione organizacyjne, finansowo i funkcjonalnie w następujący sposób:

Wyodrębnienie organizacyjne Działów

Oba Działy zostaną organizacyjnie wyodrębnione w strukturze Spółki na mocy Uchwały. Nazwy Działów będą używane dla celów porządkowych i organizacyjnych przez pracowników i członków organów Spółki. W uzasadnionym zakresie pojawią się w oznaczeniach majątkowych, dokumentach wewnętrznych i innych aktach. W zakresie dokonywanych czynności prawnych z osobami trzecimi działania obu Działów dokonywane będą bezpośrednio pod firmą Spółki. Jednocześnie zarówno Galeria Handlowa, jak i Park Handlowy będą posiadać własne strony internetowe oraz osobne profile na znanym portalu społecznościowym.

Do każdego z Działów przyporządkowani będą pracownicy umożliwiający samodzielną i niezależną działalność każdego z Działów.

Co więcej, na mocy Uchwały przyporządkowane do każdego z Działów zostaną materialne i niematerialne składniki majątkowe Spółki (ich lista będzie stanowić załącznik do Uchwały).

Wyodrębnienie finansowe

Na moment składania niniejszego wniosku dokonano wydzielenia kont dla obu Działów, poprzez utworzenie w planie kont i w księgach rachunkowych kont syntetycznych z oznaczeniem Dział Park Handlowy i Dział Galeria Handlowa oraz kont analitycznych do kont syntetycznych z oznaczeniem Dział Park Handlowy i Dział Galeria Handlowa w zapisach których ujmowane są zdarzenia i operacje dotyczące odpowiednio Parku Handlowego oraz Galerii Handlowej. Plan kont jest opracowany w sposób zapewniający, że operacje gospodarcze dotyczące każdego Działu są księgowane na osobnych kontach. Jednocześnie - celem przyporządkowania do poszczególnych Działów Spółka odpowiednio rejestruje (numeruje) wystawiane oraz otrzymywane dokumenty księgowe. Dodatkowo Spółka posiada trzeci zespół kont do ewidencjonowania zdarzeń związanych z kosztami ogólnego zarządu, których nie da się przyporządkować wyłącznie do jednego z Działów.

Wyodrębniony zostanie również osobny rachunek bankowy dla Działu Parku Handlowego, co służyć będzie ewidencji wpływów i rozchodów związanych z jego działalnością. Z tego względu, możliwe będzie przypisanie przychodów i kosztów Spółki zarówno do Działu Galerii Handlowej, jak i do Działu Parku Handlowego.

Przykładowo, Spółka będzie mogła w swojej ewidencji wyodrębnić przychody z wynajmu powierzchni handlowych znajdujących się w Parku Handlowym oraz koszty eksploatacji/zarządzania Parkiem Handlowym, które będą oznaczone w ewidencji jako dotyczące Parku Handlowego. Spółka będzie również identyfikowała w prowadzonej ewidencji należności od najemców powierzchni handlowych w Parku Handlowym czy zobowiązania wobec dostawców mediów czy dostawców innych usług związanych z funkcjonowaniem Parku Handlowego. W takim samym zakresie będzie mogła zidentyfikować powyższe przy chody i rozchody związane z Galerią Handlową.

Po zakończeniu budowy Parku Handlowego aktywa i pasywa Spółki zostaną przyporządkowane do każdego z Działów. Jednocześnie, na budowę Parku Handlowego został zaciągnięty odrębny kredyt inwestycyjny, w związku z czym część pasywów Spółki została już odpowiednio przyporządkowana, a sam Dział Parku Handlowego posiada odrębne źródło finansowania.

Wyodrębnienie funkcjonalne Działów

Oba Działy stanowić będą dwa niezależne zespoły składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, które stanowić będą majątek niezbędny do prowadzenia przypisanej do nich działalności.

Do Działu Parku Handlowego, oprócz samego budynku Parku Handlowego i elementów infrastruktury towarzyszącej (np. chodniki, podjazdy, parkingi) oraz nieruchomości, na której budynek Parku Handlowego jest posadowiony, zostaną przyporządkowane w szczególności:

  • inne środki trwałe oraz wyposażenie i sprzęty niestanowiące środków trwałych, niezbędne do prowadzenia działalności Parku Handlowego.
  • środki finansowe niezbędne do prowadzenia bieżącej działalności Parku Handlowego,
  • umowy najmu i pozostałe umowy związane z działalnością Parku Handlowego,
  • wierzytelności i zobowiązania wynikające z umów przypisanych do Parku Handlowego, w tym pożyczek i kredytów oraz kredyt na bieżącą obsługę tego Działu (na moment złożenia niniejszego wniosku Spółka nie zaciągnęła jeszcze kredytu obrotowego na obsługę i działalność Działu Parku Handlowego, jednakże gdy kredyt taki zostanie Spółce udzielony, zostanie on przypisany do Działu Parku Handlowego)
  • należności i zobowiązania publicznoprawne, związane z działalnością Parku Handlowego,
  • pracownicy, wykonujący czynności związane z przypisaną działalnością.

Natomiast do Działu Galerii Handlowej, oprócz umowy dzierżawy nieruchomości, na której Galeria Handlowa wraz z elementami infrastruktury towarzyszącej (np. chodniki, podjazdy, parkingi) jest posadowiona, zostaną przyporządkowane w szczególności:

  • inne środki trwałe oraz wyposażenie i sprzęty niestanowiące środków trwałych oraz zapasy niezbędne do prowadzenia działalności w ramach Galerii Handlowej,
  • środki finansowe niezbędne do prowadzenia bieżącej działalności Galerii Handlowej,
  • umowy związane z działalnością Galerii Handlowej,
  • wierzytelności i zobowiązania wynikające z umów przypisanych do Galerii Handlowej, w tym pożyczek i kredytów,
  • należności i zobowiązania publicznoprawne, związane z działalnością Galerii Handlowej,
  • pracownicy, wykonujący czynności związane z przypisaną działalnością.

Do Działu Parku Handlowego przypisane zostaną umowy najmu/dzierżawy powierzchni Parku Handlowego, co oznacza, że jednostka ta posiadać będzie niezależne źródło przychodów. Mianowicie, Dział Parku Handlowego będzie czerpał zyski przede wszystkim z tytułu umów najmu/dzierżawy, zawartych z podmiotami trzecimi, wobec czego będą one osiągane z tzw. zewnętrznego strumienia i nie będą mieć charakteru wewnętrznego. Jednocześnie Dział Galerii Handlowej czerpie/będzie czerpać zyski przede wszystkim z wynajmu powierzchni handlowych w Galerii Handlowej w sposób nie zmieniony, jak dotychczas.

Ponadto do obu Działów przypisani zostaną pracownicy (zatrudnieni na umowie o pracę, jak również na podstawie innych umów cywilnoprawnych), zarówno konieczni do prowadzenia działalności obu jednostek, jak i zapewniający jej obsługę prawną, gospodarczą i administracyjną. Innymi słowy, kwestie księgowe, kadrowe i administracyjne, będą wykonywane niezależnie przez każdy z Działów. Lista nazwisk i stanowisk pracy pracowników przypisanych do Działów będzie zawarta w załączniku do Uchwały (pracownicy będą poinformowani o ich przypisaniu do poszczególnego Działu).

Mając na uwadze powyższe, po podjęciu i zrealizowaniu Uchwały, oba Działy będą dysponować własnymi składnikami materialnymi i niematerialnymi, w tym tytułami prawnymi do nieruchomości, umowami, należnościami i zobowiązaniami. Zatem oba Działy będą mogły stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące swoje zadania gospodarcze.

Planowany Podział Spółki

Po zakończeniu budowy obiektu Parku Handlowego Spółka rozważa dokonanie prawnego wydzielenia i przeniesienia do Spółki Przejmującej, Działu Parku Handlowego w drodze podziału przez wydzielenie w trybie art. 528 § 1 w zw. z art. 529 § 1 pkt 4 KSH (dalej: Podział), który przewiduje przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną. W wyniku Podziału, Dział Parku Handlowego zostałby przeniesiony do Spółki Przejmującej, natomiast Spółka nadal prowadziłaby działalność obejmującą swoim zakresem Dział Galerii Handlowej.

Wnioskodawca podkreśla, iż Podział zostanie dokonany dopiero po podjęciu i zrealizowaniu Uchwały, w wyniku czego Dział Parku Handlowego w momencie Podziału będzie stanowił już wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie jednostkę w strukturze Spółki (m.in. Dział Parku Handlowego będzie osiągał samodzielnie przychody na podstawie zawartych z podmiotami trzecimi umowami najmu powierzchni handlowych Parku Handlowego).

Planowany Podział Spółki ma na celu przede wszystkim uproszczenie i wzrost przejrzystości prowadzonej przez Spółkę działalności poprzez przypisanie Wnioskodawcy i Spółce Przejmującej praw /obowiązków oraz przychodów/ kosztów z danej działalności. W wyniku tej czynności Wnioskodawca oraz Spółka Przejmująca odpowiedzialne będą za właściwe działania dotyczące wyłącznie danego podmiotu, tj. Wnioskodawca za wynajem powierzchni handlowych w Galerii Handlowej, a Spółka Przejmująca za działania dotyczące Parku Handlowego - co powinno korzystnie wpłynąć na ich efektywność ekonomiczną. Przeprowadzenie Podziału powinno umożliwić także m.in. sprawniejsze zarządzanie każdym z powyższych obiektów.

W wyniku Podziału Dział Parku Handlowego z mocy prawa stanie się częścią Spółki Przejmującej, na którą zostaną przeniesione wszelkie składniki majątkowe i zobowiązania do niego przypisane, a także wszelkie prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów związanych z jego funkcjonowaniem, co zgodnie z art. 534 § 1 KSH szczegółowo opisane będzie w planie Podziału Spółki. W rezultacie, zgodnie z zasadą sukcesji uregulowaną w art. 531 § 1 KSH, Spółka Przejmująca wstąpi z dniem Podziału w prawa i obowiązki Spółki, określone w planie podziału. W związku z Podziałem do Spółki Przejmującej zostaną przeniesieni wszyscy pracownicy wcześniej przypisani do Działu Parku Handlowego (w zakresie osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wydzielenie i przeniesienie Działu Parku Handlowego będzie miało charakter przejścia części zakładu pracy w rozumieniu art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy5). W rezultacie działalność Działu Parku Handlowego po dokonaniu Podziału nie ulegnie zmianie.

Po Podziale Spółka nadal będzie prowadzić działalność w zakresie Działu Galerii Handlowej, natomiast Spółka Przejmująca przejmie zadania Działu Parku Handlowego. Wnioskodawca wskazuje, że sposób przeprowadzenia Podziału pozwoli na dalsze prowadzenie działalności w zakresie zarządzania Galerią Handlową przez Spółkę w sposób niezmieniony i niezakłócony. Spółka w dalszym ciągu dysponować będzie składnikami majątkowymi, zobowiązaniami oraz wartościami niematerialnymi, które służą działalności Działu Galerii Handlowej zarówno w sposób bezpośredni (w tym zapasy, etc.), jak i pośredni (w tym pomieszczenia biurowe, osoby zatrudnione na stanowiskach administracyjnych). W szczególności Spółka w dalszym ciągu będzie dysponować tytułem prawnym do nieruchomości, na terenie której prowadzona jest działalność Działu Galerii Handlowej. W rezultacie, pomimo Podziału oraz przeniesienia części składników majątkowych do Spółki Przejmującej, Spółka będzie mogła samodzielnie kontynuować prowadzenie działalności Działu Galerii Handlowej w sposób niezmienny i niezależny.

Mając na uwadze powyższe, w następstwie Podziału, zarówno w ramach Działu Galerii Handlowej, jak i Działu Parku Handlowego, prowadzona będzie zasadniczo taka sama działalność gospodarcza jak dotychczas - z tą różnicą, iż będą one realizowane przez odrębne podmioty prawne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy zespól składników materialnych i niematerialnych tworzących Dział Parku Handlowego, będzie stanowić ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e) Ustawy VAT?
  2. Czy wydzielenie i związane z nim przeniesienie na Spółkę Przejmującą w ramach Podziału zespołu składników materialnych i niematerialnych tworzących Dział Parku Handlowego, będzie wyłączone spod opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1) Ustawy VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1) Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania pierwszego, zespól składników materialnych i niematerialnych tworzących Dział Parku Handlowego, będzie stanowił ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e) Ustawy VAT.

Ad. 2) Natomiast w odniesieniu do pytania drugiego, zdaniem Wnioskodawcy, wydzielenie i związane z nim przeniesienie na Spółkę Przejmującą w ramach Podziału zespołu składników materialnych i niematerialnych tworzących Dział Parku Handlowego, będzie wyłączone spod opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1) Ustawy VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1)

Art. 2 pkt 27e) Ustawy VAT definiuje ZCP jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespól składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wskazany w opisie zdarzenia przyszłego Dział Parku Handlowego stanowić będzie ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e) Ustawy VAT, ponieważ obejmować będzie organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania), przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych. Powyższe powoduje zarazem, że Dział Parku Handlowego mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące wskazane zadania.

W kontekście powyższego, dla potwierdzenia, iż Dział Parku Handlowego stanowi ZCP, konieczne jest spełnienie następujących przesłanek:

  • wyodrębnienie pod względem organizacyjnym.
  • wyodrębnienie pod względem finansowym,
  • wyodrębnienie pod względem funkcjonalnym tak, aby mógł samodzielnie służyć wykonywaniu określonej działalności gospodarczej.

Wyodrębnienie organizacyjne

Pierwszym elementem definiującym ZCP jest wydzielenie organizacyjne, co oznacza, że odrębny pod względem organizacyjnym zespół składników materialnych i niematerialnych powinien mieć swoje miejsce w strukturze organizacyjnej jako dział, oddział, pion, wydział itp. Takie stanowisko było wielokrotnie wyrażane przez organy podatkowe, m. in. tak:

  1. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 14 kwietnia 2016 r. (sygn. ITPB3/4510-51/16/MJ);
  2. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 11 kwietnia 2016 r. (sygn. IBPB-1-3/4510-166/16/WLK).

W perspektywie wyodrębnienia organizacyjnego, istotne jest formalne potwierdzenie struktury organizacyjnej, tzn. jego dokonanie na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Mając to na uwadze, Wnioskodawca podkreśla, iż na podstawie Uchwały nastąpi formalne wyodrębnienie organizacyjne Działu Parku Handlowego w strukturze Spółki.

Jednocześnie Dział Parku Handlowego będzie posiadać swoją nazwę, co zostanie sformalizowane Uchwałą Zarządu, dzięki czemu będzie on widoczny na zewnątrz - dla pracowników Spółki oraz jej kontrahentów (w zakresie zawieranych umów oraz czynności z organami państwowymi i samorządowymi, ponieważ ich stroną jest Spółka jako całość, nie będzie używane oznaczenie identyfikujące Dział Parku Handlowego). Wydzielenie Działu Parku Handlowego wiązać się będzie też z przypisaniem mu własnego, odrębnego zakresu działalności. Dodatkowo, wydzielenie organizacyjne nastąpi na płaszczyznach majątkowych, personalnych i zarządczych, co od strony formalnej regulowane będzie Uchwałą. Okoliczności te zostały opisane poniżej, wraz ze wskazaniem istnienia samodzielności gospodarczej Działu Parku Handlowego.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, warunek wyodrębnienia organizacyjnego zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się na Dział Parku Handlowego zostanie spełniony.

Wyodrębnienie finansowe

Wyodrębnienie finansowe stanowi sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP. Takie rozumienie podzielają organy podatkowe, m.in.:

  1. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 16 maja 2016 r. (sygn. ILPB3/4510-1 -42/16-4/EK);
  2. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 10 marca 2016 r. (sygn. IPPB5/4510-29/16-3/AK);
  3. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 26 lutego 2016 r. (sygn. ITPB3/4510-620/15/JG).

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza konieczności prowadzenia dla ZCP odrębnej księgowości, czy też samodzielnego sporządzania bilansu (przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 grudnia 2015 roku sygn. IBPB-1-3/4510-438/15/IZ).

W ocenie Wnioskodawcy Dział Parku Handlowego będzie spełniać kryteria wydzielenia finansowego. Będzie to zrealizowane poprzez przypisanie mu przychodów i kosztów, zarówno poprzez odpowiednie rejestrowanie (numerowanie) wystawianych oraz otrzymywanych dokumentów księgowych, jak również poprzez ich księgowanie na odrębnych kontach syntetycznych lub analitycznych. Ponadto ewidencja rachunkowa pozwoli na przypisanie do Działu Parku Handlowego przynależnych do niego aktywów i pasywów. Dodatkowo, dla przejrzystości przepływów pieniężnych, Dział Parku Handlowego posiadać będzie własny rachunek bankowy, poprzez który otrzymuje i realizuje płatności związane z własną działalnością.

W ocenie Wnioskodawcy, wyodrębniony w strukturze Spółki Dział Parku Handlowego spełniać będzie warunek wyodrębnienia finansowego.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Wyodrębnienie funkcjonalne, oznacza przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. ZCP powinna więc stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. ZCP powinna posiadać zdolność funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy, a więc umożliwiać podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Takie rozumienie wyodrębnienia funkcjonalnego zostało potwierdzone m.in. w interpretacjach indywidualnych wydanych przez:

  1. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 31 grudnia 2016 r. (sygn. IBPB-1-3/4510- 524/15/SK);
  2. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 marca 2016 r. (sygn. IPPB5/4510-3/16-3/AK);
  3. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 24 listopada 2015 (sygn. IBPB-1-3/4510- 344/15/TS).

Kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego ZCP sprowadza się w zasadzie do ustalenia, czy jako pewna odrębna całość jest ona w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku już od momentu jej wyodrębnienia. Istotą wydzielenia ZCP jest zatem stworzenie zespołu składników materialnych i niematerialnych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W opisanym zdarzeniu przyszłym, Dział Parku Handlowego posiadać będzie zdolność gospodarczą, umożliwiającą prowadzenie niezależnej działalności gospodarczej. Przesądzać o tym będą przypisane mu w Uchwale składniki majątku, zasób kadrowy, autonomia decyzyjna/ menedżerska oraz przyznane kompetencje zarządzania własnym zasobem kadrowym i majątkiem.

Dział Parku Handlowego posiadać będzie swój własny zespół pracowniczy (zatrudniony zarówno na podstawie umów o pracę, jak i innych umów cywilnoprawnych). Przypisanie pracowników zostanie przeprowadzone w oparciu o kryterium zadań przypisanych do poszczególnych podmiotów. Przypisani pracownicy będą pokrywać potrzeby kadrowe wynikające z realizowanych zadań. Podział zespołu pracowniczego Spółki dotyczyć będzie nie tylko zasobu pracowników zajmujących się ściśle wykonywaną działalnością gospodarczą, ale także pracowników zajmujących się pracami administracyjnymi, związanymi ze specyfiką działalności Parku Handlowego oraz Spółki. Jedynie Zarząd Spółki będzie swoistym łącznikiem personalnym pomiędzy Działami i będzie wspólny dla nich obu. Będzie to jednak naturalna konsekwencja wydzielenia ZCP w ramach spółki kapitałowej. W zakresie prowadzonej działalności, Park Handlowy posiadać będzie zasób kadrowy pokrywający jego zapotrzebowanie.

Dział Parku Handlowego posiadać też będzie zespół składników majątkowych niezbędnych do prowadzenia jego działalności gospodarczej. Co istotne, składniki materialne i niematerialne majątku, które wchodzić będą w skład Działu Parku Handlowego, pozostawać będą we wzajemnych relacjach takich, że można mówić o nich jako o zorganizowanym zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów. Zatem mogłyby one funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo, a więc Dział Parku Handlowego - ze względu na stopień powiązań i zależności będzie mógł służyć realizacji określonego celu gospodarczego.

Jednocześnie podział składników majątkowych niezbędnych do prowadzenia samodzielnej działalności będzie pozwalał na prowadzenie niezależnej działalności przez Dział Parku Handlowego. Dział Parku Handlowego posiadać będzie bowiem nie tylko składniki mienia niezbędne do prowadzenia stricte działalności gospodarczej, ale również posiadać będzie zasoby pozwalające na zaspokojenie własnych potrzeb biurowych, administracyjnych, prawnych itp. Dodatkowo, do Działu Parku Handlowego przypisane zostaną umowy związane z wykonywaną działalnością gospodarczą, jak i wierzytelności oraz zobowiązania związane z ich działalnością.

Samodzielność gospodarcza Działu Parku Handlowego polegać też będzie na przypisaniu mu autonomii decyzyjnej. Będzie ona realizowana przede wszystkim w sprawach bieżącej działalności gospodarczej tj. zakupu/zbywania składników majątku (prowadzenie własnej polityki majątkowej). Natomiast o zdolności gospodarczej tego podmiotu przesądzać będzie faktycznie prowadzona przez niego działalność. Korzystając z przypisanych zasobów personalnych i majątkowych, Dział Parku Handlowego prowadzić będzie faktycznie działalność gospodarczą przede wszystkim w zakresie wynajmu powierzchni handlowych Parku Handlowego oraz jego obsługi i zarządzania.

W świetle powyższego, Dział Parku Handlowego spełniać będzie warunki do uznania go za ZCP. Będzie on miał taki charakter zarówno w chwili wyodrębnienia w strukturze Spółki, jak również zachowa go na moment planowanego Podziału oraz po jego dokonaniu, kiedy działać będzie w Spółce Przejmującej. Bez zmian pozostaną bowiem wszystkie opisane powyżej elementy, świadczące o samodzielności gospodarczej oraz wydzieleniu organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym Działu Parku Handlowego.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Dział Parku Handlowego spełniać będzie definicję ZCP zawartą w art. 2 pkt 27e) Ustawy VAT.

Ad. 2)

Odnosząc się do drugiego pytania zadanego w niniejszym wniosku o interpretację, Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy VAT z opodatkowania podatkiem VAT wyłączone są transakcje zbycia przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części. Należy podkreślić, iż podział spółki przez wydzielenie w trybie art. 528 § 1 w zw. z art. 529 § 1 pkt 4 KSH stanowi formę transakcji zbycia w rozumieniu powyższego art. 6 pkt 1 Ustawy VAT (takie stanowisko przedstawił, m. in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 15 stycznia 2016 r. sygn. IPPP3/4512-863/15-2/RD). W rezultacie, jeżeli w ramach podziału wydzielany zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy VAT, to będzie on wyłączony z opodatkowania podatkiem VAT.

Spółka wskazuje, iż z uwagi na argumenty przytoczone w uzasadnieniu do pytania 1 niniejszego wniosku, zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na Dział Parku Handlowego w momencie Podziału stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy VAT. Z tego względu, opisane w zdarzeniu przyszłym wydzielenie i związane z nim przeniesienie na Spółkę Przejmującą w ramach Podziału zespołu składników materialnych i niematerialnych tworzących Dział Parku Handlowego będzie wyłączone spod opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1 Ustawy VAT.

Stanowisko Spółki potwierdzają następujące interpretacje:

  1. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 sierpnia 2017 r. (znak: 0114-KDIP 1-2.4012.291.2017.1 .KT),
  2. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 listopada 2017 r. (znak: 0115-KDIT1 -2.4012.660.2017.1.PS).

W świetle przywołanych argumentów oraz wyżej zaprezentowanych poglądów organów podatkowych, Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że przedstawione stanowisko i rozumienie treści przepisów prawa podatkowego jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie transakcji zbycia, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, darowizna, podział przedsiębiorcy, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowią treść tytułu IV działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1577).

Zgodnie z art. 529 § 1 Kodeksu spółek handlowych podział może być dokonany:

  1. przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały lub akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie);
  2. przez zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek (podział przez zawiązanie nowych spółek);
  3. przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę lub spółki (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki);
  4. przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy przeniesienie własności.

Zatem, przeniesienie prawa do rozporządzania w wyniku podziału spółki przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną, jest transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy, o ile przedmiotem dostawy jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji przedsiębiorstwa. Dlatego też, dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy posłużyć się definicją sformułowaną w art. 55&¹ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn.zm.). Zgodnie z powołanym wyżej przepisem, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla badanej kwestii jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Przedsiębiorstwo, w rozumieniu powyższego przepisu, powinno więc łączyć mienie w funkcjonalnie zorganizowane przedsięwzięcie gospodarcze, a nie tylko stanowić zgromadzone niematerialne i materialne składniki stanowiące sobą przedsiębiorstwo w przedstawionym znaczeniu przedmiotowym. Organizacyjna i funkcjonalna istota przedsiębiorstwa kreuje powstanie samodzielnego podmiotu gospodarczego, zdolnego do funkcjonowania w obrocie na niezmienionych zasadach, pomimo jego zbycia. Ponadto, przepis art. 55 Kodeksu cywilnego wskazuje, że przedsiębiorstwo jest zespołem składników. Pojęcie zespół (a nie zbiór) zakłada istnienie pewnego poziomu powiązań organizacyjnych pomiędzy składnikami przedsiębiorstwa. Przy czym, zgodnie z art. 552 Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Ustawodawca, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, wyłączył także z opodatkowania zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy zawiera definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przez którą rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Dla uznania zbywanego majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa podstawowym wymogiem jest to, aby majątek ten stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Przy czym, jak wynika z treści art. 2 pkt 27e ustawy, organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi istnieć w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Nie jest wystarczające, aby zbywane składniki majątkowe utworzyły przedsiębiorstwo u nabywcy muszą one stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa u zbywcy. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą zatem składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

W świetle powyższych rozważań należy stwierdzić, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług okolicznością determinującą możliwość wyłączenia, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, stosowania przepisów ustawy do czynności sprzedaży określonego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest takie ich zorganizowanie, żeby wspomniany zespół mógł służyć do prowadzenia działalności gospodarczej. Zespół składników materialnych i niematerialnych obejmować powinien elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Aby zatem przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie miały zastosowania do zbywanego mienia, musi ono obiektywnie oceniając posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w jego skład muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarcza w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Spółki jest przede wszystkim wynajem powierzchni handlowych znajdujących się w dzierżawionym przez nią budynku galerii handlowej. Spółka jest obecnie zaangażowana w realizację inwestycji polegającej na budowie odrębnego od Galerii Handlowej obiektu handlowo-usługowego Park Handlowy, który składać się będzie przede wszystkim z budynku handlowo-usługowego, stacji paliw, stanowiska myjni ręcznej i automatycznej oraz parkingów i elementów infrastruktury towarzyszącej. W celu zwiększenia przejrzystości w rozliczeniach Spółki oraz usprawnienia zarządzania każdym z powyższych obiektów, Wnioskodawca na mocy Uchwały Zarządu Spółki planuje formalnie wydzielić w ramach przedsiębiorstwa Spółki dwie zorganizowane części przedsiębiorstwa w postaci niezależnych od siebie działów zajmujących się powyższymi obiektami handlowymi, tj. Galerią Handlową i Parkiem Handlowym. Uchwała wraz z załącznikami będzie szczegółowo określała zasady wydzielenia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego.

W ramach Spółki po podjęciu Uchwały funkcjonować będą dwie ZCP:

  • część obejmująca zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę w zakresie wynajmu powierzchni handlowych w Galerii Handlowej oraz czynności pomocniczych z nią powiązanych (dalej: Dział Galeria Handlowa)
  • część obejmująca zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę w zakresie wynajmu powierzchni handlowych w Parku Handlowego oraz czynności pomocniczych z nią powiązanych (dalej: Dział Park Handlowy). Do momentu otwarcia Parku Handlowego dział ten będzie również odpowiedzialny za dokończenie inwestycji związanej z jego budową.

W wyniku podjęcia i realizacji Uchwały, w Spółce powstaną dwie niezależne od siebie jednostki, prowadzące odrębne działalności z użyciem innych składników majątkowych. W rezultacie oba Działy będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa Spółki, wyodrębnione organizacyjne, finansowo i funkcjonalnie.

Po zakończeniu budowy obiektu Parku Handlowego Spółka rozważa dokonanie prawnego wydzielenia i przeniesienia do Spółki Przejmującej, Działu Parku Handlowego w drodze podziału przez wydzielenie w trybie art. 528 § 1 w zw. z art. 529 § 1 pkt 4 KSH, który przewiduje przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną. W wyniku Podziału, Dział Parku Handlowego zostałby przeniesiony do Spółki Przejmującej, natomiast Spółka nadal prowadziłaby działalność obejmującą swoim zakresem Dział Galerii Handlowej. Podział zostanie dokonany dopiero po podjęciu i zrealizowaniu Uchwały, w wyniku czego Dział Parku Handlowego w momencie Podziału będzie stanowił już wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie jednostkę w strukturze Spółki (m.in. Dział Parku Handlowego będzie osiągał samodzielnie przychody na podstawie zawartych z podmiotami trzecimi umowami najmu powierzchni handlowych Parku Handlowego). W wyniku Podziału Dział Parku Handlowego z mocy prawa stanie się częścią Spółki Przejmującej, na którą zostaną przeniesione wszelkie składniki majątkowe i zobowiązania do niego przypisane, a także wszelkie prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów związanych z jego funkcjonowaniem, co zgodnie z art. 534 § 1 KSH szczegółowo opisane będzie w planie Podziału Spółki. W rezultacie, zgodnie z zasadą sukcesji uregulowaną w art. 531 § 1 KSH, Spółka Przejmująca wstąpi z dniem Podziału w prawa i obowiązki Spółki, określone w planie podziału. W związku z Podziałem do Spółki Przejmującej zostaną przeniesieni wszyscy pracownicy wcześniej przypisani do Działu Parku Handlowego (w zakresie osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wydzielenie i przeniesienie Działu Parku Handlowego będzie miało charakter przejścia części zakładu pracy w rozumieniu art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy). W rezultacie działalność Działu Parku Handlowego po dokonaniu Podziału nie ulegnie zmianie. Po Podziale Spółka nadal będzie prowadzić działalność w zakresie Działu Galerii Handlowej, natomiast Spółka Przejmująca przejmie zadania Działu Parku Handlowego.

Zatem część majątku Wnioskodawcy stanowiąca Dział Parku Handlowego będzie działać w oparciu o zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych i będzie wyodrębnionym organizacyjnie w strukturze przedsiębiorstwa bytem, który może samodzielnie funkcjonować na rynku prowadząc działalność w zakresie wynajmu powierzchni handlowych. Będzie również wyodrębnioną finansowo strukturą, ponieważ możliwe będzie w każdym czasie ustalenie przychodów i kosztów, należności i zobowiązań związanych w tą wyodrębnioną działalnością Wnioskodawcy.

W konsekwencji, opisana przez Wnioskodawcę część majątku stanowiąca Dział Parku Handlowego, posiada cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy tj. będzie stanowiła organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, które zarazem mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące te zadania.

Tym samym, skoro opisany przez Wnioskodawcę zespół składników majątkowych stanowiący Dział Parku Handlowego wraz z przypisanymi do niego umowami związanymi z wydzieloną częścią dedykowaną działalności w zakresie najmu powierzchni handlowych spełnia definicje zorganizowanej części przedsiębiorstwa według art. 2 pkt 27e ustawy, uznać należy, że planowana czynność przeniesienia na Spółkę Przejmującą w ramach podziału zespołu składników materialnych i niematerialnych tworzących Dział Parku Handlowego będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy i tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej