Ad.1 Zgodnie z art.43 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54, poz.535/ zwalnia sie od podatku dostawę towa... - Interpretacja - 1MUS-1471/VTR2/443-86/04/JW

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30.07.2004, sygn. 1MUS-1471/VTR2/443-86/04/JW, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ad.1 Zgodnie z art.43 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54, poz.535/ zwalnia sie od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem przywołanego w dalszej części pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i ich części, będących przedmiotem najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze. Natomiast zgodnie z pkt 10 zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkalne.

W odniesieniu do dostawy /sprzedaży/ obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części zastosowanie ma więc art.43 ust.1 pkt 10 ustawy. Na jego podstawie dostawa tych obiektów (lub ich części), z wyłączeniem części przeznaczonej na cele inne niż mieszkaniowe, będzie zwolniona od podatku, bez względu na to czy obiekty te stanowią towary używane w rozumieniu art. 43 ust.2 pkt 1 ustawy. Natomiast do części budynków nie objętych zwolnieniem na podstawie w/w przepisu, tj.przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe, zastosowanie mieć będzie art.43 ust. 1 pkt 2 ustawy, o ile Stronie nieprzysługiwało w stosunku do nich prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Jak bowiem wynika z pisma Strony wspomniane budynki ( części budynków ) spełniają kryteria do uznania ich za towary używane w rozumieniu ustawy. W tym wypadku uwzględnić jednak również należy normę wynikającą z art. 43 ust.6 ustawy określającego górną granicę nakładów poniesionych na ulepszenie środka trwałego w trakcje jego użytkowania, której przekroczenie powoduje wyłącznie stosowania przedmiotowego zwolnienia .

W opisanej sytuacji zastosowanie mieć będzie również art. 29 ust.5 ustawy, na mocy którego przy dostawie budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że wartość gruntu, z którym związane są dostarczone budynki lub budowle albo ich części, wchodzi do podstawy opodatkowania z tytułu dostawy tych towarów, dzieląc tym samym ich los prawny, także w zakresie zwolnienia od podatku. Natomiast pozostałe grunty będące przedmiotem dostawy , tj. takie, z którymi nie są trwale związane dostarczane budynki lub budowle albo ich części, powinny zostać opodatkowane na ogólnych zasadach określonych w ustawie.

W przypadku pozostałych kosztów poniesionych w związku ze sprzedażą lokali mieszkalnych, tj. wyodrębnienie geodezyjne działki, sporządzenia operatorów itp. przenoszonych przez Stronę na nabywcę, winny one zostać opodatkowane według właściwych zgodnie z PKWiU stawek podatkowych.

Ad.2 Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym pytanie dotyczy stosowania przepisów o podatku od towarów i usług przez podmiot, z którym Strona zawarła pod rządami ustawy z dnia 5 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) umowy o świadczenie usług budowlanych, w związku z tym stosownie do art.14 a ustawy - Ordynacja podatkowa to ten podmiot uprawniony jest do wystąpienia i uzyskania od właściwego dla niego Naczelnika Urzędu Skarbowego informacji w trybie tego artykułu. Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie jest w tej sprawie organem właściwym.

Ad.3 Co się tyczy usług świadczonych na podstawie wskazanego Kontraktu zawartego z Komisją Europejską, których miejsce świadczenia przypada zgodnie z art.27 ust.2 pkt 3 lit.a)ustawy o podatku od towarów i usług na terytorium Polski, o opodatkowaniu bądź zwolnieniu decydować będzie zaklasyfikowanie ich do właściwego grupowania wg PKWiU , zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami. W przypadku zaliczenia do usług naukowo-badawczych (PKWiU 73) będą one zwolnione od podatku na podstawie art.43 ust.1 pkt 1 w zw. z poz. 5 załącznika nr 4 do w/w ustawy. W razie braku pewności co do prawidłowego zakwalifikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania PKWiU Strona powinna wystąpić o wydanie opinii do organu statystycznego t.j. Urzędu Statystycznego w Łodzi- Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, ul.Suwalska 29, 97-176 Łodź.Natomiast usługi, których miejsce świadczenia przypada poza terytorium RP, nie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie