Zwolnienie usług kursów przygotowawczych do egzaminu na licencję pracownika ochrony fizycznej - Interpretacja - IPPP3/443-1441/11-2/MK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.01.2012, sygn. IPPP3/443-1441/11-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Zwolnienie usług kursów przygotowawczych do egzaminu na licencję pracownika ochrony fizycznej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27.10.2011 r. (data wpływu 03.11.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych. jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.11.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest podatnikiem podatku VAT, jej usługi z zakresu szkoleń od stycznia 2011 r. objęła stawką VAT 23%. Wnioskodawca posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto. Placówka jest wpisana do ewidencji, od 1 kwietnia 2000 r., jako Centrum Szkolenia Sp. z o.o. Na podstawie ww. wpisu Wnioskodawca może prowadzić szkolenia w zakresie między innymi: ochrona osób i mienia.

Usługą o której mowa objętą w chwili obecnej 23% stawką VAT jest - Kurs przygotowujący do egzaminu państwowego na licencję pracownika ochrony fizycznej I lub II stopnia, uczestnikami szkolenia są osoby dorosłe wszystkie, miejsce wykonywania usługi jest zgodne z zapisem w ewidencji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o interpretację, czy do wymienionej usługi szkolenia mają zastosowanie przepisy zwalniające z VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 26 lit. a, ustawy o podatku VAT obowiązującej od 1 stycznia 2011 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ nie ma pewności czy prowadzone kursy można zakwalifikować jako usługi w zakresie kształcenia i wychowania Wnioskodawca uznał że nie może skorzystać ze zwolnienia VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a. Prowadząc szkolenia dla wszystkich osób dorosłych, Wnioskodawca nie może skorzystać też z art. 43 ust.1 pkt 29 lit od a do c, czyli zastosowanie zwolnienia VAT na usługi szkolenia Spółce nie przysługuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. nr 177, poz. 1054 z 2011 r. ), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. W odniesieniu do działalności edukacyjnej zasadnicze znaczenie ma dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku w tym zakresie.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. 06. 347. 1 ze zm.).

Przy określaniu zakresu zwolnień od podatku usług kształcenia, uwzględniony został m.in. przepis art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie,

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki (bez względu na to, czy ma ona charakter publiczny, czy niepubliczny) objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Niemniej jednak zwolnienie określone w niniejszym przepisie ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczaniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W myśl ust. 2 cyt. artykułu, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto. Placówka jest wpisana do ewidencji od 1 kwietnia 2000 r., jako Centrum Szkolenia Sp. z o.o. Na podstawie ww. wpisu Wnioskodawca może prowadzić szkolenia w zakresie między innymi: ochrona osób i mienia. Usługą o której mowa jest Kurs przygotowujący do egzaminu państwowego na licencję pracownika ochrony fizycznej I lub II stopnia, uczestnikami szkolenia są osoby dorosłe, miejsce wykonywania usługi jest zgodne z zapisem w ewidencji.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne, w związku z faktem, iż Spółka posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych w ramach którego może prowadzić szkolenia w zakresie ochrony osób i mienia należy stwierdzić, że prowadzony przez Wnioskodawcę Kurs przygotowujący do egzaminu państwowego na licencję pracownika ochrony fizycznej I lub II stopnia spełnia przesłanki zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy należy zauważyć, że dokonując analizy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, w pierwszej kolejności istotnym jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, dopiero po uzyskaniu pozytywnej odpowiedzi na tak postawione zagadnienie ocenie podlegają dodatkowe kryteria przewidziane w pozycjach a, b lub c tegoż przepisu.

W związku z faktem, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi wypełniają dyspozycje art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy przesłanki wskazane w pkt 29 nie mogą być przedmiotem dalszej analizy.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy w myśl, którego w stosunku do przedmiotowej usługi nie może skorzystać ze zwolnienia VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie