Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości w związku z nabyciem usługi realizacji kampanii reklamow... - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.274.2017.2.PR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.09.2017, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.274.2017.2.PR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości w związku z nabyciem usługi realizacji kampanii reklamowej w mediach w ramach umowy barterowej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2017 r. (data wpływu 17 lipca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 sierpnia 2017 r. (data wpływu 28 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości w związku z nabyciem usługi realizacji kampanii reklamowej w mediach w ramach umowy barterowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości w związku z nabyciem usługi realizacji kampanii reklamowej w mediach w ramach umowy barterowej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 sierpnia 2017 r. (data wpływu 28 sierpnia 2017 r.) o podpisany wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przez osobę upoważnioną do samodzielnego reprezentowania Wnioskodawcy oraz o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Miejski Ośrodek Kultury jest samorządową instytucją kultury, prowadzącą działalność w zakresie kultury i sztuki oraz realizującą zadania z dziedziny promocji i informacji. Posiada osobowość prawną i jest wpisany do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez organizatora. Jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Do zadań Wnioskodawcy należy w szczególności:

  • rozpoznawanie i rozbudzanie zainteresowań kulturalnych, edukacja kulturalna, stwarzanie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, prowadzenie miejskich zespołów artystycznych, podtrzymywanie tradycji lokalnych i narodowych, organizowanie i koordynowanie działalności miejskiej informacji turystycznej, wydawanie informatorów oraz materiałów promocyjnych, wydawanie i kolportaż gazety, informacja i obsługa turystów, prowadzenie Miejskiej Biblioteki Publicznej, gromadzenie i przechowywanie materiałów bibliotecznych, popularyzacja książki i czytelnictwa, współdziałanie z bibliotekami, prowadzenie całokształtu spraw w zakresie promocji miasta na terenie kraju i zagranicą, utrzymywanie kontaktu ze środkami masowego przekazu, udział w imprezach promocyjnych w mieście i poza terenem, udostępnianie powierzchni reklamowych. Wnioskodawca na zasadach określonych w odrębnych przepisach, może organizować: koncerty, spektakle, recitale, wystawy, prowadzić działalność instruktażowo-metodyczną, prowadzić działalność wydawniczą, świadczyć usługi poligraficzne, fotograficzne, nagłaśniające, plastyczne, realizować imprezy zlecone, świadczyć usługi w zakresie rozwoju kultury i promocji miasta, prowadzić działalność gospodarczą, handlową, gastronomiczną zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Wnioskodawca prowadzi działalność statutową i gospodarczą. Każda działalność wpisana jest do statutu. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i w zakresie świadczonych usług czy też innych zdarzeń stosuje różne stawki podatku jak i również prowadzi działalność zwolnioną od tego podatku.

Wnioskodawca w przypadku zakupu towarów i usług, które służą do działalności opodatkowanej jak i zwolnionej, przy odliczaniu podatku VAT stosuje prewspółczynnik i proporcję (podstawa prawna: art. 86 i art. 90 ustawy o VAT) analizując każdy zakup czy służy wyłącznie działalności gospodarczej, wyłącznie statutowej czy też mieszanej.

W związku z prowadzonymi przez Wnioskodawcę działaniami promocyjnymi i reklamowymi, w określonych przypadkach, w zamian za świadczenie tych usług, otrzymuje w formie zapłaty, towar lub usługi. W takich przypadkach sposób wzajemnych rozliczeń strony ustalają w ramach umowy cywilnoprawnej, np. umowy barterowej czy też porozumienia. Strony określają wartość wzajemnych świadczeń, zaś każda ze stron wykonanie usług czy też dostawę towaru dokumentuje wystawiając fakturę. Strony dokonują świadczenia o jednakowej wartości. Z tytułu podejmowania czynności na podstawie umowy barterowej w zakresie świadczonych usług promocyjnych i reklamowych Wnioskodawca wystawia faktury i odprowadza podatek VAT należny.

Przykłady umowy barterowej:

  1. Wnioskodawca w ramach działalności prowadzonej w formie reklamy udostępnia miejsca, umieszcza materiały reklamowe, logo podczas imprez, wystawia fakturę VAT i odprowadza podatek VAT. Natomiast druga strona umowy przyjmuje do realizacji kampanię reklamową w mediach, wystawia fakturę VAT.
  2. Wnioskodawca w ramach działalności prowadzonej w formie reklamy umieszcza logo marki reprezentującej stronę umowy na mapach wielkoformatowych, na stronie internetowej miasta, na materiałach promocyjnych, wystawia fakturę VAT i odprowadza podatek VAT należny. Natomiast druga strona umowy w ramach wzajemnych rozliczeń dostarcza towar przeznaczony na odzież promocyjną pracowników Wnioskodawcy, jako forma gadżetu dla stale współpracujących z miastem mediów i ludzi szeroko pojętego biznesu, jako nagród w organizowanych lub współorganizowanych przez Wnioskodawcę imprezach, wystawia fakturę VAT.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 28 sierpnia 2017 r. w odpowiedzi na pytanie tutejszego organu, czy nabywana usługa realizacji kampanii reklamowej w mediach w ramach umowy barterowej A jest wykorzystywana tylko do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czy także/lub do sprzedaży zwolnionej od podatku VAT bądź niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT? wyjaśnił, że usługa realizacji kampanii reklamowej w mediach jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT w postaci usług reklamowych takich, jak:

  • umieszczanie logo strony umowy na materiałach promujących wydarzenia (bilbordy, banery, ulotki, mapy i przewodniki);
  • udostępnienia miejsca podczas imprez plenerowych;
  • umieszczenie materiałów reklamowych strony umowy podczas imprez.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wskazanych w opisie sprawy w całości, stosując prewspółczynnik i proporcję czy też nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku A przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT w całości, ponieważ służy wyłącznie działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bądź czynności zwolnionych od tego podatku.

Z uwagi na treść przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika, w pierwszej kolejności, jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Przepisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy znajdują zastosowanie w przypadku zakupów towarów i usług mających związek zarówno z działalnością gospodarczą, jak i z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności innej niż gospodarcza, których przypisanie w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy, który stanowi uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy zawierającą generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, prowadzącą działalność w zakresie kultury i sztuki oraz realizującą zadania z dziedziny promocji i informacji. Posiada osobowość prawną i jest wpisany do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez organizatora. Jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi działalność statutową i gospodarczą. Każda działalność wpisana jest do statutu. Wnioskodawca w przypadku zakupu towarów i usług, które służą do działalności opodatkowanej jak i zwolnionej, przy odliczaniu podatku VAT stosuje prewspółczynnik i proporcję analizując każdy zakup czy służy wyłącznie działalności gospodarczej, wyłącznie statutowej czy też mieszanej. W związku z prowadzonymi przez Wnioskodawcę działaniami promocyjnymi i reklamowymi, w określonych przypadkach, w zamian za świadczenie tych usług, otrzymuje w formie zapłaty, towar lub usługi. W takich przypadkach sposób wzajemnych rozliczeń, strony ustalają w ramach umowy cywilnoprawnej np. umowy barterowej czy też porozumienia. Strony określają wartość wzajemnych świadczeń, zaś każda ze stron wykonanie usług czy też dostawę towaru dokumentuje wystawiając fakturę. Strony dokonują świadczenia o jednakowej wartości. Z tytułu podejmowania czynności na podstawie umowy barterowej w zakresie świadczonych usług promocyjnych i reklamowych Wnioskodawca wystawia faktury i odprowadza podatek VAT należny. W przypadku umowy barterowej A Wnioskodawca w ramach działalności prowadzonej w formie reklamy udostępnia miejsca, umieszcza materiały reklamowe, logo podczas imprez, wystawia fakturę VAT i odprowadza podatek VAT. Natomiast druga strona umowy przyjmuje do realizacji kampanię reklamową w mediach, wystawia fakturę VAT. Nabywana przez Wnioskodawcę usługa realizacji kampanii reklamowej w mediach jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT w postaci usług reklamowych takich, jak:

  • umieszczanie logo strony umowy na materiałach promujących wydarzenia (bilbordy, banery, ulotki, mapy i przewodniki);
  • udostępnienia miejsca podczas imprez plenerowych;
  • umieszczenie materiałów reklamowych strony umowy podczas imprez.

Jak wskazano wcześniej, przepisy art. 86 ust. 2a-2h znajdują zastosowanie w przypadku zakupów towarów i usług mających związek zarówno z działalnością gospodarczą, jak i z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności innej niż gospodarcza, których przypisanie w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. Natomiast w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro nabywane przez Wnioskodawcę usługi realizacji kampanii reklamowej w mediach w ramach umowy barterowej A są wykorzystywane tylko do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to przepisy art. 86 ust. 2a -2h oraz art. 90 ustawy nie znajdują zastosowania.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w powołanych przepisach uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa powyżej są spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, jest on zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywana przez niego usługa realizacji kampanii reklamowej w mediach w ramach umowy barterowej jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości z faktur dokumentujących nabycie usługi realizacji kampanii reklamowej w mediach w ramach umowy barterowej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości w związku z nabyciem usługi realizacji kampanii reklamowej w mediach w ramach umowy barterowej A. Natomiast w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości w związku z nabyciem towaru w ramach umowy barterowej B zostało wydane postanowienie z dnia 22 września 2017 r. nr KDIL1-3.4012.403.2017.1.PR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej