POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-40/05/1

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.09.2005, sygn. PP/443-40/05/1, Urząd Skarbowy w Lubaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)Naczelnik Urzedu Skarbowego w Lubaniu stwierdza, że stanowisko podatnika - przedstawione we wniosku z dnia 20.06.2005 r., który wpłynął w dniu 23.06.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidulanej sprawie w odniesieniu do dokumentowania obciążeń mieszkańców gminy opłatami z tytułu dostawy mediów (centralnego ogrzewania i ciepłej wody)- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.06.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubaniu wpłynął wniosek XXX o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do dokumentowania obciążeń mieszkańców gminy opłatami z tytułu dostawy mediów (centralnego ogrzewania i ciepłej wody).

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego stanu faktycznego w złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu z dnia 12.08.2005 r. wynika, że XXX jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Na bazie zapisów zawartych w statucie XXX, do przedmiotu jego działalności należy, m. in.: gospodarowanie i zarządzanie zasobami mieszkalnymi gminy zgodnie z odrębną uchwałą, zarządzanie nieruchomościami innymi niż wyżej wymienione, gospodarowanie i zarządzanie lokalami użytkowymi i garażami stanowiącymi własność gminy, eksploatowanie kotłowni stanowiących własność gminy oraz zarządzanie budynkami wchodzącymi w skład zasobu gminy, oraz rozliczanie mieszkańców tych budynków poprzez obciążanie ich kosztami wynikającymi z bieżącej eksploatacji. Na comiesięczne rozliczenie przedstawiane mieszkańcom przez ZGK składają się: ilość zużytego gazu, ilość zużytej energii elektrycznej, ilość zużytej wody, ilość nieczystości stałych i płynnych, opłaty środowiskowe i koszty zarządu.

Ponadto XXX ? obsługując urządzenia grzewcze (ciepłownie i kotłownie) dostarcza, w oparciu o zawarte umowy cywilnoprawne, energię cieplną i ciepłą wodę.

Przedmiotem zapytania jest rodzaj dokumentu potwierdzającego obciążenie mieszkańców przez Zakład opłatami z tytułu dostawy mediów (centralnego ogrzewania i ciepłej wody), tj. fakturą VAT czy notą obciążeniową niezawierającą podatku VAT. Zdaniem jednostki ? XXX jest zobowiązany do wystawienia noty obciążeniowej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubaniu zważył, co następuje.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak wynika z art. 9 ust. 1 powołanej ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. XXX jest podatnikiem podatku od towarów i usług, jest zakładem budżetowym gminy i realizuje część jej zadań określonych w statucie XXX. Jednostki samorządu terytorialnego (gminy) określone są jako komunalne osoby prawne, wypełniające funkcje władzy publicznej i podmiotu w stosunkach cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług rozumie się ? zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ? każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ww. ustawy (...).

Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubaniu ? zarówno odsprzedaż wcześniej zakupionych, jak i wytworzonych we własnym zakresie towarów i usług, stanowi dostawę towarów i usług w rozumieniu cytowanej ustawy.

W myśl art. 106 ust. 1 powołanej ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Jednak zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, za wyjątkiem gdy ten nabywca żąda wystawienia faktury.

Jak wynika z treści § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798, ze zm.), zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Wobec powyższego ? zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubaniu ? obciążanie mieszkańców gminy opłatami z tytułu dostawy mediów (centralnego ogrzewania i ciepłej wody), wynikającymi z bieżącej eksploatacji zamieszkiwanych przez nich budynków, przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Świeradowie Zdroju (który jest podatnikiem podatku od towarów i usług), może być udokumentowane zarówno fakturą VAT, jak i ? w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ? notą obciążeniową.

Wobec powyższego stanowisko jednostki w zakresie dokumentowania rozliczeń mieszkańców gminy z tytułu dostawy mediów (centralnego ogrzewania i ciepłej wody) - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Jeleniej Górze, ul. Wzgórze Kościuszki 2, 58-500 Jelenia Góra za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubaniu 59-800 Lubań, ul. Stara 1, w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Lubaniu