brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.535.2017.2.RG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.10.2017, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.535.2017.2.RG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2017 r. (data wpływu 21 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 04 października 2017 r. (data wpływu 05 październik 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. .

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 04 października 2017 r. (data wpływu 05 październik 2017 r.) w zakresie prawa reprezentacji, o doprecyzowanie opisu sprawy, sformułowanie pytania i własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Powiat , jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując powierzone jej zadania ustawowe planuje ubiegać się o pozyskanie środków finansowych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w na przedsięwzięcie utworzenia ekopracowni z dziedziny Edukacji Ekologicznej pn. w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr w ramach zadania pn. . Zadanie znalazło się na liście przedsięwzięć priorytetowych Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w .

Beneficjentem planowanej dotacji jest Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( Dz.U. z 2016 poz. 814, z późn. zm.). Jest to zadanie własne Powiatu określone w art. 4 ust. 1 pkt 10 i pkt 19 ww. ustawy o samorządzie powiatowym. Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego, jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Obowiązek podatkowy w podatku VAT objął Powiat z tytułu świadczenia usług w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek dzierżawy gruntów oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych. Nie ma więc możliwości odliczania podatku VAT od przestawionego niżej przedsięwzięcia.

W ramach planowanego przedsięwzięcia priorytetowego z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w - z dziedziny Edukacja Ekologiczna pn. na 2017 rok przewidywany jest następujący zakres rzeczowy w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr : wykonanie niezbędnych czynności remontowych w celu utworzenia nowoczesnej ekopracowni w tym: malowanie ścian, położenie paneli oraz wykładziny, wymiana instalacji elektrycznej związanej z oświetleniem, instalacji wod-kan z armaturą. Nowo powstałe laboratorium wyposażone będzie w system pasywnych czujników, mierników, analizatorów, sond, które za pośrednictwem przewodowej lub bezprzewodowej przysawki będzie można połączyć z komputerem, tabletem lub smartfonem. Wyniki wyświetlane będą na ekranie komputera czy tablicy interaktywnej. Możliwa będzie wizualizacja wyników badań, tworzenie wykresów, odczyty zmian w czasie rzeczywistym, gromadzenie badań i analiz statystycznych.

Wśród podstawowych elementów systemu wymienić należy czujniki do pomiaru zawartości dwutlenku węgla i tlenu, barometr/czujnik niskiego ciśnienia, do pomiaru pH, wielofunkcyjny czujnik pomiarów gazowych kolorymetr, licznik kropel, termometr, czujnik ruchu, czujnik siły, czujnik napięcia/natężenia czy czujnik pola magnetycznego. Po nabyciu takiego podstawowego zestawu szkoła będzie miała możliwość rozbudowania laboratorium o kolejne elementy. Tablica interaktywna to kolejny element eko-pracowni. Po modernizacji pomieszczenie będzie pełniło funkcję laboratorium, w której będą mogły się odbywać zajęcia o charakterze ekologicznym w tym geografia oraz zajęcia przygotowujące do konkursów przyrodniczo - ekologicznych i krajoznawczych oraz zajęcia fakultatywne dla maturzystów. Faktury VAT dokumentujące wydatki za usługi związane z realizowanym przedsięwzięciem będą wystawiane na Powiat . Wykonawca zostanie wyłoniony zgodnie z zastosowaniem Prawa zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn zm.).

Należy nadmienić, iż Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr jest powiatową jednostką organizacyjną. Budynek tejże Szkoły stanowi majątek Powiatu w trwałym zarządzie, a powstałe tam laboratorium będzie wykorzystywane w ramach kształcenia zawodowego uczniów.

W ramach planowanego przedsięwzięcia priorytetowego z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w - z dziedziny Edukacja Ekologiczna pn. na 2017 rok przewidywany jest następujący zakres rzeczowy w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr , (będącego powiatową jednostką organizacyjną) wykonanie niezbędnych czynności remontowych w celu utworzenia nowoczesnej eko-pracowni, aby była możliwa realizacja projektu należy wyremontować pomieszczenie, w którym będzie znajdowało się laboratorium, tj. malowanie ścian, położenie paneli oraz wykładziny, wymiana instalacji elektrycznej związanej z oświetleniem, instalacji wod-kan z armaturą. Pomysłem szkoły na pracownię ekologiczną jest zmiana z tradycyjnych metod nauczania na nauczanie poprzez technologie informacyjno-komunikacyjne. Najważniejszym elementem takiej pracowni będzie zestaw interaktywny oraz laboratorium do nauk przyrodniczych.

Laboratorium jakie szkoła planuje zrobić to system pasywnych czujników, mierników, analizatorów, sond, które za pośrednictwem przewodowej lub bezprzewodowej przyssawki połączone będzie z komputerem czy tablicą interaktywną. Możliwa będzie wizualizacja wyników badań, tworzenie wykresów, odczyty zmian w czasie rzeczywistym, gromadzenie badań i analiz statystycznych. Dzięki temu będzie możliwość połączenia tradycyjnych badań z odczytem danych na komputerze. Wśród podstawowych elementów systemu wymienić należy czujniki do pomiaru zawartości dwutlenku węgla i tlenu, barometr/czujnik niskiego ciśnienia, do pomiaru PH, wielofunkcyjny czujnik pomiarów gazowych, kalorymetr, licznik kropel, termometr, czujnik ruchu, czujnik siły, czujnik napięcia/natężenia czy czujnik pola magnetycznego. Zakup tablicy interaktywnej to kolejny element pracowni. Nowe technologie i oprogramowania stosowane w tablicach, rozszerzany soft i nowe urządzenia w oprogramowaniu pozwolą na nowsze możliwości pracy. Wizualizer uzupełni ten stan. Po modernizacji pomieszczenie będzie pełniło funkcję laboratorium, w którym będą mogły się odbywać zajęcia o charakterze ekologicznym, w tym geografia oraz zajęcia przygotowujące do konkursów przyrodniczo-ekologicznych i krajoznawczych oraz zajęcia fakultatywne dla maturzystów.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania pn. w budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr , służą do czynności niepodlegających podatkowi VAT. Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego, nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r, (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221). Towary i usługi nabywane do realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane w celach prowadzenia działalności gospodarczej. Ponadto w uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż wniosek nie dotyczy sytuacji, w której nabywane towary i usługi wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Czy Powiat może dokonać odliczenia podatku od towarów i usług VAT naliczonego wynikającego z faktury za realizację przedsięwzięcia utworzenia ekopracowni z dziedziny Edukacji Ekologicznej pn. w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr w ramach zadania pn. od podatku należnego?

Powiat jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od towarów i usług w zakresie świadczenia usług z tytułu wynajmu lokali na własny rachunek, dzierżawy gruntów oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, (przedstawionym w uzupełnieniu wniosku) Powiat jest jednostką Samorządu Terytorialnego nie wykonującą działalności gospodarczej. Jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek, dzierżawy gruntów oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych.

Wnioskodawca uważa, iż Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od realizacji przedsięwzięcia utworzenia ekopracowni z dziedziny Edukacji Ekologicznej pn. w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr w ramach zadania pn. .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Jak wskazał Wnioskodawca, nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania pn. w budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr , służą do czynności niepolegających podatkowi VAT i nie będą wykorzystywane w celach prowadzenia działalności gospodarczej. Po modernizacji pomieszczenie będzie pełniło funkcję laboratorium, w którym będą mogły się odbywać zajęcia o charakterze ekologicznym, w tym geografia oraz zajęcia przygotowujące do konkursów przyrodniczo-ekologicznych i krajoznawczych oraz zajęcia fakultatywne dla maturzystów.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. zadania.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. , ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania służą do czynności niepolegających podatkowi VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja indywidualna traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej