Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 2, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem z dnia 27 czerwca 2005r. (data wpływu 30 czerwca 2005r.), w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w indywidualnej sprawie Spółki, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, w części dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego w sytuacji przekształcenia w zaliczkę na poczet przyszłej dostawy wewnątrzwspólnotowej (eksportu) kwoty pozostałej po rozliczeniu wcześniej zrealizowanych dostaw - uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku. Zgodnie z art.14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zmianami/ - "stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym". Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności dokonywała i dokonuje eksportu oraz wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Na poczet dostaw towarów (przed ich dokonaniem) otrzymuje zaliczki, które dokumentuje fakturami VAT.
W praktyce zdarza się, że Spółka otrzymuje zaliczkę (zaliczki) w kwocie przewyższającej wartość faktycznie zrealizowanej dostawy. Istnieje zatem konieczność skorygowania wystawionej faktury zaliczkowej. Powstała różnica staje się "nadpłatą".
Zdarza się, że zanim Spółka odeśle "nadpłatę" - kontrahent decyduje by kwotę tę potraktować jako zaliczkę na poczet przyszłej dostawy.
W związku z tym powstaje wątpliwość, kiedy w takiej sytuacji powstanie obowiązek podatkowy:
- czy z chwilą powstania "nadpłaty",
- czy z chwilą ponownej decyzji o potraktowaniu "nadpłaty" jako zaliczki.
Według Spółki obowiązek podatkowy powstaje z chwilą decyzji kontrahenta o potraktowaniu nadpłaty jako zaliczki. W tym momencie należy wystawić nową fakturę zaliczkową. Natomiast dowodem na zmianę decyzji może być notatka sporządzona po rozmowie telefonicznej z kontrahentem lub wydruk z poczty mail-owej.
Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.
W odniesieniu do zaliczek otrzymanych na poczet przyszłej dostawy eksportowej - obowiązek podatkowy powstaje przy spełnieniu dodatkowego warunku dotyczącego terminu wywozu (art.19 ust.12.).
Kwestię powstania obowiązku w sytuacji otrzymania zaliczki na poczet przyszłej dostawy wewnątrzwspólnotowej reguluje art.20 ust.3, zgodnie z którym jeżeli przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy otrzymano całość lub część ceny - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej całości lub części ceny.
Zasady wystawiania faktur dokumentujących otrzymanie zaliczki reguluje przepis §14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).
Zgodnie z ust. 1 wyżej wymienionego przepisu - jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności przedpłatę, zadatek, ratę fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy.
Zatem w przypadku gdy sprzedawca otrzyma przed wydaniem towaru zaliczkę na poczet WDT lub eksportu, ma obowiązek wystawić na tę okoliczność fakturę w terminie siedmiu dni od jej otrzymania (w odniesieniu do eksportu przy spełnieniu warunku wynikającego z art. 19 ust. 12 ustawy).
W przypadku gdy po rozliczeniu zrealizowanej dostawy pozostaje kwota, którą zgodnie z ustaleniami z kontrahentem należy potraktować jako zaliczkę na poczet przyszłych transakcji - za datę otrzymania zaliczki należy uznać dzień udokumentowanych ustaleń z kontrahentem w przedmiotowej sprawie.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja - zgodnie z art. 14b § 1 - nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast - zgodnie z art. 14b § 2 - organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.