Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) stwierdzam, że pisemna informacja w zakresie podatku od towarów i usług udzielona przez Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy z dnia 21 maja 2004 r. Nr PP2-443-10/44 jest nieprawidłowa.
Pismem z dnia 23 kwietnia 2004 r. Spółka z o.o. ... wystąpiła do Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy z wnioskiem o wydanie interpretacji w sprawie stosowania przepisów podatkowych w zakresie prawa odliczenia podatku VAT od zakupionego paliwa do samochodu ciężarowego marki Ford Focus nr rej. ... w świetle art. 88 ust.1 pkt 3 w związku z art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
Zdaniem Spółki dopuszczalna ładowność samochodu wynosi 521 kg i została obliczona według ustawowego wzoru z uwzględnieniem 2 miejsca, mimo iż w świadectwie homologacji i w adnotacji w dowodzie rejestracyjnym dopuszczoną liczbę miejsc określone na 2 lub 5.
Tym samym samochód spełnia warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT od zakupionego paliwa.
Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w informacji z dnia 21 maja 2004 r. Nr PP2-443-10/04 wydanej na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej potwierdził stanowisko prezentowane przez Spółkę.
Jednakże Dyrektor Izby Skarbowej nie podziela tych opinii i uważa, że w przypadku gdy w wyciągu ze świadectwa homologacji liczba miejsc nie jest ściśle ustalona lecz alternatywnie określa się różną ich liczbę, tj. 2 lub 5, do wzoru z art. 86 ust.3 powołanej ustawy należy przyjąć wyższą liczbę miejsc (siedzeń).
Dopuszczalna ładowność samochodu posiadanego przez Spółkę wynosi 521 kg i jest mniejsza od DŁ = 357 kg + 5 x 68 kg = 697 kg.
Zatem na podstawie art. 88 ust.1 pkt 3 cyt. ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu ww. samochodu.