Temat interpretacji
Czy nieodpłatny poczęstunek przekazywany na rzecz kontrahentów, podczas spotkań służbowych w lokalach restauracyjnych, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako nieodpłatne świadczenie usług?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 2 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego poczęstunku na rzecz kontrahentów jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego poczęstunku na rzecz kontrahentów.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca zajmuje się produkcją plandek oraz wykonuje inne prace wymagające dużych ilości szycia przemysłowego. Zdarza się, iż prezes firmy spotyka się z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami w celu uzgodnienia szczegółów transakcji handlowych. Spotkania te mają ścisły związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Podczas spotkań zawierane są transakcje handlowe, przygotowywane i przedstawiane oferty, podpisywane umowy na dostawę lub sprzedaż towarów. Spotkania biznesowe mają na celu poprawianie współpracy pomiędzy podmiotami, dają swobodę w podejmowaniu decyzji i są nieodłącznym elementem dalszej współpracy. Na spotkaniach dochodzi do fachowego doradztwa, indywidualnego podejścia, wymiany informacji i doświadczeń. W czasie tych rozmów uzyskuje się korzystne ceny, wydłużone terminy płatności, możliwość negocjacji korzystniejszych warunków współpracy. Opisywane spotkania służbowe, ze względu na brak odpowiednich możliwości lokalnych w siedzibie firmy odbywają się w ogólnodostępnych lokalach restauracyjnych. Podczas spotkań dochodzi do poczęstunku kontrahenta obiadem czy kolacją. Obiady i kolacje te nie polegają na wystawności czy też okazałości, lecz są zwyczajowo przyjętym poczęstunkiem. Brak poczęstunku w trakcie przedłużającego się spotkania mógłby zakłócić jego przebieg.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy nieodpłatny poczęstunek przekazywany na rzecz kontrahentów, podczas opisanych powyżej spotkań służbowych w lokalach restauracyjnych, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako nieodpłatne świadczenie usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatny poczęstunek przekazywany na rzecz kontrahentów podczas spotkań służbowych w lokalach restauracyjnych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako nieodpłatne świadczenie usług. Art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów usług brzmi: Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na celu osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Zasadniczą przesłanką decydującą o kwalifikacji jest związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zainteresowany uważa, iż spotkania te mają bardzo ścisły związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Podczas spotkań zawierane są transakcje handlowe, przygotowywane i przedstawiane oferty, podpisywane umowy na dostawę lub sprzedaż towarów. Spotkania biznesowe mają na celu poprawienie współpracy pomiędzy podmiotami, dają swobodę w podejmowaniu przyszłych decyzji i są nieodłącznym elementem dalszej współpracy. Na spotkaniach dochodzi do fachowego doradztwa, indywidualnego podejścia, wymiany informacji i doświadczeń. W czasie tych rozmów uzyskuje się korzystne ceny, wydłużone terminy płatności, możliwość negocjacji korzystniejszych warunków współpracy. Opisywane spotkania służbowe odbywają się w ogólnie dostępnych lokalach restauracyjnych tylko ze względu na brak odpowiednich możliwości lokalowych w siedzibie firmy. Serwowany podczas spotkań poczęstunek nie polega na wystawności czy też okazałości. Bywało, iż brak poczęstunku w trakcie przedłużającego się spotkania zakłócał jego przebieg, co było bardzo niekorzystne z punktu widzenia sprawnej i bieżącej działalności firmy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Według art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).
Dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie 2 przesłanki:
- podatnik przekazuje lub zużywa nieodpłatnie towary należące do jego przedsiębiorstwa oraz
- podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwot podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Oznacza to, że cel takiego przekazania pozostaje bez znaczenia, podobnie jak i podmiot, na rzecz którego jest ono dokonywane (przepis wskazuje jedynie przykładowe sytuacje, które mogą zostać uznane za odpłatną dostawę towarów).
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Interpretując powyższy przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, stwierdzić należy, iż opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności m.in. do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów.
A zatem tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek powoduje objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony, to wówczas takie świadczenie usług będzie nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Analizując natomiast treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.
Ponadto wskazać należy, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.
Zatem z powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podlega tylko takie nieodpłatne świadczenie usług, które nie ma związku z działalnością gospodarczą podatnika.
Konsekwentnie, czytając powyższy przepis a contrario, należy uznać, iż zgodnie z jego gramatyczną wykładnią nieodpłatne świadczenie usług na cele działalności gospodarczej podatnika, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się produkcją plandek oraz wykonuje inne prace wymagające dużych ilości szycia przemysłowego. Zdarza się, iż prezes firmy spotyka się z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami w celu uzgodnienia szczegółów transakcji handlowych. Spotkania te mają ścisły związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Podczas spotkań zawierane są transakcje handlowe, przygotowywane i przedstawiane oferty, podpisywane umowy na dostawę lub sprzedaż towarów. Spotkania biznesowe mają na celu poprawianie współpracy pomiędzy podmiotami, dają swobodę w podejmowaniu decyzji i są nieodłącznym elementem dalszej współpracy. Na spotkaniach dochodzi do fachowego doradztwa, indywidualnego podejścia, wymiany informacji i doświadczeń. W czasie tych rozmów uzyskuje się korzystne ceny, wydłużone terminy płatności, możliwość negocjacji korzystniejszych warunków współpracy. Opisywane spotkania służbowe, ze względu na brak odpowiednich możliwości lokalnych w siedzibie firmy odbywają się w ogólnodostępnych lokalach restauracyjnych. Podczas spotkań dochodzi do poczęstunku kontrahenta obiadem czy kolacją. Obiady i kolacje te nie polegają na wystawności czy też okazałości, lecz są zwyczajowo przyjętym poczęstunkiem. Brak poczęstunku w trakcie przedłużającego się spotkania mógłby zakłócić jego przebieg.
Mając na uwadze okoliczności przedstawione w opisie sprawy oraz obowiązujące przepisy, należy stwierdzić, że nieodpłatny poczęstunek przekazywany na rzecz kontrahentów, podczas opisanych powyżej spotkań służbowych w lokalach restauracyjnych, należy traktować jako nieodpłatne świadczenie usług mające pośredni związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Wobec powyższego, ww. czynność stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Reasumując, nieodpłatny poczęstunek przekazywany na rzecz kontrahentów, podczas opisanych w przedmiotowej sprawie spotkań służbowych w lokalach restauracyjnych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako nieodpłatne świadczenie usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 458 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu