Temat interpretacji
Czy świadcząc ww. usługi, zaliczane do podklasy PKD 70.22.Z ma Pan prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku VAT?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2012 r. (data wpływu 30 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Zamierza Pan rozpocząć działalność gospodarczą, która będzie związana z szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską. Świadczone usługi to:
1. Zarządzanie projektami z zakresu rozwoju zasobów ludzkich tj. edukacji dzieci i młodzieży, podnoszenia kwalifikacji ogólnych i zawodowych osób dorosłych, itp. realizowanych w ramach programu operacyjnego kapitał ludzki i finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego:
- kierowanie wykonywaniem projektu (nadzór merytoryczny i techniczny),
- nadzór nad realizacją projektu, personelem i pracą podwykonawców,
- dobór kadry projektu,
- rekrutacja beneficjentów projektu,
- bieżący kontakt z instytucją pośredniczącą i innymi organizacjami lub instytucjami zaangażowanymi bezpośrednio lub pośrednio przy realizacji projektu,
- realizacja wydatków z budżetu projektu zgodnie z obowiązującym prawem,
- kontrola nad realizacją wydatków z budżetu projektu,
- zatwierdzanie płatności w zakresie merytorycznym,
- reprezentowanie projektu na zewnątrz,
- odbiór pracy wykonywanej przez personel projektu,
- zarządzanie planowanymi działaniami projektowymi,
- prowadzenie dokumentacji projektu, w tym dokumentacji finansowej,
- przygotowanie wniosków o płatność,
- prowadzenie szkoleń dla personelu projektu w zakresie równości praw kobiet i mężczyzn,
- sprawozdawczość, monitoring, ewaluacja projektu,
- pomiar produktów, rezultatów, celów projektu,
- przygotowanie organizacyjne zajęć realizowanych w ramach projektu,
- promocja projektu,
- przygotowanie, administracja i aktualizacja strony internetowej projektu,
- realizacja zakupów materiałów i usług w ramach projektu,
2. Sporządzanie wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie projektów z zakresu rozwoju zasobów ludzkich tj. edukacji dzieci i młodzieży, podnoszenia kwalifikacji ogólnych i zawodowych osób dorosłych itp. finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powyższe usługi według klasyfikacji PKD zostały zdefiniowane w podklasie 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Podklasa ta obejmuje:
- doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie:
- planowania strategicznego i organizacyjnego,
- strategii i działalności marketingowej,
- kontroli kosztów i innych zagadnień finansowych,
- zarządzania produkcją,
- zarządzania zasobami ludzkimi, doradztwa personalnego,
- planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania,
- opracowania systemów prowadzenia rachunkowości kontroli wydatków;
- doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i administracji państwowej w zakresie:
- planowania metod czy procedur dotyczących rachunkowości, programów związanych z kalkulowaniem kosztów, procedur dotyczących kontroli budżetu,
- planowania, organizacji, efektywności i kontroli itp.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy świadcząc ww. usługi, zaliczane do podklasy PKD 70.22.Z ma Pan prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku VAT...
Pana zdaniem, usługi, które będzie świadczyć w ramach prowadzonej działalności będą stanowić bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek. Natomiast ustawa o podatku VAT wyłącza ze zwolnienia podmiotowego usługi doradztwa, których świadczyć Pan nie będzie. W związku tym, będzie miał Pan prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
W myśl art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Art. 113 ust. 5 stanowi, iż jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.()
W oparciu o art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 cyt. ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:
- dokonujących dostaw:
- wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
- towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
- nowych środków transportu,
- terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
- świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
- niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.
Minister Finansów w § 27 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Pod pozycją 12 tego załącznika wskazano, że wyłączenie ze zwolnienia od podatku dotyczy doradztwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
Wskazać należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin doradztwo obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994 doradzać znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Tak więc doradztwo jest udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin usługi w zakresie doradztwa należy rozumieć szeroko.
Należy również podkreślić, iż w poz. 12 załącznika do ww. rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r., nie został wskazany symbol PKWiU, odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych. Należy zatem stwierdzić, że najistotniejszym w przedmiotowej sprawie jest charakter wykonywanych czynności. Należy w tym miejscu wskazać, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności ze zwolnienia podmiotowego.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż zamierza Pan rozpocząć działalność gospodarczą, która będzie związana z szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską, sklasyfikowaną w PKD w podklasie 70.22.Z pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Faktycznie wykonywane przez Pana usługi będą polegały na: zarządzaniu projektami z zakresu rozwoju zasobów ludzkich, tj. edukacji dzieci i młodzieży, podnoszenia kwalifikacji ogólnych i zawodowych osób dorosłych, itp. realizowanymi w ramach programu operacyjnego kapitał ludzki i finansowanymi z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz na sporządzaniu wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie projektów z zakresu rozwoju zasobów ludzkich, tj. edukacji dzieci i młodzieży, podnoszenia kwalifikacji ogólnych i zawodowych osób dorosłych itp. finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Wskazał Pan, iż nie będzie świadczył usług, polegających na doradztwie.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż o ile faktycznie - jak wskazano we wniosku - w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie Pan wykonywał czynności doradztwa, a jedynie będzie świadczył usługi związane z szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską, niewymienione w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w załączniku do powołanego wcześniej rozporządzenia Ministra Finansów, przysługiwać będzie Panu zwolnienie od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile przewidywana wartość sprzedaży usług nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 882 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy