prawo do zastosowania dla dostaw krajowych nieteksturowanej odtłuszczonej Mąki sojowej (PKWiU 10.41.41.0) stawki podatku VAT 5% - Interpretacja - IBPP2/443-321/12/RSz

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.06.2012, sygn. IBPP2/443-321/12/RSz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do zastosowania dla dostaw krajowych nieteksturowanej odtłuszczonej Mąki sojowej (PKWiU 10.41.41.0) stawki podatku VAT 5%

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2012r. (data wpływu 3 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 czerwca 2012r. (data wpływu 13 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania dla dostaw krajowych nieteksturowanej odtłuszczonej Mąki sojowej (PKWiU 10.41.41.0) stawki podatku VAT 5% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 czerwca 2012r. (data wpływu 13 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania dla dostaw krajowych nieteksturowanej odtłuszczonej Mąki sojowej (PKWiU 10.41.41.0) stawki podatku VAT 5%.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest firmą produkcyjno-handlową związaną z branżą spożywczą. Do swojej działalności wykorzystuje m.in. importowaną mąkę sojową o nazwie handlowej z przeznaczeniem do sprzedaży hurtowej jako towar nieprzetworzony i jako surowiec do produkcji mieszanek funkcjonalnych dla przemysłu spożywczego. Do dostaw krajowych nieprzetworzonej mąki sojowej Spółka stosuje od dnia 1 stycznia 2011r., zgodnie z art. 41 ust. 2a oraz poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy o VAT - stawkę VAT w wysokości 5%.

W dniu 13 lutego 2012r. Spółka wystąpiła do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi o określenie PKWiU dla tego towaru, załączając specyfikację produktu. Potwierdza ona, że jest to produkt jadalny, białko pochodzenia roślinnego o wysokiej wartości odżywczej, które jest również źródłem aminokwasów. W mieszankach z mąkami zbożowymi podnosi jakość białka wzbogacając je w lizynę. Mąka sojowa stosowana jest w produkcji pieczywa, makaronów, wyrobów ciastkarskich, garmażeryjnych, przedłuża świeżość, intensyfikuje barwę. Posiada właściwości emulgujące i wodochłonne, stabilizuje układ woda-białko-tłuszcz, polepsza wiązanie wody, obniża zawartość tłuszczu w wyrobie.

GUS w Łodzi w dniu 15 marca 2012r. wydał opinię dot. mąki sojowej: - nieteksturowaną odtłuszczoną mąkę sojową jaką jest Y umieścił w grupowaniu - PKWiU 10.41.41.0 Makuchy i inne pozostałości z tłuszczów i olejów roślinnych".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka stosuje (od dnia 1 stycznia 2011r.) prawidłową stawkę VAT w wysokości 5%, dla dostaw krajowych nieteksturowanej odtłuszczonej Mąki sojowej (PKWiU 10.41.41.0), zgodnie z art. 41 ust. 2a oraz poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy o VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy.

Wydana opinia przez GUS w Łodzi potwierdza przyjęte przez Wnioskodawcę stanowisko, że Mąka sojowa mieści się w grupowaniu PKWiU 10.4 (ex. 10.4), tj. Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne. To grupowanie towarów występuje w dwóch załącznikach do ustawy o VAT. W załączniku nr 3 dot. stawki VAT w wysokości 8% pod poz. 27, jak i w załączniku nr 10 dla preferencyjnej stawki VAT równej 5% pod poz. 20. Jednak, z objaśnień do załącznika nr 3 do niniejszej ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8% nie ma zastosowania do zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych z podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której załącznik dotyczy. Oznacza to, że jeżeli dany towar lub usługa jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony z podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia lub opodatkowania stawką 5%.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym i uzyskaną opinią klasyfikacyjną Spółka stoi na stanowisku, że prawidłowo określiła PKWiU 10.41.41.0 dla nieteksturowanej odtłuszczonej Mąki sojowej i zgodnie z załącznikiem nr 10 poz. 20 (ex 10 - Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne), prawidłowo stosuje preferencyjną stawkę VAT w wysokości 5% do dostaw krajowych.

W ww. piśmie z dnia 11 czerwca 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż nie oczekuje interpretacji podatkowej w zakresie, czy Spółka prawidłowo określiła symbol PKWiU dla towaru nieteksturowanej odtłuszczonej mąki sojowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją towarów i usług, która ma aktualnie zastosowanie do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w samej ustawie, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika Nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 27 załącznika Nr 3 do ww. ustawy o VAT zostały wymienione Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne (PKWiU ex 10.4).

Ponadto, z objaśnienia oznaczonego jako 1 do ww. załącznika Nr 3 wynika, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ww. ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku Nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W poz. 20 ww. załącznika nr 10 do ustawy, zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, wymienione zostały oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne, zaliczone do grupowania PKWiU 2008 10.4, przy czym przy oznaczeniu ww. grupowania umieszczono oznaczenie ex.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ww. ustawy, przez - PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru.

Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Wskazać należy, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. Należy zatem uznać, że stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest firmą produkcyjno-handlową związaną z branżą spożywczą. Do swojej działalności wykorzystuje m.in. importowaną mąkę sojową o nazwie handlowej z przeznaczeniem do sprzedaży hurtowej jako towar nieprzetworzony i jako surowiec do produkcji mieszanek funkcjonalnych dla przemysłu spożywczego. Dla tego towaru Wnioskodawca wskazał symbol PKWiU 10.41.41.0.

W przedmiotowej sprawie stawka podatku zdeterminowana jest zaklasyfikowaniem, będącego przedmiotem zapytania, wyrobu czyli nieteksturowanej odtłuszczonej mąki sojowej według nomenklatury PKWiU mającej zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane wyżej przepisy, należy stwierdzić, że co prawda towary objęte grupowaniem PKWiU 10.4 Oleje, tłuszcze zwierzęce i roślinne, lecz wyłącznie jadalne, a zatem również te klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 10.41.41.0, zostały wymienione w poz. 27 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT, a tym samym mogłyby one korzystać z opodatkowania stawką podatku 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT i poz. 27 załącznika Nr 3 do tej ustawy, to jednak z uwagi na fakt, iż w poz. 20 załącznika Nr 10 do ustawy o VAT zostały wskazane towary objęte symbolem PKWiU ex 10.4 - Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne, a ponadto w objaśnieniach do ww. załącznika Nr 3 wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik, zatem należy przyjąć, że sprzedaż nieteksturowanej odtłuszczonej mąki sojowej o nazwie handlowej, którą Wnioskodawca zaliczył do grupowania PKWiU (2008r.) 10.41.41.0, będzie opodatkowana 5% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, w związku z poz. 20 załącznika Nr 10 do tej ustawy.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż zgodnie z załącznikiem Nr 10 poz. 20 (ex 10 - Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne) prawidłowo stosuje on preferencyjną stawkę VAT w wysokości 5% do dostaw krajowych, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie wskazać, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o poprawności zaklasyfikowania opisanego we wniosku produktu według PKWiU. Symbol PKWiU wskazany przez Wnioskodawcę został przyjęty, jako element opisu sprawy, gdyż tut. organ nie jest uprawniony do rozstrzygania w tym zakresie.

Należy bowiem zauważyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc, to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wyrobu. Konsekwencje błędnie wskazanego symbolu PKWiU ponosi Wnioskodawca, bowiem wydana w takim przypadku interpretacja traci swą ważność i nie daje wówczas Wnioskodawcy ochrony, o której mowa w przepisach Rozdziału 1a Działu II ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 962 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach