Temat interpretacji
Wnioskodawca nie spełnia warunków wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 21 oraz pkt 31 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług do skorzystania ze zwolnienia od podatku wynikającego z tych przepisów.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 21.05.2012 r. (data wpływu 25.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku świadczonych usług związanych z organizacją kolonii dla chorych na celiakię dzieci członków Stowarzyszenia jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25.05.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku świadczonych usług związanych z organizacją kolonii dla chorych na celiakię dzieci członków Stowarzyszenia .
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową nieodpłatną, odpłatną oraz gospodarczą, z której dochód przeznaczany jest na realizację celów statutowych. Celami działalności statutowej Stowarzyszenia są:
- Popularyzacja i upowszechnianie w społeczeństwie wiedzy na temat celiakii i diety bezglutenowej w celu poprawy jakości życia społecznego chorych.
- Zwiększenie wykrywalności choroby i poprawa jakości opieki lekarskiej nad chorymi na celiakię i innymi osobami na diecie bezglutenowej.
- Pomoc osobom chorym w pokonywaniu trudności związanych ze stosowaniem diety bezglutenowej.
- Integrowanie środowiska chorych na diecie bezglutenowej wokół wspólnych celów.
- Współpraca z organizacjami i stowarzyszeniami w kraju i za granicą, których celem jest działanie na rzecz chorych.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele m.in. poprzez: prowadzenie wszechstronnej działalności informacyjnej i edukacyjnej popularyzującej wiedzę na temat choroby w społeczeństwie i wśród samych chorych, rzecznictwo interesów osób chorych, pomoc prawną i psychologiczną, wspieranie i śledzenie działalności badawczej dotyczącej celiakii, pomoc rzeczową lub finansową dla chorych w trudnej sytuacji materialnej, organizowanie wspólnych spotkań integracyjnych, edukacyjnych i wyjazdów dla chorych i ich rodzin.
Koszty organizacji ww. wyjazdów pokrywane są ze składek członkowskich i opłat członków Stowarzyszenia (obecnie w liczbie 1200 osób), wnoszonych tytułem zwrotu kosztów do wysokości indywidualnego udziału przypadającego na każdego z uczestników wyjazdu w ogólnych wydatkach z nim związanych. Zgodnie ze statutem Stowarzyszenia prowadzi ono działalność odpłatną pożytku publicznego w zakresie organizacji wyjazdów dla chorych i ich rodzin.
W roku 2012 Stowarzyszenie planuje zorganizowanie po raz pierwszy w ramach prowadzonej działalności odpłatnych kolonii bezglutenowych wyłącznie dla dzieci chorych na celiakię, których rodzicami lub opiekunami prawnymi są członkowie Stowarzyszenia. Koszty organizacji ww. kolonii zostaną pokryte ze składek członkowskich i opłat członków Stowarzyszenia będących rodzicami lub opiekunami prawnymi uczestniczących w nich dzieci, wnoszonych tytułem zwrotu kosztów do wysokości indywidualnego udziału przypadającego na każdego z uczestników kolonii w ogólnych wydatkach z nimi związanych. W trakcie planowanych kolonii uczestniczącym w nich dzieciom zostanie zapewniona odpowiednia dieta bezglutenowa, konieczna do stosowania w sposób ciągły u dzieci z tym schorzeniem (celiakią). Stowarzyszenie kolonie te organizuje w ramach odpłatnej działalności statutowej, czyli nie osiąga z racji realizacji tego wypoczynku żadnych zysków. Wnoszone przez członków Stowarzyszenia składki i opłaty pokryją jedynie bezpośrednie koszty realizacji tego przedsięwzięcia.
Stowarzyszenie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT z racji prowadzonej działalności gospodarczej (sprzedaż reklam w wydawanym czasopiśmie, zamieszczanie reklam oraz pobieranie opłat za organizację stoisk wystawienniczych podczas organizowanych przez Stowarzyszenie targów oraz corocznej imprezy pn. Międzynarodowy Dzień Celiakii, certyfikowanie produktów bezglutenowych poprzez umieszczanie na nich licencjonowanego symbolu przekreślonego kłosa - zastrzeżonego na terenie całej Wspólnoty Europejskiej; Stowarzyszenie jest upoważnione do udzielania licencji na używanie znaku na terenie Polski przez producentów żywności bezglutenowej na podstawie umowy z C UK).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym świadczone przez Stowarzyszenie usługi związane z organizacją kolonii dla chorych na celiakię dzieci członków Stowarzyszenia korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 21 (jako usługi świadczone przez Stowarzyszenie na rzecz swoich członków, w zakresie których członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania działalności statutowej polegającej na organizowaniu wyjazdów dla członków Stowarzyszenia chorych na celiakię i ich rodzin, w przypadku, gdy Stowarzyszenie ogranicza się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach)...
Czy organizacja przedmiotowych kolonii korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31b (jako usługa realizowana przez organizację powołaną do realizacji celów o charakterze filantropijnym i obywatelskim w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywana na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych, pod warunkiem, że organizacja ta nie jest nastawiona na osiąganie zysków) ...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT planowane przez Stowarzyszenie kolonie organizowane dla chorych na celiakię dzieci, których rodzicami lub opiekunami prawnymi są członkowie Stowarzyszenia w zamian za wnoszone składki członkowskie i opłaty stanowiące zwrot bezpośrednich kosztów poniesionych w związku z organizacją przedmiotowych kolonii, są usługą korzystającą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług VAT z uwagi na fakt, że świadczona jest ona przez Stowarzyszenie na rzecz swoich członków, w zakresie usługi tej członkowie Stowarzyszenia nie są uznawani za podatników (jako podmioty, które nie mają statusu podatnika VAT), a cel świadczenia swoim członkom przedmiotowej usługi jest bezpośrednio niezbędny do wykonywania działalności statutowej polegającej na organizowaniu wyjazdów dla członków Stowarzyszenia chorych na celiakię i ich rodzin. Ponadto Stowarzyszenie ogranicza się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach związanych z organizacją kolonii.
Zdaniem Wnioskodawcy, planowane przez Stowarzyszenie kolonie korzystają również ze zwolnienia z podatku od towarów i usług VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 b z uwagi na fakt, że organizowane będą przez Stowarzyszenie będące organizacją pożytku publicznego prowadzące działalność o charakterze filantropijnym i obywatelskim w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, w zamian za składki członkowskie, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych Stowarzyszenia, a Wnioskodawca nie jest organizacją nastawioną na osiąganie zysków (całość dochodów przeznacza na działalność statutową).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Stosownie do art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona od podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem, że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.
Stosownie do art. 43 ust. 18 zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Stowarzyszenie zgodnie ze swoim statutem prowadzi działalność nieodpłatną i odpłatną oraz gospodarczą, z której dochód przeznaczony jest na realizację celów statutowych. Celami działalności statutowej Stowarzyszenia są m.in. : popularyzacja i upowszechnianie wiedzy na temat celiakii i diety bezglutenowej, zwiększenie wykrywalności choroby, poprawa jakości opieki lekarskiej nad chorymi na celiakię, integrowanie środowiska chorych na diecie bezglutenowej, współpraca z organizacjami i stowarzyszeniami, których celem jest działanie na rzecz chorych i ich rodzin.
Ponadto Wnioskodawca, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług prowadzi działalność gospodarczą w zakresie : sprzedaży reklam w wydawanym czasopiśmie , zamieszczaniu reklam oraz pobieraniu opłat za organizację stoisk wystawienniczych podczas organizowanych przez Stowarzyszenie targów oraz corocznej imprezy pn. Międzynarodowy Dzień Celiakii, certyfikowaniu produktów bezglutenowych poprzez umieszczanie na nich licencjonowanego symbolu przekreślonego kłosa - zastrzeżonego na terenie całej Wspólnoty Europejskiej, udzielania licencji na używanie znaku na terenie Polski przez producentów żywności bezglutenowej na podstawie umowy z C UK).
W ramach prowadzonej działalności Stowarzyszenie planuje zorganizowanie odpłatnych kolonii bezglutenowych wyłącznie dla dzieci chorych na celiakię, których rodzicami lub opiekunami prawnymi są członkowie Stowarzyszenia. Koszty organizacji kolonii zostaną pokryte ze składek członkowskich i opłat członków Stowarzyszenia będących rodzicami lub opiekunami prawnymi uczestniczących w nich dzieci, wnoszonych tytułem zwrotu kosztów do wysokości indywidualnego udziału przypadającego na każdego z uczestników kolonii. Stowarzyszenie będzie organizować ww. kolonie w ramach odpłatnej działalności statutowej, czyli nie osiąga z racji realizacji tego wypoczynku żadnych zysków.
Powołany powyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT, wskazuje kryteria, jakie należy spełnić, by można było zastosować zwolnienie od podatku:
- Istnieje jednostka (niezależna grupa osób) świadcząca usługi dla osób, które są jej członkami. Ustawa o VAT nie definiuje formy, w jakiej powinny działać niezależne grupy osób, o których mowa w analizowanym przepisie, a jedynie wskazuje warunki, jakie grupa powinna spełniać, aby można było stosować zwolnienie z VAT do usług świadczonych przez grupę na rzecz jej członków. Aby usługi świadczone przez grupę mogły być uznane za zwolnione od podatku, sama grupa powinna spełniać kryteria wymienione w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług pozwalające uznać ją za podatnika tego podatku.
- Działalność podmiotów wchodzących w skład grupy jest zwolniona od podatku od towarów i usług lub w zakresie tej działalności członkowie ci nie są uznawani za podatników. Należy wyjaśnić, że zakres działalności zwolnionej od VAT wynika z przepisów ww. ustawy o podatku od towarów i usług (art. 43) oraz aktów wykonawczych do ustawy. Do czynności wyłączonych spod opodatkowania VAT należą czynności, które nie są wymienione w art. 5 ww. ustawy. Nie podlegają VAT również czynności wykonywane przez podmioty, które nie mają statusu podatnika VAT.
- Usługi niezależnej grupy osób są świadczone przez grupę na rzecz członków tej grupy.
- Usługi świadczone na rzecz członków winny być bezpośrednio niezbędne do wykonywania działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku.
- Wynagrodzenie powyższych grup musi ograniczać się do żądania od swoich członków całkowitego zwrotu przypadającej im części we wspólnie poniesionych wydatkach.
- Zwolnienie dla niezależnych grup osób nie może powodować zakłóceń konkurencji.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Stowarzyszenia nie można uznać za niezależną grupę osób, świadczącą usługi dla osób, które są jej członkami. Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego o zasięgu ogólnopolskim, posiadającą osobowość prawną, działającą na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach i podlegającym obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Stowarzyszeń. Stowarzyszenie działa na podstawie statutu, zgodnie z którym, prowadzi działalność odpłatną i nieodpłatną w zakresie m.in. popularyzacji wiedzy na temat choroby, udzielania pomocy prawnej, psychologicznej lub finansowej dla chorych, wspierania działalności badawczej dotyczącej celiakii, organizowania spotkań integracyjnych, edukacyjnych i wyjazdów dla chorych i ich rodzin.
Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy. Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży reklam w wydawanym czasopiśmie, pobierania opłat za organizację stoisk wystawienniczych podczas organizowanych targów i corocznych Dni C. certyfikowaniu produktów bezglutenowych. Stowarzyszenie upoważnione jest ponadto do udzielania licencji na używanie znaku przez producentów żywności bezglutenowej.
Aby być objętym hipotezą normy zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy, członkowie grupy muszą prowadzić działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT lecz zwolnioną od tego podatku lub prowadzić działalność, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Nie oznacza jednak, że hipoteza ta może obejmować osoby fizyczne, które w ogóle nie prowadzą żadnej działalności. Z przedstawionych okoliczności przedmiotowej sprawy nie wynika, aby członkowie Stowarzyszenia prowadzili działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ani też inną działalność (niepodlegającą opodatkowaniu). Osoby będące członkami Stowarzyszenia wypełniają jedynie misję określoną w statucie Wnioskodawcy.
Kolejnym warunkiem niezbędnym do zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest cel świadczenia przedmiotowych usług, tj. zwolnienie obejmuje wyłącznie usługi, które są bezpośrednio niezbędne do wykonywania działalności zwolnionej od podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników. Świadczonych przez Wnioskodawcę usług związanych z organizacją kolonii dla chorych na celiakię dzieci, których rodzice lub opiekunowie prawni są członkami Stowarzyszenia nie można uznać za usługi bezpośrednio niezbędne do wykonywania działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, wykonywanej przez te podmioty (podmioty te nie prowadzą żadnej działalności gospodarczej). Celem kolonii jest zorganizowanie wypoczynku dzieciom chorym na celiakię, podczas którego zostanie im zapewniona odpowiednia dieta bezglutenowa, konieczna do stosowania w sposób ciągły u dzieci z tym schorzeniem.
Zauważyć również należy, że w przedmiotowej sprawie nie spełniony zostanie również kolejny z warunków zastosowania ww. zwolnienia - mianowicie brak jest podstaw do uznania, że zwolnienie podatkowe usług organizacji wypoczynku dla chorych na celiakię dzieci w zamian za wnoszone składki członkowskie i opłaty stanowiące zwrot bezpośrednich kosztów poniesionych w związku z organizacją przedmiotowych kolonii, nie spowoduje pogorszenia warunków konkurencji. Zwolnienie od podatku ww. usług świadczonych przez Stowarzyszenie prowadzić bowiem będzie do uprzywilejowania podatkowego Stowarzyszenia względem potencjalnego przedsiębiorcy, który mógłby podjąć się organizacji kolonii bezglutenowych dla chorych, niebędacych członkami Stowarzyszenia.
Czynności planowane przez Stowarzyszenie, polegające na organizacji kolonii bezglutenowych, nie będą korzystały również ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o VAT.
Z powołanego wyżej przepisu wynika, że zwolnienie od podatku przysługuje, gdy spełnione są następujące warunki:
- usługi oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana, realizowane są wyłącznie przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim,
- usługi wykonywane są na rzecz swoich członków, w ich zbiorowym interesie w zamian za składki,
- wysokość i zasady ustalania składek wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów,
- podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków i nie osiągają zysków w sposób systematyczny,
- zastosowanie zwolnienia nie powoduje zakłóceń konkurencji.
Warunkiem zastosowania ww. zwolnienia jest więc spełnienie zarówno przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy oraz przesłanki przedmiotowej dotyczącej rodzaju świadczonych usług.
Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę nie wynika, aby Stowarzyszenie było organizacją powołaną do realizacji celów uprawniających do zwolnienia wynikającego z cytowanego wyżej z art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług. Prowadzona przez Stowarzyszenie działalność nie realizuje celów natury politycznej, związkowej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej ani obywatelskiej. Celem Stowarzyszenia jest upowszechnianie wiedzy na temat celiakii, szeroko rozumiana pomoc (prawna, psychologiczna, rzeczowa i finansowa) udzielana osobom chorym na tę chorobę, organizacja wspólnych spotkań integracyjnych i edukacyjnych dla chorych i ich rodzin.
Wnioskodawca nie świadczy opisanych usług na rzecz swoich członków w ich zbiorowym interesie w zamian za składki uiszczane na rzecz Stowarzyszenia.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca wykonuje określone czynności na rzecz swoich członków w zamian za wynagrodzenie (w formie dodatkowej), niezależne od opłacanej składki, które jest pobierane do wysokości kalkulowanych kosztów uczestnictwa. Koszty organizowanych przez Wnioskodawcę kolonii bezglutenowych dla dzieci członków Stowarzyszenia pokrywane są tylko częściowo ze składek członkowskich, w pozostałej części natomiast pokrywane są z indywidualnych opłat wnoszonych przez członków Stowarzyszenia. Członkowie Stowarzyszenia, którzy korzystają z ww. usług, tytułem zwrotu kosztów wnoszą opłaty do wysokości indywidualnego udziału przypadającego na każdego z uczestników wyjazdu.
Prawo do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy przysługuje ponadto wówczas, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji. Jak wskazano wyżej, zwolnienie od podatku czynności wykonywanych przez Stowarzyszenie związanych z organizacją kolonii bezglutenowych stwarza realne ryzyko pogorszenia warunków konkurencji oraz prowadzi do nierównego traktowania podmiotów gospodarczych.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie spełnia warunków wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 21 oraz pkt 31 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług do skorzystania ze zwolnienia od podatku, wynikającego z tych przepisów.
W rozpatrywanej sprawie zwrócić należy uwagę na postanowienia zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy, zgodnie z którym, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:
- w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
- przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.
Z kolei zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.
Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie tych przepisów, ustawodawca odwołał się do przepisów o pomocy społecznej oraz o systemie oświaty. Usługi związane z organizacją kolonii dla chorych na celiakię dzieci będą mogły korzystać ze zwolnienia wynikającego z cytowanych wyżej przepisów po spełnieniu przez Wnioskodawcę warunków w nich określonych. W przeciwnym razie opodatkowane będą podstawową tj. 23% stawką podatku.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 402 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie