Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w odpowiedzi na zapytanie Strony z dnia 24.06.2004 r. (data wpływu do Urzędu 28.06.2004 r.; bez znaku) uzupełnione pismem dnia 13.07.2004 r. (data wpływu) w sprawie udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od towarów i usług wyjaśniam, iż w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. Nr 33, poz. 287) Inspekcja realizuje zadania z zakresu ochrony zdrowia zwierząt oraz bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego w celu zapewnienia ochrony zdrowia publicznego. Inspekcją kieruje Główny Lekarz Weterynarii będący centralnym organem administracji rządowej. Zadania Inspekcji wykonują m.in. wojewódzkie i powiatowe inspektoraty weterynarii, które są państwowymi jednostkami budżetowymi.
Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W związku z powyższym, Inspektorat w zakresie wykonywania zadań nałożonych w/w ustawą o Inspekcji Weterynaryjnej nie jest podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku VAT; czynności wykonywane przez podmiot nie będący podatnikiem, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Powyższe jednak nie ma zastosowania, w odniesieniu do czynności nie wynikających z unormowań publicznoprawnych, stanowiących wykonanie zawartych umów cywilnoprawnych, w stosunku do których, podobnie jak w przypadku samodzielnej działalności gospodarczej zastosowanie będą miały stawki właściwe dla danego rodzaju czynności.
Obowiązek prawidłowego zakwalifikowania wykonywanych czynności ciąży na podatniku. Zarówno towary, jak i usługi identyfikowane są bowiem - zgodnie z przepisami w/w ustawy o podatku VAT - przy pomocy klasyfikacji statystycznych (art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 w/w ustawy).Organ podatkowy nie jest właściwy do klasyfikowania usług i nie może wchodzić w kompetencje organów statystycznych.
Ponadto informuję, iż stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemne zapytanie podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie.
Zauważyć należy, iż pkty 3 i 4 przedmiotowego zapytania dotyczą usług wykonywanych przez wyznaczonych urzędowych lekarzy weterynarii (nie będących pracownikami Inspekcji), jak również przysługującego im zwrotu kosztów dojazdu oraz użytych produktów leczniczych i wyrobów medycznych. Zatem z zapytaniem w zakresie opodatkowania podatkiem VAT w/w czynności skierowanym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego winny zwrócić się osoby wymienione w pkt 3 i 4 zapytania, na których ewentualnie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku, z przedstawieniem wyczerpującego stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.
Jednocześnie wyjaśniam, iż, fakturami VAT dokumentuje się zasadniczo (wyjątek art. 106 ust. 2 ustawy o podatku VAT) jedynie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem dokumentuje się zwykłymi rachunkami, o których mowa w art. 87 - 90 ustawy Ordynacja podatkowa, uznawanymi - w myśl § 23 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) - za faktury.