Odliczenie podatku nalicznego w związku z realizacją inwestycji (rozbudowa i modernizacja stacji uzdatniania wody),która bdzie służyła czynnościom opo... - Interpretacja - ITPP1/443-107/12/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.02.2012, sygn. ITPP1/443-107/12/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Odliczenie podatku nalicznego w związku z realizacją inwestycji (rozbudowa i modernizacja stacji uzdatniania wody),która bdzie służyła czynnościom opodatkowanym

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2012 r. (data wpływu 27 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 1 lipca 1996 r. Realizuje inwestycję polegającą na rozbudowie i modernizacji stacji uzdatniania wody w m. K. Na realizację inwestycji gmina uzyskała dofinansowanie w ramach działania Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej objętego PROW na lata 2007-2013. Pozostałe nakłady inwestycyjne ponosi Gmina ze środków budżetu Gminy sfinansowanych pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W projekcie tym VAT jest kosztem niekwalifikowanym. Po zakończeniu rozbudowy majątek wytworzony w wyniku procesu inwestycyjnego zostanie przekazany na mocy dzierżawy zakładowi budżetowemu Zakład Gospodarki Komunalnej. Tym samym, Gmina będzie dokonywała sprzedaży opodatkowanej dzierżawy majątku na rzecz Zakładu Gospodarki Komunalnej. Zakład budżetowy przy wykorzystywaniu dzierżawionego majątku będzie prowadził opodatkowaną działalność związaną ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę dla mieszkańców i podmiotów gospodarczych na terenie gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług od rozbudowanej stacji uzdatniania wody w momencie budowy tej inwestycji, ponieważ będzie czerpać dochód w przyszłości z dzierżawy ww. obiektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nabywane przez gminę usługi inwestycyjne zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, co nastąpi w wyniku sprzedaży usług dzierżawy na rzecz Zakładu Gospodarki Komunalnej. Zatem, jako czynny podatnik, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towar i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego zgodnie z normą wyrażoną w przepisie art. 86 ust. 2 pkt 1 wskazanej ustawy stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Powyższe wskazuje, iż związek zakupu z czynnością podlegającą opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje inwestycję polegającą na rozbudowie i modernizacji stacji uzdatniania wody w m. K.

Po zakończeniu rozbudowy majątek wytworzony w wyniku procesu inwestycyjnego zostanie przekazany w dzierżawę zakładowi budżetowemu.

Zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony (oddanie w użytkowanie na podstawie umowy dzierżawy stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług). Skoro, jak wskazano w złożonym wniosku, Wnioskodawca realizuje inwestycję z zamiarem przekazania jej w dzierżawę, to należy stwierdzić, iż podatek naliczony wynikający z poniesionych w związku z tą inwestycją wydatków ma bezpośredni związek z czynnością opodatkowaną. Wobec tego, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 759 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy