Temat interpretacji
Prawo do ubiegania się o zwrot podatku.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z organizowaniem kursów szkoleniowych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 listopada 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z organizowaniem kursów szkoleniowych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Nie ma statusu organizacji pożytku publicznego, ani też nie jest wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. Nr 95, poz. 425 ze zm.). Główną działalnością jest doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Obok głównej działalności Spółka realizuje projekty szkoleniowe dofinansowane w ramach UE, obejmujące szkolenia dla sektora prywatnych firm, administracji publicznej, instytucji pozarządowych, itp. Organizuje kursy szkoleniowe skierowane do pracowników zatrudnionych w różnych rodzajach podmiotów. Szkolenia te są dofinansowane w 100%. Nie występuje wkład prywatny. Dofinansowanie nie jest formą pomocy publicznej de minimis. Udział uczestników szkolenia jest dobrowolny, co oznacza, że pracodawca nie kieruje pracownika na dany kierunek szkolenia. Uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z uczestnictwem w projekcie.
Tematyka realizowanych przez Spółkę szkoleń obejmuje kursy:
- Akademia logistyki i transportu - długość 60 godzin, w ramach którego realizowane są szkolenia: Zarządzanie logistyczne przedsiębiorstwem, Systemy controllingu procesów transportowych, Controlling procesów magazynowych, Zarządzanie kosztami i efektywnością w łańcuchach dostaw;
- Kurs z zakresu grafiki www - długość 72 godziny, w ramach którego realizowane są szkolenia: (), (), ();
- Kurs Profesjonalny Księgowy - długość 84 godziny, w ramach którego realizowane są szkolenia: Prawo gospodarcze, Rachunkowość, ćwiczenia w programie księgowym.
Celem szkoleń kierowanych do pracowników może być przekwalifikowanie zawodowe lub uaktualnienie i poszerzenie ich dotychczas zdobytej wiedzy oraz umiejętności. Udział w kursach jest bezpłatny i nie stanowi formy pomocy publicznej.
W trakcie realizacji projektu Spółka nabywa towary i usługi, które służą bezpośrednio realizacji projektu, tj. prowadzeniu nieodpłatnych szkoleń dla uczestników. Zrealizowany projekt nie służy i nie będzie służyć Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych, zwolnionych czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Projekty te są non profit tzn. realizacja projektów nie powoduje dochodu w firmie. Zrealizowane działania w projekcie nie służą Spółce, tylko odbiorcom wsparcia. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie służyły i nie będą służyły Spółce do wykonywania żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W trakcie realizacji projektu były to czynności niepodlegające opodatkowaniu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z faktem posiadania przez Spółkę statusu czynnego podatnika VAT oraz brakiem sprzedaży w projekcie, Spółka może odliczać podatek naliczony lub ubiegać się o zwrot podatku na umotywowany wniosek, od faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, wobec faktu, iż nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, nie ma prawa zwrotu podatku od towarów i usług od organu podatkowego. Przyjęcie odmiennego stanowiska jest niezgodne z fundamentalną zasadą neutralności w podatku wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Spółka stwierdziła, że z powyższej regulacji wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika podatku od towarów i usług. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane w sposób bezpośredni i bezsporny z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi. Spółka wskazała, że powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnionych od podatku VAT, czynności niepodlegających opodatkowaniu), ani ubiegania się o zwrot tego podatku w drodze wniosku kierowanego do organu podatkowego.
Stwierdziła, iż nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), gdyż nie spełnia wymienionych w nim warunków (tj. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.). Ponadto nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, ze względu na fakt, iż zrealizowane projekty nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy