Temat interpretacji
Stawka podatku dla produktów leczniczych w obrocie krajowym.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16.12.2011 r. (data wpływu 22.12.2011 r.), uzupełnionym w dniu 22.03.2012 r. (data wpływu 28.03.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 15.03.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 20.03.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla produktów leczniczych będących przedmiotem obrotu krajowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla importu oraz krajowej dostawy produktów leczniczych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21.03.2012 r., złożonym w dniu 22.03.2012 r. (data wpływu 28.03.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1610/11-2/KT z dnia 15.03.2012 r.
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest określenie właściwej stawki podatku dla produktów będących przedmiotem obrotu krajowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca (Spółka) dokonuje obrotu krajowego oraz jest importerem następujących substancji farmaceutycznych sklasyfikowanych w odpowiednich pozycjach w wykazie leków:
- D... 2232-2233 (PKWiU 21.10.54.0)
- G..... 3488-3490
- H.... 3820-3824
- L.... 4691
- P.... 6713
- P.... 7141
- S... 8440
- wszystkie o odpowiednich kodach PKWiU 21.10 (... ).
Wskazane substancje są składnikami leków, natomiast nie stanowią gotowych produktów przeznaczonych do konsumpcji. Powyższe substancje są importowane oraz stanowią przedmiot obrotu krajowego. W magazynach Wnioskodawcy dokonywane jest również ich przepakowywanie, przelewanie lub przesypywanie do różnych opakowań, następnie ta sama substancja bez żadnych domieszek jest przedmiotem dalszego obrotu.
Do importowanych produktów leczniczych Spółka stosuje stawkę 8 % podatku od towarów i usług.
W uzupełnieniu do wniosku Spółka stwierdziła, że wymienione wyżej substancje są wskazane w wykazie produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zawartym w obwieszczeniu Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie ogłoszenia Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. MZ z dnia 14 kwietnia 2011 r.).
Spółka wskazała też kody CN dla wymienionych produktów:
nazwa nazwa i pozycja w wykazie leków kod CN
Ch.... 2232-2233 (PKWiU 21.10.54.0) 29414000
G..... 3488-3490 29419000
H.... 3820-3824 29372100
Li..... 4691 29242910
P.....6713 29391900
P.... 7141 29372100
S.... 8440 29412080
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(doprecyzowane w uzupełnieniu z dnia 28.03.2012 r.)
Czy stosowana przez Spółkę stawka (zarówno dla produktów importowanych jak i w obrocie krajowym) na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.11.177.1054 j.t.) jest prawidłowa...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Spółka upatruje podstawy do stosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług w art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.11.77.1054 j.t.), zwanej dalej ustawą o VAT. Zgodnie z tym przepisem dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1, przy czym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f ustawy, stawka podatku wynosi 8 %, zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy.
Obecnie w załączniku numer 3 do ustawy o podatku od towarów i usług pod pozycjami 88 i 89 wskazano, że stawką 8 % są opodatkowane:
- Towary według symbolu PKWiU 2008 ex 21 w postaci podstawowych substancji farmaceutycznych, leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych - wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego;
- Towary bez względu na symbol PKWiU w postaci produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium kraju, które uzyskały pozwolenie wydane przez Radę Unii Europejskiej lub Komisję Europejską.
Zgodnie z kolei z art. 2 pkt 32 ustawy, produktem leczniczym jest substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne.
Po analizie wskazanych powyżej substancji oraz porównaniu ich z wykazem produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zawartym w obwieszczeniu Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych z dnia z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie ogłoszenia Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. MZ z dnia 14 kwietnia 2011 r.), należy, zdaniem Spółki, uznać, że wszystkie wskazane w opisie stanu faktycznego substancje mogą być uznane jako produkty lecznicze w rozumieniu powoływanych przepisów. W konsekwencji, co do towarów wskazanych we wniosku stawka podatku VAT jest stosowana w prawidłowej wysokości.
Dodatkowo Spółka powołuje się na treść interpretacji indywidualnej wydanej na rzecz osoby fizycznej, która uprzednio prowadziła działalność w tym zakresie i wniosła do Spółki na pokrycie wkładu zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Natomiast przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Wskazać należy, iż klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).
Podkreślić trzeba, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.
Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.
Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Należy jednak mieć na uwadze, że, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług.
Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W poz. 88 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały Podstawowe substancje farmaceutyczne, leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne - wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego zakwalifikowane wg symbolu PKWiU ex 21, przy czym ex dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że 8% stawka podatku VAT ma zastosowanie do dostawy produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego, które to produkty zostały sklasyfikowane wg PKWiU do grupy ex 21.
Kwalifikacja towaru do kategorii produktów leczniczych dokonana musi być na gruncie przepisów innych niż regulacje wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy przywoływanej ustawy nie zawierają bowiem unormowań dotyczących zasad klasyfikacji danego towaru jako produktu leczniczego. Powyższe zasady dotyczące klasyfikacji i kwalifikacji produktów leczniczych określone zostały w przepisach ustawy Prawo farmaceutyczne i do niej ustawodawca zawarł odwołanie w powołanych wyżej pozycjach załącznika nr 1 do rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2011 r.
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t.j. z 2008 r. Dz. U. nr 45, poz. 271 ze zm.), do obrotu dopuszczone są, z zastrzeżeniem ust. 4 i art. 4, produkty lecznicze, które uzyskały pozwolenie na dopuszczenie do obrotu. W myśl ust. 3 powołanego artykułu, organem uprawnionym do wydania pozwolenia jest Prezes Urzędu Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.
Zgodnie z art. 2 pkt 26 powołanej ustawy, pozwoleniem na dopuszczenie do obrotu - jest decyzja wydana przez uprawniony organ, potwierdzająca, że dany produkt leczniczy może być przedmiotem obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Stosownie do pkt 32 wyżej wskazanego artykułu, produktem leczniczym jest substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne.
Z kolei surowcem farmaceutycznym w oparciu o pkt 40 tegoż artykułu - jest substancja lub mieszanina substancji wykorzystywana do sporządzania lub wytwarzania produktów leczniczych.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje m.in. krajowego obrotu następującymi substancjami farmaceutycznymi: Detreomycyna, Gentamicin, Hydrocortisonum, Lidocain, Papaverinum hydrochloricum, Prednisolonum, Streptomycinum - sklasyfikowanymi w odpowiednich grupowaniach PKWiU 21.10.
Substancje te są składnikami leków, nie stanowią gotowych produktów przeznaczonych do konsumpcji. Powyższe substancje są importowane oraz stanowią przedmiot obrotu krajowego. W magazynach Wnioskodawcy następuje ich przepakowywanie, przelewanie lub przesypywanie do różnych opakowań, następnie ta sama substancja bez żadnych domieszek jest przedmiotem dalszego obrotu.
Ponadto Spółka wskazała, że wymienione substancje znajdują się w wykazie produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zawartym w obwieszczeniu Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie ogłoszenia Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. MZ z dnia 14 kwietnia 2011 r.).
Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy, w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, stwierdzić należy, że skoro przedmiotowe substancje zostały sklasyfikowane wg PKWiU do grupy ex 21 oraz - jak wskazał Wnioskodawca są produktami leczniczymi dopuszczonymi do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego, Wnioskodawca, dokonując krajowej dostawy tych produktów, ma prawo do stosowania 8% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 88 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.
Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej kwestii należało uznać za prawidłowe.
Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem niniejsza interpretacja wydana została wyłącznie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny sprawy, którego elementem jest wskazana przez Stronę klasyfikacja opisanych produktów.
Jednocześnie informuje się, że w zakresie stawki podatku VAT dla importowanych produktów leczniczych wydana została odrębna interpretacja indywidualna.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
IPPP3/443-1610/11-4/KT, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie