prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją działania 4.1.... - Interpretacja - IBPP4/443-1630/11/JP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.01.2012, sygn. IBPP4/443-1630/11/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją działania 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa, w zakresie realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2011r. (data wpływu 22 listopada 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją działania 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa, w zakresie realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją działania 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa, w zakresie realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Lokalna Grupa Rybacka została zarejestrowana 21 grudnia 2009r. na podstawie przepisów:

  1. ustawy z 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach,
  2. ustawy z dnia 3 kwietnia 2009r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego,
  3. rozporządzenia Rady (WE) Nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego Europejskiego Funduszu Rybackiego,
  4. Statutu Stowarzyszenia Lokalnej Grupy Rybackiej.

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, mającym na celu:

  1. działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów tradycyjnie związanych z chowem i hodowlą ryb,
  2. opracowanie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich w rozumieniu ustawy z dnia 3 kwietnia 2009r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego,
  3. aktywizowanie społeczności lokalnych do wzięcia udziału w procesie zrównoważonego rozwoju obszarów zależnych od rybactwa, leżących na obszarze Lokalnej Grupy Rybackiej,
  4. pozyskiwanie partnerów oraz innych źródeł finansowania działań Stowarzyszenia oraz przygotowanie i realizacja innych projektów współfinansowanych w ramach programów pomocowych oraz innych środków Unii Europejskiej,
  5. promocję obszarów tradycyjnie związanych z chowem i hodowlą ryb oraz gmin położonych na obszarze działania LGR,
  6. organizowanie szkoleń, podnoszenie kwalifikacji zawodowych i rozwój przedsiębiorczości,
  7. podnoszenie atrakcyjności obszarów zależnych od rybactwa przez rozwój turystyki i małej infrastruktury,
  8. regenerację osad i wiosek z głęboko zakorzenioną działalnością związaną z chowem i hodowlą ryb,
  9. podejmowanie i wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska, kształtowanie postaw otwartych na wiedzę,
  10. integrację mieszkańców obszaru LGR oraz wspieranie rozbudowy infrastruktury służącej rozwojowi LGR,
  11. promocję i rozwój gmin tworzących LGR, wspieranie akcji charytatywnych,
  12. propagowanie rozwoju intelektualnego dzieci i młodzieży i idei zdrowego rozwoju życia.

Stowarzyszenie swoje cele realizuje poprzez:

  1. opracowanie Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich (LSROR) i przystąpienie do konkursu na jej realizację,
  2. rozpowszechnianie założeń zatwierdzonej LSROR na obszarze działania LGR,
  3. prowadzenie bezpłatnego doradztwa w zakresie przygotowania projektów związanych z realizacją LSROR,
  4. współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objęty celem LGR na poziomie krajowym i międzynarodowym,
  5. upowszechnianie informacji o warunkach i zasadach udzielania pomocy na realizację projektów przedkładanych przez wnioskodawców, kryteriach wyboru projektów oraz sposobie naboru wniosków o pomoc w ramach realizacji LSROR,
  6. informowanie za pomocą dostępnych środków przekazu, m.in. strona WWW, lokalna prasa, o możliwości wystąpienia do LGR w sprawie wyboru projektu do realizacji LSROR,
  7. dokonywanie wyboru projektów do finansowania z puli środków przyznanych LGR na realizację LSROR,
  8. organizowanie i finansowanie przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym, imprez kulturalnych oraz działalności promocyjnej, informacyjnej i poligraficznej.

Stowarzyszenie realizując cele statutowe opiera się na pracy społecznej członków oraz zatrudnionych pracowników Biura. Nie prowadzi działalności dochodowej i nie jest płatnikiem podatku VAT. Koszty kwalifikowane dotyczące dotacji księgowane są łącznie z podatkiem VAT, ponieważ Stowarzyszenie nie odlicza VAT naliczonego od kosztów kwalifikowanych i pozostałych. Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Na podstawie umowy z dnia 24 października 2011r. o dofinansowanie, podpisanej z Samorządem Województwa, Stowarzyszeniu została przyznana pomoc na funkcjonowanie w celu realizacji operacji w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa w zakresie Funkcjonowania lokalnej grupy rybackiej oraz nabywania umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności objętego osią priorytetową 4, zawartą w programie. Pomoc będzie przekazana jednorazowo i dotyczy przygotowania LSROR, administrowania LGR, działań informacyjnych dotyczących realizacji LSROR i działalności LGR oraz szkoleń pracowników, członków Zarządu i komitetu LGR.

W ramach działania 4.1. Stowarzyszenie ponosi wydatki na utrzymanie biura: koszty najmu, mediów, telefonów, personelu, zakupu materiałów biurowych i papierniczych, wyposażenie w sprzęt biurowy w tym komputerowy, nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia oraz działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskiwania środków z osi IV PO RYBY.

Zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostaje własnością Stowarzyszenia i będzie wykorzystywane jedynie dla jego potrzeb. Nabycie towarów i usług jest dokumentowane fakturami VAT na których nabywcą jest Stowarzyszenie Lokalna Grupa Rybacka.

Efekty powstałe w wyniku realizacji działań LGR Puszczy Sandomierskiej nie są i nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją działania 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa, w zakresie realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT, oraz do ubiegania się o zwrot podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w zakresie realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu Lokalnej Grupy Rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności - w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa, Program Operacyjny Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 2013. Wnioskodawca nie ma także możliwości ubiegania się o zwrot podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy z dnia 24 października 2011r. o dofinansowanie, podpisanej z Samorządem Województwa, Wnioskodawcy (Stowarzyszeniu) została przyznana pomoc na funkcjonowanie w celu realizacji operacji w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa w zakresie Funkcjonowania lokalnej grupy rybackiej oraz nabywania umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności objętego osią priorytetową 4, zawartą w programie.

Wnioskodawca ponosi wydatki na utrzymanie biura: koszty najmu, mediów, telefonów, personelu, zakupu materiałów biurowych i papierniczych, wyposażenie w sprzęt biurowy w tym komputerowy, nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia oraz działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskiwania środków z osi IV PO RYBY.

Zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostaje własnością Stowarzyszenia i będzie wykorzystywane jedynie dla jego potrzeb.

Nabycie towarów i usług jest dokumentowane fakturami VAT na których nabywcą jest Stowarzyszenie.

Efekty powstałe w wyniku realizacji działań LGR nie są i nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, efekty powstałe w wyniku realizacji działań LGR Puszczy Sandomierskiej nie są i nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w zakresie realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu Lokalnej Grupy Rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności - w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa, Program Operacyjny Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 2013. Tym samym nie ma on prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego ani otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na treści wniosku, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach