Wnioskodawca, nie będzie zobowiązany do skorygowania podatku naliczonego. - Interpretacja - 1061-IPTPP3.4512.711.2016.2.JM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.02.2017, sygn. 1061-IPTPP3.4512.711.2016.2.JM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca, nie będzie zobowiązany do skorygowania podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2016 r. (data wpływu 19 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2017 r. (data wpływu 16 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy darowizny przedsiębiorstwa oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lutego 2017 r. (data wpływu 16 lutego 2017 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego, przeformułowanie pytań, stanowisko Wnioskodawcy oraz opłatę od wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w piśmie uzupełniającym z dnia 11 lutego 2017 r.).

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 16.03.1991 r. pod nazwą . Zakład Produkcyjno-Usługowo-Handlowy.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim i nie posiada rozdzielczości majątkowej.

Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz rozlicza się z podatku dochodowego podatkiem liniowym.

Pod adresem . Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

  • 47.30.Z sprzedaż detaliczna paliw do pojazdów silnikowych na stacji paliw
  • 47.11.Z sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych
  • 47.25.Z sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych i bezalkoholowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
  • 47.78.Z sprzedaż detaliczna pozostałych i nowych wyrobów prowadzonych w wyspecjalizowanych sklepach (gaz w butlach)
  • 56.10. A miejsce z żywnością na wynos
  • 56.30.Z sklep z kawą
  • 45.20.Z myjnia samochodowa.

Grunt na którym wybudowane są budynki w których jest prowadzona działalność gospodarcza są we współwłasności małżeńskiej.

W skład prowadzonego przedsiębiorstwa wchodzą nieruchomości, budynki, budowle, śr. trwałe, wyposażenie towar handlowy, koncesja na handel paliwami, wierzytelności.

Z powodu złego stanu zdrowia Wnioskodawca chciałby przekazać aktem notarialnym w formie darowizny całe zorganizowane przedsiębiorstwo dwóm synom Wnioskodawcy obecnie zatrudnionym w ww. zakładzie w celu kontynuowania działalności.

W tym celu synowie założą wcześniej spółkę cywilną i zarejestrują do podatku VAT.

Następnie w formie aktu notarialnego przejmą darowizną przedsiębiorstwo na zasadzie współwłasności łączonej wprowadzą do spółki cywilnej.

Spółka cywilna kontynuując działalność gospodarczą wprowadzi do ewidencji śr. trwałe, wyposażenie a do księgi przychodów i rozchodów wpisze otrzymane towary w rubryce 10.

Spółka w celu sprzedaży paliw będzie musiała wystąpić o nową koncesję na sprzedaż paliw.

Do czasu jej otrzymania nie będzie prowadzić sprzedaży paliw natomiast będzie kontynuowała pozostałą działalność.

Przedmiotem darowizny jest funkcjonujące przedsiębiorstwo obejmujące Stacje Paliw, myjnie samochodów, punkt usług instalacji gazowej w samochodach, handel olejami i akcesoriami samochodowymi w skład którego wchodzą:

  1. Oznaczenie indywidualizacyjne przedsiębiorstwa
  2. Własność nieruchomości (grunty, budynki i budowle Stacji Paliw i myjni samochodowej wraz z infrastrukturą)
  3. Ruchomości w tym towary, wyposażenie, środki trwałe
  4. Wierzytelności na dzień zawarcia umowy darowizny
  5. Środki pieniężne
  6. Dokumenty i księgi związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Koncesja na sprzedaż paliw nie może być przekazana spółce cywilnej. O koncesję spółka wystąpi z chwilą podpisania aktu własności. Według Wnioskodawcy przekazany w drodze darowizny majątek stanowi zorganizowane przedsiębiorstwo, które pomimo krótkotrwałego braku koncesji w początkowym okresie funkcjonowania spółki będzie kontynuować działalność w pozostałym zakresie nie wymagającym koncesji takich jak: myjnia samochodowa, sprzedaż gazu w butlach, usługi instalacji gazowej w samochodach, sprzedaży olei i akcesoriów samochodowych i innych towarów.

Przepisy ustawy o Vat nie definiują pojęcia przedsiębiorstwa a art. 55 Kodeksu cywilnego określa w szczególności co wskazuje jedynie na przykładowe wyliczenie składników przedsiębiorstwa. Katalog składników przedsiębiorstwa wykazany w tym art. nie jest wyczerpujący. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że przekazanie opisanego przedsiębiorstwa nie podlega Ustawie o VAT na podstawie art. 6 pkt 1.

Po przekazaniu przedsiębiorstwa darowizną Wnioskodawca zaprzestanie wykonywania działalności oraz zgłosi zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego w celu wykreślenia z rejestru podatników VAT.

W stosunku do przekazanych budynków, budowli i innych środków trwałych, wyposażenia i towarów handlowych Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W dniu zaprzestania działalności po dokonaniu darowizny Wnioskodawca nie będzie posiadał żadnych towarów w stosunku do których Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stan remanentu będzie 0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(oznaczone we wniosku jako 2) Czy w wyniku darowizny Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku korekty podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem składników majątku przedsiębiorstwa na podstawie art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług?

  • (oznaczone we wniosku jako 3 ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku) Czy przekazując w darowiźnie firmę na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT i wykazując stan remanentu zero Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku korekty podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem składników majątku przedsiębiorstwa na podstawie art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług?

  • Zdaniem Wnioskodawcy

    1. Jednocześnie nie będzie obowiązku skorygowania podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych ponieważ zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT korekty dokonuje nabywca.
    2. W wyniku likwidacji działalności gospodarczej po dokonaniu darowizny na rzecz dzieci będzie sporządzony spis z natury na podstawie art. 14 ustawy o VAT.

    W związku z przekazaniem całego przedsiębiorstwa przed likwidacją działalności gospodarczej spis z natury będzie wynosił zero.

    Do korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 9 ustawy o VAT są zobowiązani nabywcy przedsiębiorstwa.

    Wobec powyższego u Wnioskodawcy nie wystąpi podatek należny i Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku korekty podatku naliczonego.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

    Stosownie do ust. 2 ww. artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

    1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
    2. wszelkie inne darowizny

    -jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

    Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2
    pkt 6 ustawy).

    Natomiast przez świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

    Przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów, czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów, czy też odpłatne świadczenie usług nie podlegają opodatkowaniu.

    I tak, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

    Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem transakcji zbycia. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie transakcja zbycia należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawa towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

    Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

    Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

    W odniesieniu do korekty podatku naliczonego, należy wskazać, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

    Stosownie do dyspozycji art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

    Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 art. 90 ust. 2 tej ustawy.

    Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 210, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 26 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

    Na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

    W myśl art. 91 ust. 9 ustawy, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 18 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

    W interpretacji znak: 1061-IPTPP3.4512.692.2016.2.JM, tut. Organ rozstrzygnął, że: skoro przedmiotem darowizny na rzecz synów będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, to należy uznać, że powyższa czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, tj. nie będzie objęta zakresem przedmiotowym ustawy..

    Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro przedmiotem darowizny będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, czynność ta wyłączona będzie spod działania ustawy o podatku od towarów i usług, tj. nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, a darczyńca tj. Wnioskodawca, nie będzie zobowiązany do skorygowania podatku naliczonego odliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa.

    Obowiązek ewentualnej korekty podatku naliczonego od zakupionych składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy, zostanie przeniesiony, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy na nabywcę (obdarowanego).

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Tut. Organ informuje, że niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy darowizny przedsiębiorstwa został załatwiony interpretacją znak 1061-IPTPP3.4512.692.2016.2.JM. Z kolei wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

    Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

    Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi