Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie realizacji projektu pn. xxx z wyłączeni... - Interpretacja - IBPP3/443-939/12/MN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.12.2012, sygn. IBPP3/443-939/12/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie realizacji projektu pn. xxx z wyłączeniem modułów służących do ewidencji sprzedaży usług, ewidencji umów dzierżawnych oraz ewidencji umów wieczystego użytkowania
Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie realizacji projektu dotyczącego budowy modułu System ewidencji sprzedaży usług oraz modułu System ewidencji umów dzierżawnych, ustaloną w oparciu o proporcję określoną zgodnie z przepisem art. 90 ust. 3.
Natomiast odnośnie zakupów związanych z budowa modułu System ewidencji umów wieczystego użytkowania będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2012r. (data wpływu 4 września 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2012r. (data wpływu 2 listopada 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. xxx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. xxx. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 października 2012r. (data wpływu 2 listopada 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 25 października 2012r.):

Miasto realizuje od 14 grudnia 2009r. przedsięwzięcie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej pod nazwą xxx. Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach RPO Województwa na lata 2007-2013 w Priorytecie 2. w ramach Działania 2.2. Wydatki w ramach programu mają charakter wydatków majątkowych, koszty wdrożenia nowego oprogramowania oraz szkoleń prowadzonych w związku z tym wdrożeniem traktowane są jako wydatki podwyższające wartość poszczególnych modułów oprogramowania, które po zakończeniu wdrożenia uznane zostaną za wartości niematerialne i prawne. Co do zasady zadania realizowane przez gminę i jej organy w zakresie zarządzania Miastem oraz realizowanych zadań publicznych nie są objęte podatkiem od towarów i usług. Jednak pewne sfery działalności gminy mają charakter działań cywilnoprawnych a dochody osiągane przez gminę z tego tytułu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Realizowane przedsięwzięcie składa się z dwóch grup systemów:

  1. Tworzenie i wdrażanie systemów informatycznych na poziomie lokalnym zwiększających zakres oraz dostępność usług świadczonych drogą elektroniczną (FRONT OFFICE);
  2. Budowa zintegrowanego systemu wspomagania zarządzania w administracji publicznej na poziomie lokalnym (BACK OFFICE).

Analiza funkcjonalności i przeznaczenia poszczególnych modułów oprogramowania, których spis ujęto w załączniku do niniejszego wniosku, wskazuje, że oprogramowanie z grupy A. 1. nazwane: modułami integrującymi eUrząd wraz z modułem () nie będą służyły świadczeniu żadnych usług, które mogłyby podlegać opodatkowaniu. W grupie A.2. nazwanej zakupem licencji i wdrożeniem Zintegrowanego Systemu Informatycznego Zarządzania Gminą jedynie moduł wymieniony w części A ust 2 pkt 4 - System ewidencji sprzedaży usług jest związany ze sprzedażą opodatkowaną. System ewidencji sprzedaży usług umożliwia wystawianie faktur VAT w związku z realizowaną sprzedażą. Wśród wystawianych przez Miasto faktur VAT występują oczywiście zarówno faktury z zastosowanym zwolnieniem jak i te gdzie sprzedaż jest opodatkowana. Wprawdzie znana jest wartość poszczególnych modułów oprogramowania, jednak nie jest możliwe wydzielenie z kosztu zakupu omawianego modułu wartości jedynie tej części oprogramowania, która wykorzystywana byłaby do samej sprzedaży opodatkowanej. Z grupy modułów oznaczonej B i nazwanej budową zintegrowanego systemu wspomagania zarządzania w administracji publicznej na poziomie lokalnym (BACK OFFICE) jedynie moduły wymienione w ust 4 i 5 - System ewidencji umów dzierżawnych i System ewidencji umów wieczystego użytkowania są związane ze sprzedażą opodatkowaną Moduł służący do ewidencji umów dzierżawnych również tylko w części wykorzystywany jest do ewidencjonowania sprzedaży opodatkowanej. W obu opisanych przypadkach oprogramowanie nie służy żadnej innej działalności gminy. Trzeci omawiany moduł System ewidencji umów wieczystego użytkowania umożliwia rejestrowanie umów wieczystego użytkowania gruntów zawartych zarówno przed 1 maja 2004r. jak i tych, które zawarte zostały po tej dacie. Oczywiście w naszej gminie zawarto zarówno pierwsze jak i drugie umowy. Pierwsze nie są objęte podatkiem VAT, drugie w zależności od terminu zawarcia opodatkowane są stawką 22 lub 23 %. Nie występują przypadki zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Pozostałe moduły nie są związane w żaden sposób ze sprzedażą opodatkowaną są to moduły służące do ewidencjonowania podatków lokalnych albo opłat o charakterze publiczno-prawnym, do których stosuje się ordynację podatkową oraz moduły służące do ewidencji księgowej czy kasowej. Te ostatnie będą wprawdzie również wykorzystywane do ewidencjonowania dochodów opodatkowanych podatkiem VAT, jednak trudno uznać je za związane z tą sprzedażą Planowany w ramach przedsięwzięcia zakup sprzętu komputerowego oraz tworzenie baz danych związane będzie z udostępnianiem danych przestrzennych, co odbywać się będzie w ramach działalności publicznej i nie będzie związane z opłatami, a więc również nie jest i nie będzie związane z żadną sprzedażą w rozumieniu VAT.

Jak już wspomniano całe przedsięwzięcie realizowane jest przez Miasto, stąd faktury zakupowe wystawiane są na Miasto. Podmiotem dokonującym sprzedaży towarów i usług jest również Miasto, więc faktury sprzedażowe wystawia Miasto.

Spis modułów wchodzących w skład omawianego przedsięwzięcia:

A. Tworzenie i wdrażanie systemów informatycznych na poziomie lokalnym zwiększających zakres oraz dostępność usług świadczonych drogą elektroniczną (FRONT OFFICE) a w tym:

1. Zakup modułów integrujących eUrząd wraz z zakupem licencji do oprogramowania (), na które składają się:

  1. Moduł prezentacji danych przestrzennych
  2. Moduł planów zagospodarowania przestrzennego
  3. Moduł zarządzania odpadami komunalnymi
  4. Moduł ewidencji działalności gospodarczej
  5. Moduł rejestracji uwag i problemów
  6. Budowa baz danych przeznaczonych do zasilenia systemu

2. Zakup licencji i wdrożenie Zintegrowanego Systemu Informatycznego Zarządzania Gminą na który składają się:

  1. System do projektowania budżetu wraz z analizą wykonania budżetu
  2. Oprogramowanie dla potrzeb sprawozdawczości budżetowej w jednostkach budżetowych
  3. System finansowo - księgowy
  4. System ewidencji sprzedaży usług,
  5. System rejestracji wpłat i wypłat gotówkowych
  6. System ewidencji dochodów niepodatkowych,
  7. Podatek od nieruchomości, rolny i leśny osób fizycznych - wymiar
  8. Podatek od nieruchomości, rolny i leśny osób fizycznych - księgowość
  9. Podatek od nieruchomości, rolny i leśny osób prawnych - wymiar
  10. Podatek od nieruchomości, rolny i leśny osób prawnych -księgowość
  11. Podatek od środków transportowych - wymiar oraz księgowość
  12. System rejestracji wpłat i zwrotów dochodowych
  13. Moduł PESEL
  14. Moduł SWDE
  15. Emisja danych z programów podatkowych do systemu finansowego
  16. Administrator systemów + System archiwizacji bazy danych

B. Budowy zintegrowanego systemu wspomagania zarządzania w administracji publicznej na poziomie lokalnym (BACK OFFICE) a w tym:

  1. System płacowy, współpraca z Płatnikiem ZUS
  2. System ewidencji pracowników
  3. Moduł obsługi przelewów
  4. System ewidencji umów dzierżawnych,
  5. System ewidencji umów wieczystego użytkowania,
  6. System gospodarki środkami trwałymi
  7. Portal analityczny dla Skarbnika i Sekretarza Miasta.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) składającym deklarację VAT-7.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazuje iż, jest w stanie wyodrębnić z ogólnej wartości projektu nazwanego xxx zakupy związane:

  • wyłącznie z modułem pn. System ewidencji sprzedaży usług,
  • wyłącznie z modułem pn. System ewidencji umów dzierżawnych,
  • wyłącznie z modułem pn. System ewidencji umów wieczystego użytkowania.

Moduł System ewidencji sprzedaży usług związany będzie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT jak i zwolnionych z tego podatku. W obrębie zakupów związanych z budową tego modułu Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić w całości ani w części kwot podatku naliczonego związanych z wykonywaniem czynności wyłącznie opodatkowanych podatkiem VAT i wyłącznie zwolnionych od podatku (nie jest możliwe wyodrębnienie kwot przypisanych do poszczególnych rodzajów działalności).

Moduł System ewidencji umów dzierżawnych również związany będzie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT jak i zwolnionych z tego podatku. W obrębie zakupów związanych z budową tego modułu Wnioskodawca także nie jest w stanie wyodrębnić całości ani w części kwot podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności wyłącznie opodatkowanych podatkiem VAT i wyłącznie zwolnionych od podatku (dla tego modułu nie jest możliwe wyodrębnienie kwot przypisanych do poszczególnych rodzajów działalności).

Moduł System ewidencji umów wieczystego użytkowania związany będzie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W obrębie zakupów związanych z budową tego modułu Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić w całości ani w części kwot podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności wyłącznie opodatkowanych podatkiem VAT (nie jest możliwe wyodrębnienie kwot przypisanych do poszczególnych rodzajów działalności).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy możliwe było lub jest aby Wnioskodawca - podatnik podatku od towarów i usług dokonał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez wykonawców i dostawców w trakcie realizacji wyżej omówionego przedsięwzięcia...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 25 października 2012r.):

  1. Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnośnie wydatków związanych z realizacją projektu pod nazwą xxx w części, w jakiej zakupy te nie będą związane z budową trzech modułów:
    1. System ewidencji sprzedaży usług,
    2. System ewidencji umów dzierżawnych,
    3. System ewidencji umów wieczystego użytkowania.
  2. Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ustaloną w oparciu o proporcję określoną zgodnie z przepisem art. 90 ust. 3 odnośnie wydatków związanych z budową modułów: System ewidencji sprzedaży usług oraz System ewidencji umów dzierżawnych.
  3. Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości odnośnie wydatków związanych z budową modułu System ewidencji umów wieczystego użytkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powyższego przepisu wynika zatem, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy nabyte towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Odliczyć można więc w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Powyższe oznacza, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Co do zasady, w przypadku zakupów, których nie można jednoznacznie przypisać tylko do określonego rodzaju działalności (np. opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ich zakupu w pełnym zakresie, lecz w takiej części, w jakiej zakupy te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi. Obowiązkiem podatnika jest bowiem przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Zatem zawsze powinien on przede wszystkim poszukiwać możliwości wyodrębnienia kwot podatku.

Obowiązek wynikający z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT polega na faktycznym wyodrębnieniu wskazanych kwot w oparciu o rzeczywiste i racjonalne kryteria. Wyodrębnienie to winno nastąpić zgodnie ze stanem rzeczywistym, aby określić jaką część danego towaru czy usługi podatnik rzeczywiście wykorzystuje do wskazanych czynności. Zatem istotne jest, czy podatnik ma realną możliwość przyporządkowania określonych towarów i usług danym czynnościom. Ocena ta musi być dokonana w oparciu o obiektywną analizę ogółu okoliczności towarzyszących przedmiotowym czynnościom.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 cytowanej wyżej ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Na tle obecnej ustawy o podatku od towarów i usług w dniu 24 października 2011r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10) wskazał, że za w pełni aktualną i trafną należy uznać linię orzeczniczą NSA, z której jednoznacznie wynika, że zawarte w przepisach art. 90 ust. 1 3 u.p.t.u. sformułowanie czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym VAT. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT. Sformułowanie czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku należy zatem rozumieć jako czynności zwolnione od podatku oraz czynności opodatkowane na specjalnych zasadach, gdzie ustawa wprost stwierdza, że podatnik nie ma prawa do odliczenia.

Zdaniem NSA, za trafne należy uznać stanowisko, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatnikowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 u.p.t.u., lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegajacych w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Należy podkreślić, iż w świetle powyższej uchwały, pełne prawo do odliczenia podatku przysługuje w stosunku do zakupów związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i niepodlegajacymi opodatkowaniu, wyłącznie w sytuacji gdy nie ma możliwości przyporządkowania ich do określonych rodzajów czynności.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje od 14 grudnia 2009r. przedsięwzięcie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej pod nazwą xxx.

Co do zasady zadania realizowane przez gminę i jej organy w zakresie zarządzania Miastem oraz realizowanych zadań publicznych nie są objęte podatkiem od towarów i usług. Jednak pewne sfery działalności gminy mają charakter działań cywilnoprawnych a dochody osiągane przez gminę z tego tytułu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Realizowane przedsięwzięcie składa się z dwóch grup systemów:

  1. Tworzenie i wdrażanie systemów informatycznych na poziomie lokalnym zwiększających zakres oraz dostępność usług świadczonych drogą elektroniczną (FRONT OFFICE);
  2. Budowa zintegrowanego systemu wspomagania zarządzania w administracji publicznej na poziomie lokalnym (BACK OFFICE)

Analiza funkcjonalności i przeznaczenia poszczególnych modułów oprogramowania, wskazuje, że trzy spośród modułów które maja powstać w wyniku realizacji projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) składającym deklarację VAT-7.

Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić z ogólnej wartości projektu nazwanego xxx zakupy związane:

  • wyłącznie z modułem pn. System ewidencji sprzedaży usług,
  • wyłącznie z modułem pn. System ewidencji umów dzierżawnych,
  • wyłącznie z modułem pn. System ewidencji umów wieczystego użytkowania.

Moduł System ewidencji sprzedaży usług związany będzie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT jak i zwolnionych z tego podatku. W obrębie zakupów związanych z budową tego modułu Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić w całości ani w części kwot podatku naliczonego związanych z wykonywaniem czynności wyłącznie opodatkowanych podatkiem VAT i wyłącznie zwolnionych od podatku (nie jest możliwe wyodrębnienie kwot przypisanych do poszczególnych rodzajów działalności).

Moduł System ewidencji umów dzierżawnych również związany będzie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT jak i zwolnionych z tego podatku. W obrębie zakupów związanych z budową tego modułu Wnioskodawca także nie jest w stanie wyodrębnić całości ani w części kwot podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności wyłącznie opodatkowanych podatkiem VAT i wyłącznie zwolnionych od podatku (dla tego modułu nie jest możliwe wyodrębnienie kwot przypisanych do poszczególnych rodzajów działalności).

Moduł System ewidencji umów wieczystego użytkowania związany będzie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT oraz czynności nie podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W obrębie zakupów związanych z budową tego modułu Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić w całości ani w części kwot podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności wyłącznie opodatkowanych podatkiem VAT (nie jest możliwe wyodrębnienie kwot przypisanych do poszczególnych rodzajów działalności).

Pozostałe moduły nie są związane w żaden sposób ze sprzedażą opodatkowaną.

Faktury zakupowe wystawiane są na Miasto.

Wątpliwości po stronie Wnioskodawcy powstały w związku z ustaleniem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że system z wyłączeniem trzech wskazanych we wniosku modułów, nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić zakupy związane z budową tych modułów.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu pn. xxx w części w jakiej zakupy te będą służyły realizacji modułów nie związanych w żaden sposób ze sprzedażą opodatkowaną.

Natomiast Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu pn. xxx w części w jakiej zakupy te związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a więc w zakresie realizacji projektu dotyczącym modułów służących do ewidencji sprzedaży usług, ewidencji umów dzierżawnych oraz ewidencji umów wieczystego użytkowania.

Skoro zatem Wnioskodawca dokonuje zakupów towarów i usług, udokumentowanych fakturami VAT, w których figuruje jako nabywca, a zakupy te wykorzystuje w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej to Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wykazany w tych fakturach.

Wnioskodawca wskazał, iż moduły System ewidencji sprzedaży usług i System ewidencji umów dzierżawnych związane będą z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT jak i zwolnionych z tego podatku oraz, iż w obrębie zakupów związanych z budową tych modułów nie jest możliwe wyodrębnienie kwot przypisanych do poszczególnych rodzajów działalności.

Należy zauważyć, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych kategorii czynności (opodatkowanych i zwolnionych), kwotę podatku naliczonego do odliczenia winien określić zgodnie z proporcją obliczoną na podstawie art. 90 ust. 3.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że w związku z realizacją modułów: System ewidencji sprzedaży usług oraz System ewidencji umów dzierżawnych, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ustaloną w oparciu o proporcję określoną zgodnie z przepisem art. 90 ust. 3.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż moduł System ewidencji umów wieczystego użytkowania związany będzie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT jak i czynności niepodlegajacych opodatkowaniu oraz, iż w obrębie zakupów związanych z budową tego modułu nie jest możliwe wyodrębnienie kwot przypisanych do poszczególnych rodzajów działalności.

Mając powyższe na uwadze, tut. organ stwierdza, że w przypadku gdy Wnioskodawca będzie wykorzystywał moduł służący do ewidencji umów użytkowania wieczystego zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz niepodlegajacych opodatkowaniu VAT i nie jest w stanie przyporządkować tych zakupów do poszczególnego rodzaju działalności, wówczas Wnioskodawcy w całości przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie realizacji projektu pn. xxx z wyłączeniem modułów służących do ewidencji sprzedaży usług, ewidencji umów dzierżawnych oraz ewidencji umów wieczystego użytkowania

Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie realizacji projektu dotyczącego budowy modułu System ewidencji sprzedaży usług oraz modułu System ewidencji umów dzierżawnych, ustaloną w oparciu o proporcję określoną zgodnie z przepisem art. 90 ust. 3.

Natomiast odnośnie zakupów związanych z budowa modułu System ewidencji umów wieczystego użytkowania będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach