Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. nr 8 poz. 60 z 2005 r.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nakle n.Not. po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 16 sierpnia 2005 r. Pana ... zam. w .... o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie postanawia:
- uznać przedstawione przez wnioskodawcę stanowisko dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymywanej od Totalizatora Sportowego prowizji za świadczone usługi zawierania umów sprzedaży zakładów oraz losów loterii pieniężnych za nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 cytowanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Dnia 27.06.2005 zwrócił się Pan z zapytaniem, w którym wyjaśnia, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej m.in. świadczy usługi na rzecz Totalizatora Sportowego polegające na:
- stałym zawieraniu umów sprzedaży zakładów w imieniu i na rzecz Spółki z osobami fizycznymi
- stałym zawieraniu umów sprzedaży losów loterii pieniężnych we własnym zakresie na rzecz spółki z osobami fizycznymi
z tytułu których otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne od wartości dokonanej sprzedaży.
W związku z powyższym zwraca się Pan z zapytaniem czy otrzymywana od Totalizatora Sportowego prowizja od wartości sprzedanych zakładów totalizatora oraz losów loterii pieniężnych podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, czy podlega opodatkowaniu tym podatkiem.
W Pana ocenie wykonywane usługi klasyfikowane do grupowania PKWiU 92.71 tj. usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów wzajemnych, rekreacją, kulturą i sportem winny podlegać zwolnieniu z opodatkowania. Na potwierdzenie powyższego powołuje Pan przepis art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług zgodnie z którym w Pana ocenie rzeczone usługi podlegają nadal zwolnieniu z opodatkowania.
Odpowiadając na wyżej przedstawione zagadnienie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nakle n.Not. informuje, co następuje:
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005r, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.
Pod poz. 11 ustawodawca ujął usługi o symbolu ex 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem sup1;) - z wyłączeniem:
- usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi
- usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
- usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
- wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na inne imprezy sportowe,
- wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5)
5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach , usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach
5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72) - działalności agencji informacyjnych,
- usług wydawniczych,
- usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12
Gdzie: ex dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania
sup1;) - dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.
Z danych posiadanych przez tutejszy urząd wynika , iż prowadzona przez Pana działalność gospodarcza polega na prowadzeniu kolektury Totalizatora Sportowego. Powyższa działalność opodatkowana jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Z żadnych złożonych przez Pana dokumentów nie wynika aby prowadzona działalność gospodarcza posiadała znamiona działalności non profit.
Należy zaznaczyć, iż zwolnienie z opodatkowania VAT wynikające z ww. przepisu dotyczące zwolnienia usług związanych z rekreacją i sportem, dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez podmioty, które nie mają na celu osiąganie zysków, a zyski, które osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. W wypadku sprzedających kupony, np. LOTTO, owym zyskiem jest prowizja, zwykle stanowiąca (przynajmniej w części) zarobek prowadzącego kolekturę. Nie jest to z pewnością działalność non profit o jakiej mowa w objaśnieniach do cyt. zał. nr 4 do ustawy.
Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż uzyskiwane przez Pana wynagrodzenie prowizyjne z tytułu świadczenia usług na rzecz Totalizatora Sportowego nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy cyt. art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wg. stawki 22%
Jednocześnie należy wskazać, że niniejszej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego udzielono dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie jej udzielenia.
Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.
Stosownie do treści art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej: interpretacja o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.
Zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5.
Na niniejsze postanowienie w trybie art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, wniesione za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia art. 236 § 2 pkt. 1 Ordynacji podatkowej.
Zażalenie zgodnie z art. 222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.