Temat interpretacji
Zakres zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 1 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 1 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
W złożonym wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
W ramach prowadzonej działalności zawarł Pan z kontrahentem umowę o stałej współpracy i uzyskał status odsprzedawcy (resellera). Kontrahent jest spółką zagraniczną niemającą siedziby w Unii Europejskiej. Jest Pan pośrednikiem kontrahenta w zakresie dystrybucji dokumentów (nazywanych przez niego, jako voucher), które uprawniają do korzystania ze świadczonych przez kontrahenta usług nielimitowanego uploadu i ściągania plików (Konto Premium) z jego serwerów. Zgodnie z umową, jest Pan uprawniony do odsprzedaży voucheru. Wpłaca Pan określoną kwotę w dolarach amerykańskich przez portale płatnicze, na konto bankowe Kontrahenta, który otwiera konto rozliczeniowe dla Pana. Może Pan w dowolnym momencie zamienić wpłaconą kwotę na określoną ilość voucherów. W momencie przekonwertowania pieniędzy na vouchery, kontrahent pomniejsza dokonaną przez Pana wpłatę o wartość wykupionych voucherów, uwzględniając rabat, który został Panu przyznany. Rabat ten ulega zmianie w zależności od wysokości uiszczanych wpłat na konto kontrahenta. Czym wyższe wpłaty tym wyższy rabat. Ma Pan określony termin na wykorzystanie wykupionych Voucherów poprzez ich sprzedaż. W przypadku niesprzedania w określonym terminie przez Przedsiębiorcę wykupionych voucherów cześć z nich może ulec przedawnieniu, a części z nich może zostać przedłużony termin ich wykorzystania. Regulamin kontrahenta przewiduje różne rodzaje Voucherów. np.:
- voucher terminowy z określoną datą ważności Konta Premium,
- voucher bezterminowy z bezterminową ważnością Konta Premium.
Uiszczane przez Pana wpłaty są podstawą do współpracy pomiędzy Panem a kontrahentem. Na swoich stronach internetowych sprzedaje Pan vouchery uprawniające do korzystania ze świadczonych przez kontrahenta usług nielimitowanego uploadu i ściągania plików (Konto Premium) z jego serwerów.
Sprzedaż voucherów przez Pana następuje w momencie wpłaty na Pana konto przez indywidualnego klienta odpowiedniej kwoty za voucher. Klient po uiszczeniu zapłaty otrzymuje na podany adres mailowy unikalny kod cyfrowy, dzięki któremu może ściągać pliki (Konto Premium) z serwerów kontrahenta oraz korzystać z nielimitowanego uploadu. Klient wykorzystuje kod cyfrowy w dowolnym dla niego momencie. Unikalny kod może być wykorzystany tylko jeden raz. Kontrahent nie wystawia żadnego dowodu sprzedaży za vouchery ani żadnej noty za prowizję.
Dzięki systemowi informatycznemu stworzonemu pod tą działalność, może Pan wygenerować zestawienie na koniec dnia i na koniec każdego miesiąca, odzwierciedlające wszystkie dokonane transakcje, które zawierają:
- dane osób w postaci: email kupującego oraz imię i nazwisko,
- ilość zakupionych Voucherów i ich wartość,
- termin ważności zakupionych Voucherów,
- ilość i wartość wykorzystanych Voucherów przez klientów,
- ilość i wartość kupionych a niewykorzystanych Voucherów przez klientów,
- ilość i wartość zakupionych przez klientów Voucherów, które się przeterminowały bez możliwości przywrócenia ich terminów,
- informację na temat kwot, które zostały przez Pana wpłacone, kwoty, które zostały przekonwertowane na Vouchery i kwoty, które pozostają do wykorzystania.
Przykład:
Na konto kontrahenta wpłacił Pan 900 USD, zgodnie z warunkami współpracy ma przyznany 20% rabat. Zamienia Pan wpłaconą kwotę na vouchery w ilości 100 voucherów po 9 USD. Kontrahent pomniejsza Pana konto rozliczeniowe o kwotę 720 USD, ponieważ uwzględnił wartość przyznanego 20% rabatu. Zamieszcza Pan na stronach internetowych ofertę sprzedaży voucherów po sugerowanej przez kontrahenta cenie 9 USD. Cena ta jednak nie jest ceną sztywną. Może ją Pan zmieniać. Klient kupuje voucher, wpłaca Panu 9 USD i otrzymuje zwrotnym e-mailem kod cyfrowy umożliwiający ściąganie plików z serwerów kontrahenta. Klient zakupiony voucher może wykorzystać w dowolnym dla niego momencie, trzymając się dat jego ważności. Może go wykorzystać bądź nie, co nie ma już żadnego wpływu na rozliczanie pomiędzy Panem a kontrahentem. Dowodem odzwierciedlającym poniesienie przez Pana kosztu jest dowód wpłaty (w dolarach amerykańskich przeliczony za polskie złote przez portal, z którego Pan korzysta np. dotpay, na dowodzie wpłaty widnieje tylko data wpłaty nazwa firmy oraz kwota w dolarach amerykańskich przeliczona na polskie złote, którą wpłaca Pan kontrahentowi przez portal płatniczy oraz Pana dane, jako wpłacającego) oraz informacja na Pana koncie rozliczeniowym o przekonwertowaniu wpłaty na vouchery tzn. ile voucherów, o jakich wartościach i za jaką kwotę zostało zakupione.
Zgodnie z regulaminem kontrahenta, voucher jest dokumentem, z indywidualnym kodem oraz stanowi potwierdzenie dokonania opłaty za Konto Premium.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy uiszczenie zapłaty za Voucher przez klienta Przedsiębiorca powinien zarejestrować przy pomocy kasy rejestrującej...
Zdaniem Wnioskodawcy, skoro sprzedaż voucherów nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż powyższa czynność nie stanowi ani dostawy towarów, ani świadczenia usług oraz nie ma wpływu na wysokość podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29 ust. 4 ww. ustawy, to również nie powinna być rejestrowana przy pomocy kasy rejestrującej.
Sprzedaż voucherów odbywa się tylko za pośrednictwem Internetu, gdzie klient uiszcza zapłatę za zakupiony Voucher tylko i wyłącznie za pośrednictwem portali płatniczych. Każda transakcja sprzedaży jest odrębną transakcją, ewidencjonowaną indywidualnie na koncie bankowym oraz w systemie informatycznym.
Ewidencjonowanie obrotu na kasie rejestrującej wiąże się z wydaniem, paragonu fiskalnego klientowi, w tym wypadku nie ma fizycznej możliwości jego wydania, ponieważ klient kupując voucher, wpłaca należność przez portal płatniczy, a Wnioskodawca wysyła mail do klienta z kodem cyfrowym, który klient wykorzysta przy ściąganiu plików z serwerów kontrahenta. Otrzymując pieniądze, Wnioskodawca ma dostęp do informacji takich jak: kwota wpłaty, imię i nazwisko i adres e-mail osoby wpłacającej (podanie maila jest niezbędne do transakcji kupna-sprzedaży vouchera). Nie ma danych takich jak adres, na który można by było wysłać paragon fiskalny.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).
W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.
Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).
Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
W poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła2).
Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.
Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:
- zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
- z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
- podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r.
Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6;
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (§ 3 ust. 6).
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że dokonuje Pan sprzedaży voucherów wyłącznie za pośrednictwem Internetu. Cała transakcja odbywa się drogą elektroniczną. Po uiszczeniu zapłaty, nabywca otrzymuje na podany adres mailowy unikalny kod cyfrowy, dzięki któremu może ściągać pliki z serwerów kontrahenta oraz korzystać z nielimitowanego uploadu. Unikalny kod może być wykorzystany tylko jeden raz. Dzięki systemowi informatycznemu stworzonemu dla tej działalności, może Pan wygenerować zestawienie na koniec dnia i na koniec każdego miesiąca, odzwierciedlające wszystkie dokonane transakcje, które zawierają:
- dane osób w postaci: email kupującego oraz imię i nazwisko,
- ilość zakupionych Voucherów i ich wartość,
- termin ważności zakupionych Voucherów,
- ilość i wartość wykorzystanych Voucherów przez klientów,
- ilość i wartość kupionych a niewykorzystanych Voucherów przez klientów,
- ilość i wartość zakupionych przez klientów Voucherów, które się przeterminowały bez możliwości przywrócenia ich terminów,
- informacja na temat kwot, które zostały wpłacone przez Przedsiębiorcę, kwoty, które zostały przekonwertowane na Vouchery i kwoty, które pozostają do wykorzystania przez Przedsiębiorcę.
Ze złożonego wniosku nie wynika, że rozpoczął Pan prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż usługi, za które zapłata dokonywana jest wyłącznie na rachunek bankowy są objęte zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej stosownie do zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do powołanego rozporządzenia. W świetle powyższego będzie mógł Pan korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej pod warunkiem spełniania wszystkich warunków określonych w tym przepisie.
Stąd też, za nieprawidłowe uznano stanowisko Pana, z którego wynika, iż dokonywane przez Pana świadczenia nie podlegają obowiązkowi ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej jako niestanowiące dostawy towarów lub świadczenia usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 4 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy