Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Szczecinie na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, p... - Interpretacja - IIIUS.DPP2/443/06/144/2004

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30.09.2004, sygn. IIIUS.DPP2/443/06/144/2004, Trzeci Urząd Skarbowy w Szczecinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Szczecinie na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) na pisemne zapytanie udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje:

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że w ramach działalności gospodarczej dokonuje dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego oraz dostaw towarów wymienionych w z art. 83 ust. 1 pkt 3 i 10 ww. ustawy. Zleceniodawcą dostawy jest jednostka pływająca, która zleca zakup części do środków transportu morskiego i towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków, podmiotowi gospodarczemu z innego kraju UE, który następnie zakupuje towar u wnoszącego zapytanie. Następnie pośrednik sam odbiera zamówienie i dostarcza je na jednostkę pływającą dokującą w innym kraju UE.

Na tle takich okoliczności podatnik formułuje stanowisko, iż przepisy prawa podatkowego skutkują tym, że:

  1. W przypadku dostawy towarów na statek, wystarczającymi dokumentami potrzebnymi do spełnienia wymogów jakie nakłada na podatnika ustawa, jest zamówienie na towar wraz z podanym przeznaczeniem na jaką jednostkę pływającą towar ten jest przeznaczony oraz faktura, na której potwierdzeniem odbioru towaru jest podpis klienta lub osoby reprezentującej klienta,
  2. W przypadku pośrednictwa firmy zagranicznej, która pośredniczy w dostawie towaru na statek, firma ta powinna złożyć wraz z własnym zamówieniem kserokopię zamówienia, złożonego u pośrednika, na którym widoczne jest miejsce przeznaczenia towaru - jednostka pływająca.

Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko to jest prawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:

  • art. 13 ust. 8, art. 83 ust. 1 pkt 3 i 10, art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535),
  • § 12 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:

Zgodnie z art. 13 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów nie uznaje się dostawy towarów, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1, 3, 6, 10 i 18 ustawy.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu. Ponadto w myśl przepisu art. 83 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy przedmiotową stawkę stosuje się także do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków:

  1. Używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów,
  2. Używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych,
  3. Marynarki wojennej, wypływających z kraju do zagranicznych portów i przystani.

Jednocześnie zastosowanie stawki 0 % uzależnione jest od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie, zgodnie z przepisem art. 83 ust. 2 cyt. ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 83 ust. 16 pkt 4 minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 wymienionego artykułu.

Według § 12 ust. 7 ww. rozporządzenia w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.

Reasumując: zastosowanie stawki 0 % uzależnione jest od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że dostawy dla armatorów morskich zostały wykonane zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 i 10. Jednakże, do chwili obecnej minister właściwy do spraw finansów publicznych nie określił, na podstawie art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w drodze rozporządzenia dokumentów i danych, które powinna zawierać dokumentacja potwierdzająca prawo do zastosowania stawki 0 %. Jeżeli z posiadanych przez podatnika dokumentów (bądź ich kserokopii) jednoznacznie nie wynika, że dostawy zostały dokonane na rzecz armatora morskiego, w takim przypadku podatnik może również posłużyć się dokumentacją "drugiego stopnia", czyli np. korespondencją handlową z kontrahentem lub innymi dokumentami stwierdzającymi o wykonaniu dostawy wymienionej w art. 83 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast jeżeli podatnik nie posiada dokumentacji wyżej opisanej, powinien zastosować stawkę 22 % do przedmiotowych dostaw towarów.

Trzeci Urząd Skarbowy w Szczecinie