Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Podniesienie standardu bazy techni... - Interpretacja - 3063-ILPP1-2.4512.207.2016.1.TK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.02.2017, sygn. 3063-ILPP1-2.4512.207.2016.1.TK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Podniesienie standardu bazy technicznej i wyposażenia Zespołu ().

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Województwa przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2016 r. (data wpływu 30 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2017 r. (data wpływu 6 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Podniesienie standardu bazy technicznej i wyposażenia Zespołu () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Podniesienie standardu bazy technicznej i wyposażenia Zespołu (). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 lutego 2017 r. (data wpływu 6 lutego 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz adresu elektronicznego do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z ustawą o samorządzie województwa, w celu wykonywania swoich zadań, województwo może tworzyć samorządowe jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami.

Jedną z jednostek budżetowych Województwa jest Zespół () (Z). Jednostka ta zajmuje się zachowaniem i popularyzacją wartości przyrodniczych, historycznych i kulturowych parków krajobrazowych.

W skład Z wchodzą następujące oddziały:

  • Oddział A,
  • Oddział B,
  • Oddział C.

Jednym z celów statutowych Z jest popularyzacja i upowszechnianie wartości przyrodniczo-krajobrazowych i historyczno-kulturowych parków, w warunkach zrównoważonego rozwoju, poprzez prowadzenie działalności dydaktycznej i edukacyjnej. Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r. (z tym dniem wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych).

Na chwilę obecną Z i Województwo stosują dotychczasowy model rozliczeń VAT (nie są jednym podatnikiem). Centralizacja nastąpi z dniem 1 stycznia 2017 r.

Województwo planuje realizację projektu pod nazwą Podniesienie standardu bazy technicznej i wyposażenia Zespołu (). Realizatorem projektu będzie Z. Projekt realizowany będzie w latach 2017-2019, czyli już po tzw. centralizacji.

Projekt zakłada modernizację wraz z doposażeniem siedziby Zespołu w A oraz wyposażenie ośrodka edukacji przyrodniczej Zespołu w C poprzez wyposażenie sali edukacyjno-warsztatowej w stoły, ławy, tablice, plansze, makiety, tablice interaktywne, gry o tematyce przyrodniczej; wyposażenie sali prelekcyjnej w krzesła i stoły konferencyjne oraz doposażenie sali w sprzęt umożliwiający projekcje filmów 3D; wyposażenie budynku w 2 kioski multimedialne z tematyką związaną z walorami parku krajobrazowego, ochroną przyrody, grami i zabawami z zakresu edukacji przyrodniczej; wykonanie stałej ekspozycji edukacyjno -przyrodniczej w jednej z sal siedziby (). Projekt obejmuje również realizację filmów przyrodniczych prezentujących walory Parków Krajobrazowych w technice tradycyjnej 2D oraz 3D. Filmy wyświetlane będą na wyposażonej wcześniej sali do projekcji filmów 3D. Ponadto stworzone zostaną aplikacje mobilne oraz opracowane i wydane zostaną pakiety materiałów promocyjnych, złożone z trzech przewodników po parkach krajobrazowych: C, A, B. Przewodniki będą rozdawane za darmo podczas szkoleń dzieci i młodzieży oraz wyłożone dla zwiedzających w odnowionej siedzibie Z. W ramach realizacji projektu, na podstawie inwentaryzacji przeprowadzonych w terenie opracowanych zostanie 12 konspektów zajęć dla dzieci i młodzieży. Na podstawie konspektów, w nowo wyremontowanych i wyposażonych salach, prowadzone będą zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży.

Celem realizacji projektu jest podniesienie standardu bazy technicznej wyposażenia Z, co doprowadzi do polepszenia warunków prowadzenia ich działalności statutowej ukierunkowanej na zachowania bioróżnorodności, ochronę zagrożonych gatunków roślin i zwierząt oraz całych ekosystemów. Narzędziem niezbędnym do realizacji powyższych celów statutowych jest prowadzenie w tym zakresie edukacji dzieci i młodzieży. W wyniku realizacji projektu otrzyma się zupełnie nowy produkt w postaci nowoczesnego, oddziałującego na cale Województwo ośrodka jakim jest Z.

Projekt zostanie częściowo sfinansowany ze Środków Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 oś Priorytetowa V Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Działanie 5.1 Ochrona różnorodności biologicznej.

Realizując przedmiotowy Projekt Z w imieniu Województwa będzie zawierało umowy cywilnoprawne z wykonawcami. Podczas realizacji projektu nabywane będą towary i usługi. Nabywcą na fakturach wystawianych przez kontrahentów będzie Województwo a odbiorcą Z. Nabywane w ramach realizacji inwestycji towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że realizując ww. projekt będzie realizował zadanie własne nałożone na jednostkę samorządu terytorialnego przepisami ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r., poz. 486). Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie: (...) ochrony środowiska.

Natomiast w świetle art. 3 ust. 1 i 5 ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016 r., poz. 2134), cele ochrony przyrody są realizowane przez uwzględnianie wymagań ochrony przyrody w strategiach, programach i dokumentach programowych, o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r., poz. 672, z późn. zm.), programach ochrony środowiska przyjmowanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego, koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, strategiach rozwoju województw, planach zagospodarowania przestrzennego województw, strategiach rozwoju gmin, studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego i planach zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz w działalności gospodarczej i inwestycyjnej; (...) prowadzenie działalności edukacyjnej, informacyjnej i promocyjnej w dziedzinie ochrony przyrody. Dodatkowo zasady tworzenia i funkcjonowania parków krajobrazowych reguluje art. 16 ustawy o ochronie przyrody.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy na gruncie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony w związku z realizacją inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W związku z powyższym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei zgodnie z art. 15 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-276/14, z którego wynika, że samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

Na chwilę obecną Z i Województwo stosują dotychczasowy model rozliczeń VAT (nie są jednym podatnikiem). Z dniem 1 stycznia 2017 r. nastąpi centralizacja.

Projekt nie będzie generował żadnych przychodów a jego efekty nie będą wykorzystywane przez Województwo do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie będą generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT).

Zgodnie z przepisami odliczyć można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT a tym samym Województwo nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług na cele realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r., poz. 486, z późn. zm.) organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, dysponuje mieniem wojewódzkim, prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Natomiast art. 14 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie województwa stanowi, że samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie ochrony środowiska.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Województwo jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z ustawą o samorządzie województwa, w celu wykonywania swoich zadań, województwo może tworzyć samorządowe jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami.

Jedną z jednostek budżetowych Województwa jest Zespół (). Jednostka ta zajmuje się zachowaniem i popularyzacją wartości przyrodniczych, historycznych i kulturowych parków krajobrazowych.

W chwili złożenia wniosku Z i Województwo stosowały dotychczasowy model rozliczeń VAT (nie były jednym podatnikiem). Centralizacja nastąpiła z dniem 1 stycznia 2017 r. Województwo planuje realizację projektu pod nazwą Podniesienie standardu bazy technicznej i wyposażenia Zespołu (). Realizatorem projektu będzie Z. Projekt realizowany będzie w latach 2017-2019, czyli już po tzw. centralizacji. Projekt zakłada modernizację wraz z doposażeniem siedziby Z w A oraz wyposażenie ośrodka edukacji przyrodniczej Z w C poprzez wyposażenie sali edukacyjno-warsztatowej w stoły, ławy, tablice, plansze, makiety, tablice interaktywne, gry o tematyce przyrodniczej; wyposażenie sali prelekcyjnej w krzesła i stoły konferencyjne oraz doposażenie sali w sprzęt umożliwiający projekcje filmów 3D; wyposażenie budynku w 2 kioski multimedialne z tematyką związaną z walorami parku krajobrazowego, ochroną przyrody, grami i zabawami z zakresu edukacji przyrodniczej; wykonanie stałej ekspozycji edukacyjno-przyrodniczej w jednej z sal siedziby (). Projekt obejmuje również realizację filmów przyrodniczych prezentujących walory Parków Krajobrazowych w technice tradycyjnej 2D oraz 3D. Filmy wyświetlane będą na wyposażonej wcześniej sali do projekcji filmów 3D. Ponadto stworzone zostaną aplikacje mobilne oraz opracowane i wydane zostaną pakiety materiałów promocyjnych, złożone z trzech przewodników po parkach krajobrazowych: C, A, B. Przewodniki będą rozdawane za darmo podczas szkoleń dzieci i młodzieży oraz wyłożone dla zwiedzających w odnowionej siedzibie Z. W ramach realizacji projektu, na podstawie inwentaryzacji przeprowadzonych w terenie opracowanych zostanie 12 konspektów zajęć dla dzieci i młodzieży. Na podstawie konspektów, w nowo wyremontowanych i wyposażonych salach, prowadzone będą zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży.

Celem realizacji projektu jest podniesienie standardu bazy technicznej wyposażenia Z, co doprowadzi do polepszenia warunków prowadzenia ich działalności statutowej ukierunkowanej na zachowania bioróżnorodności, ochronę zagrożonych gatunków roślin i zwierząt oraz całych ekosystemów. Narzędziem niezbędnym do realizacji powyższych celów statutowych jest prowadzenie w tym zakresie edukacji dzieci i młodzieży. W wyniku realizacji projektu otrzyma się zupełnie nowy produkt w postaci nowoczesnego, oddziałującego na cale Województwo ośrodka jakim jest Z.

Projekt zostanie częściowo sfinansowany ze Środków Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 oś Priorytetowa V Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Działanie 5.1 Ochrona różnorodności biologicznej. Realizując przedmiotowy Projekt Z w imieniu Województwa będzie zawierało umowy cywilnoprawne z wykonawcami. Podczas realizacji projektu nabywane będą towary i usługi. Nabywcą na fakturach wystawianych przez kontrahentów będzie Województwo a odbiorcą Z. Nabywane w ramach realizacji inwestycji towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Podniesienie standardu bazy technicznej i wyposażenia Zespołu ().

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany projekt, nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, ponieważ inwestycja ta będzie dokonywana przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany czyli ustawą o samorządzie województwa, a nabywane w ramach realizacji inwestycji towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją wskazanego projektu.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacja projektu pn. Podniesienie standardu bazy technicznej i wyposażenia Zespołu (). Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu