Prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na budowie portalu. - Interpretacja - IBPP4/443-1676/11/JP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.01.2012, sygn. IBPP4/443-1676/11/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na budowie portalu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2011r. (data wpływu 29 listopada 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 stycznia 2012r. (data wpływu 10 stycznia 2012r.) oraz pismem z dnia 23 stycznia 2012r. (data wpływu 27 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 stycznia 2012r. (data wpływu 10 stycznia 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 grudnia 2011r. nr IBPP4/443-1676/11/JP oraz pismem z dnia 23 stycznia 2012r. (data wpływu 27 stycznia 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 2013.

Przedmiotem projektu jest budowa portalu korporacyjnego Urzędu Miasta polegająca na przebudowie istniejącego portalu Miasta. Budowa ma być przeprowadzona w dwóch kierunkach. Z jednej strony rozbudowany zostanie portal społecznościowy dla mieszkańców, umożliwiający mieszkańcom miasta wymianę informacji i pogladów z urzędnikami miasta. Z drugiej strony ma zostać rozbudowany portal korporacyjny umożliwiający sprawne zarządzanie miastem.

W ramach projektu zostaną zrealizowane następujące zadania:

  1. przeprowadzenie analizy systemowej i stworzenie projektu informatycznego portalu miejskiego,
  2. stworzenie aplikacji użytkowych do obsługi portalu miejskiego,
  3. przejęcie danych z istniejącego systemu,
  4. rozbudowa infrastruktury teleinformatycznej, zwłaszcza oprogramowania systemowego do obsługi portalu.

Beneficjentem projektu jest Miasto.

Projekt realizowany będzie w Urzędzie Miasta. Swoim zasięgiem oddziaływania obejmie w szczególności mieszkańców, pracowników oraz interesantów Urzędu Miasta, jak również mieszkańców województwa śląskiego spoza miasta, a także gości odwiedzających Miasto z całego świata.

Celem bezpośrednim projektu jest poprawa efektywności pracy administracji przy użyciu technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych oraz rozwój rejestrów publicznych. Do celów pośrednich projektu należą: skrócenie czasu realizacji procedury i obsługi interesanta oraz wzrost liczby obywateli korzystających z udostępnionych rejestrów publicznych, jak też użytkowników korzystających z uruchomionych usług. Uzyskanie takich efektów będzie możliwe w przypadku sprawnie działającej e-dministarcji oraz szerokiej oferty usług i rejestrów publicznych spełniających specyficzne potrzeby obywateli.

Bezpośrednim, materialnym efektem realizacji przedsięwzięcia będzie Portal miejski e- obejmujący:

  1. Portal korporacyjny do wspomagania zarządzania miastem zawierający: repozytorium prezentacji, zarządzanie projektami, repozytorium przeglądarek, zarządzanie kalendarzem, contact Call Center, platforma e-lerningowa dla pracowników UM, zarządzenia wewnętrzne Prezydenta, ogłoszenia dla pracowników, rejestr środków trwałych dziennik serwerów,
  2. Portal społecznościowy dla mieszkańców zawierający: schroniska dla zwierząt, platforma e-lerningowa dla mieszkańców, spacerem po mieście, internetowa platforma konsultacji społecznych, książka teleadresowa w BIP, informacje o przedsiębiorcach (rejestr publiczny).

Właścicielem majątku powstałego w ramach projektu będzie Miasto, a prawidłową eksploatacje majątku zapewni Urząd Miasta. Projekt będzie funkcjonować w okresie długoterminowym. Finansowanie utrzymania składników materialnych (sprzęt) i niematerialnych (oprogramowanie) otrzymanych w wyniku inwestycji oraz nakładów odtworzeniowych odbywać się będzie z budżetu Miasta. Projekt nie jest nastawiony na działalność komercyjną nie wystąpią przychody zewnętrzne.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 5 stycznia 2011r. projekt nie generuje dochodu, wszystkie produkty projektu będą udostępniane bezpłatnie. Miasto nie będzie osiągało obrotów opodatkowanych podatkiem VAT. Miasto jest realizatorem projektu i zamawiającym dla wszystkich kontraktów przewidzianych w projekcie. W związku z powyższym, wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Urząd Miasta, jednostkę budżetową obsługującą Miasto. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z wykonywaniem przez Miasto czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu...

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 23 stycznia 2012r.):

Mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy że nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 2013.

Przedmiotem projektu jest budowa portalu korporacyjnego Urzędu Miasta polegająca na przebudowie istniejącego portalu Miasta. Rozbudowany zostanie portal społecznościowy dla mieszkańców, umożliwiający mieszkańcom miasta wymianę informacji i pogladów z urzędnikami miasta oraz portal korporacyjny umożliwiający sprawne zarządzanie miastem.

Projekt nie generuje dochodu, wszystkie produkty projektu będą udostępniane bezpłatnie, Miasto nie będzie osiągało obrotów opodatkowanych podatkiem VAT.

Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Urząd Miasta, jednostkę budżetową obsługującą Miasto.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z wykonywaniem przez Miasto czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem realizacja projektu jak wskazał Wnioskodawca nie ma w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, w wyniku realizacji projektu Miasto nie będzie osiągać żadnych przychodów, towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z wykonywaniem przez Miasto czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. .

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach