Odpowiadając na pismo podatnika z dnia 09.07.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 12.07.2004 r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie s... - Interpretacja - US.PPM/443-103/DJ/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 12.08.2004, sygn. US.PPM/443-103/DJ/04, Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Odpowiadając na pismo podatnika z dnia 09.07.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 12.07.2004 r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137 poz. 926 z późn. zm.) w przedmiocie dokumentowania po 1 maja 2004 r. dokonanych zwrotów reklamacyjnych materiałów nabytych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, Naczelnik Warmińsko- Mazurskiego Urzędu Skarbowego uprzejmie wyjaśnia:

Z pisma Zakładów wynika, że dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (surowców do produkcji) i w związku z tym wystawia faktury wewnętrzne potwierdzające dokonanie tych transakcji. Zdarza się jednak, że zakupione surowce po zweryfikowaniu ich jakości w części nie nadają się do produkcji i zostają w ramach reklamacji zwrócone do dostawcy.

Firma ma wątpliwości, czy w momencie otrzymania od dostawcy dokumentu uznania należy skorygować wcześniej naliczony i należny VAT wystawiając wewnętrzną fakturę korygującą, czy też jest to dostawa wewnątrzwspólnotowa ze stawką 0%. Zdaniem firmy należy taką reklamację (zwrot materiałów) uznać za dostawę wewnątrzwspólnotową, ponieważ przez nabycie wewnątrzwspólnotowe przedsiębiorstwo stało się właścicielem materiałów wg art. 9 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Podkreślić należy, że zwrot towaru dostawcy nabytego wcześniej w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nie może być uznany za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, ponieważ nie stanowi on żadnej z czynności wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 1- 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, które zgodnie z art. 13 cyt. ustawy służą m. in. do zdefiniowania takiej dostawy.

Z art. 7 ust. 1 pkt 1- 4 ustawy o podatku VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa, prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta (...)"

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, nabywca jest zobowiązany wystawić fakturę wewnętrzną. Zasady wystawiania faktur wewnętrznych zostały uregulowane w § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971). Z przepisu § 28 cyt. wyżej rozporządzenia wynika, że do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy stosuje się odpowiednio również przepisy § 12, § 16-20, § 22, § 23 i § 26 ww. rozporządzenia. W § 19 ust. 3 pkt 1 ww. rozporządzenia określono, że w przypadku gdy po wystawieniu faktury dokonano m. in. zwrotu sprzedanych towarów, czynność taką należy udokumentować fakturą korygującą.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, nabywca jest zobowiązany wystawić fakturę wewnętrzną. Zasady wystawiania faktur wewnętrznych zostały uregulowane w § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971). Z przepisu § 28 cyt. wyżej rozporządzenia wynika, że do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy stosuje się odpowiednio również przepisy § 12, § 16-20, § 22, § 23 i § 26 ww. rozporządzenia. W § 19 ust. 3 pkt 1 ww. rozporządzenia określono, że w przypadku gdy po wystawieniu faktury dokonano m. in. zwrotu sprzedanych towarów, czynność taką należy udokumentować fakturą korygującą.

Zatem w sytuacji, gdy następuje zwrot towaru nabytego w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia, Zakłady powinny wystawić wewnętrzną fakturę korygującą w stosunku do wcześniej rozliczonego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, udokumentowanego fakturą wewnętrzną. Korektę tę należy ująć w okresie rozliczeniowym, w którym dokonany zostanie zwrot tego towaru.

Stanowisko podatnika należy uznać za błędne.

Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy