Temat interpretacji
W dniu 07.04.2005r. wnioskodawca zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rawiczu z zapytaniem czy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług Gmina ma obowiązek opodatkowania podatkiem VAT opłat pobieranych od zakładu budżetowego (powołanego przez Gminę) za nieruchomości oddane w trwały zarząd.
Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że przekazanie nieruchomości w trwały zarząd dokonane było w drodze decyzji administracyjnej na podstawie art.43, art. 44, art. 45, art. 82 i 83 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Zgodnie ze stanowiskiem podatnika wyrażonym we wniosku opłaty za trwały zarząd wnoszone na podstawie decyzji administracyjnej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ponieważ brak jest w tym przypadku przeniesienia prawa własności towaru. W złożonym dnia 13 maja 2005r. uzupełnieniu do wniosku podatnik stwierdził jednak, iż jego zdaniem czynność powyższa korzystać może ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawiczu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu oraz stanu prawnego uznał przedstawione przez podatnika w uzupełnieniu do wniosku stanowisko za prawidłowe. Wynika to z następujących okoliczności.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w trwały zarząd nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów, zawartej w art. 7 ust.1 ww. ustawy, nie daje bowiem praw do rozporządzania nieruchomościami jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie. Uznanie jednak, iż w przedmiotowej sprawie nie doszło do przeniesienia prawa własności towarów nie oznacza jeszcze, że czynność ta opodatkowaniu nie podlega. Opodatkowaniu podlega bowiem również świadczenie usług. Zgodnie z art. 8 ust.1 ustawy o podatku o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Ponieważ oddanie nieruchomości w trwały zarząd jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy a zatem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Dla czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego - a zatem również gminy - w pewnych okolicznościach, przewidziano jednak zwolnienie od tego podatku. W § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.), postanowiono bowiem, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Dla stwierdzenia zatem, czy opłaty za trwały zarząd mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zasadnicze znaczenie ma ustalenie czy:
1. czynność ta związana jest z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami
2. podstawą stosunku prawnego łączącego strony jest czynność cywilnoprawna.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Z kolei art. 7 ust. 1 pkt 1 tej ustawy stanowi, iż do zadań własnych gminy należy gospodarka nieruchomościami.
Z analizy przepisów wynika, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji. Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej za opłatą na czas oznaczony lub nieoznaczony, przy czym trwały zarząd ustanawia właściwy organ w drodze decyzji.
Przepisy te wskazują na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.
Treść powyższych przepisów wskazuje na to, iż czynność nie wymaga zawarcia umowy cywilnoprawnej a zatem Gmina - oddająca nieruchomości w trwały zarząd jednostce organizacyjnej utworzonej w celu realizacji zadań własnych ma prawo do zwolnienia tej czynności z podatku od towarów i usług - zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawiczu stwierdza, iż czynność, o której mowa we wniosku co prawda podlega działaniu ustawy o VAT, ale korzysta ze zwolnienia z tego podatku. Przedstawione przez Podatnika w uzupełnieniu do wniosku stanowisko jest zatem prawidłowe.
Interpretacja powyższa została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.