
Temat interpretacji
W myśl art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535), podstawą opodatkowania jest obrót, na który składa się kwota należna z tytułu sprzedaży obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest również otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Jak wynika z powyższego, ustawa o VAT objęła obowiązkiem podatkowym również dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze. Z literalnego brzmienia art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż dotacje (dopłaty) zwiększają podstawę opodatkowania, wyłącznie w przypadku gdy mają charakter przedmiotowy, tj. gdy dotyczą "dofinansowania" konkretnego towaru lub usługi. Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej dotacji reguluje art. 19 ust. 21 ustawy o VAT. W myśl tego zapisu - obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, obowiązek podatkowy powstaje w tej części.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika , że na usługę badania opryskiwaczy podatnik otrzymuje dotację z budzetu. Jest to typowa dotacja przedmiotowa. Zwiększa ona podstawę opodatkowania i podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla przedmiotowej usługi. Obowiązek podatkowy w stosunku do otrzymanej dotacji powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika kwotą otrzymanej dotacji
Kwestia związana z dokumentowaniem dotacji, została zawarta w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu " Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze " . Biorąc po uwagę powyższe stwierdza się, że otrzymanie dotacji potwierdzane jest fakturą wewnętrzną.