Temat interpretacji
Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Szczecinie na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) na pisemne zapytanie udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje:
Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że w ramach działalności gospodarczej dokonuje dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego oraz dostaw towarów wymienionych w z art. 83 ust. 1 pkt 3 i 10 ww. ustawy. Zleceniodawcą dostawy jest jednostka pływająca, która zleca zakup części do środków transportu morskiego i towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków, podmiotowi gospodarczemu z innego kraju UE, który następnie zakupuje towar u wnoszącego zapytanie. Następnie pośrednik sam odbiera zamówienie i dostarcza je na jednostkę pływającą dokującą w innym kraju UE.
Na tle takich okoliczności podatnik formułuje stanowisko, iż przepisy prawa podatkowego skutkują tym, że:
- W przypadku dostawy towarów na statek, wystarczającymi dokumentami potrzebnymi do spełnienia wymogów jakie nakłada na podatnika ustawa, jest zamówienie na towar wraz z podanym przeznaczeniem na jaką jednostkę pływającą towar ten jest przeznaczony oraz faktura, na której potwierdzeniem odbioru towaru jest podpis klienta lub osoby reprezentującej klienta,
- W przypadku pośrednictwa firmy zagranicznej, która pośredniczy w dostawie towaru na statek, firma ta powinna złożyć wraz z własnym zamówieniem kserokopię zamówienia, złożonego u pośrednika, na którym widoczne jest miejsce przeznaczenia towaru - jednostka pływająca.
Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko to jest prawidłowe.
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:
- art. 13 ust. 8, art. 83 ust. 1 pkt 3 i 10, art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535),
- § 12 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).
Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:
Zgodnie z art. 13 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów nie uznaje się dostawy towarów, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1, 3, 6, 10 i 18 ustawy.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu. Ponadto w myśl przepisu art. 83 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy przedmiotową stawkę stosuje się także do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków:
- Używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów,
- Używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych,
- Marynarki wojennej, wypływających z kraju do zagranicznych portów i przystani.
Jednocześnie zastosowanie stawki 0 % uzależnione jest od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie, zgodnie z przepisem art. 83 ust. 2 cyt. ustawy.
Zgodnie z przepisem art. 83 ust. 16 pkt 4 minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 wymienionego artykułu.
Według § 12 ust. 7 ww. rozporządzenia w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.
Reasumując: zastosowanie stawki 0 % uzależnione jest od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że dostawy dla armatorów morskich zostały wykonane zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 i 10. Jednakże, do chwili obecnej minister właściwy do spraw finansów publicznych nie określił, na podstawie art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w drodze rozporządzenia dokumentów i danych, które powinna zawierać dokumentacja potwierdzająca prawo do zastosowania stawki 0 %. Jeżeli z posiadanych przez podatnika dokumentów (bądź ich kserokopii) jednoznacznie nie wynika, że dostawy zostały dokonane na rzecz armatora morskiego, w takim przypadku podatnik może również posłużyć się dokumentacją "drugiego stopnia", czyli np. korespondencją handlową z kontrahentem lub innymi dokumentami stwierdzającymi o wykonaniu dostawy wymienionej w art. 83 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast jeżeli podatnik nie posiada dokumentacji wyżej opisanej, powinien zastosować stawkę 22 % do przedmiotowych dostaw towarów.