P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60, z pó... - Interpretacja - PP 443/1/121/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.12.2005, sygn. PP 443/1/121/05, Urząd Skarbowy Wrocław-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław ? Śródmieście stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26.09.2005 r., który wpłynął do organu podatkowego w dniu 27.09.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu gruntu w pełnej wysokości zapłaconej przez spółdzielnię przypadający na lokale mieszkalne i użytkowe jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27.09.2005 r. wpłynął do Urzędu Skarbowego Wrocław-Śródmieście wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek został uzupełniony dnia 28.11.2005 r., 19.12.2005 r. oraz dnia 21.12.2005 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cyt. ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Podatnik zwrócił się do tut. Organu Podatkowego o potwierdzenie stanowiska, zgodnie z którym Spółdzielnia ma prawo odliczyć jednorazowo podatek naliczony przy nabyciu własności gruntu, w pełnej wysokości zapłaconej przez Spółdzielnię, przypadający na lokale mieszkalne lokatorskie i własnościowe oraz użytkowe z ustanowionym własnościowym prawem do lokalu w miesiącu nabycia gruntu. Ma również prawo dokonać korekty deklaracji VAT za miesiąc styczeń 2005 r. w zakresie podatku naliczonego.
W styczniu 2005 r. podpisane zostały akty notarialne sprzedaży gruntów. Cena sprzedaży obejmuje cenę gruntu, podatek VAT, oprocentowanie z tytułu sprzedaży ratalnej oraz koszty dodatkowe (wycena nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, opłaty sądowe i manipulacyjne). Nabycie gruntu wraz z opłatami manipulacyjnymi Spółdzielnia zaliczyła do środków trwałych, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych nie podlegają amortyzacji. Spółdzielnia zapłaciła Gminie pierwszą ratę za grunt oraz podatek VAT od pełnej wartości gruntu. Faktury dokumentujące nabycie gruntów Spółdzielnia otrzymała w styczniu 2005 r. Odnosząc się do powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).
Z treści przedmiotowego wniosku wynika, iż podatek naliczony od nabycia gruntu przyporządkowany jest do spółdzielczych praw do lokali o charakterze mieszkalnym oraz do lokali charakterze użytkowym, co oznacza iż powyższy zakup wykazuje związek jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi oraz czynnościami zwolnionymi.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W uzupełnieniu wniosku z dnia 21.12.2005 r. Spółdzielnia informuje, iż podatek naliczony przy nabyciu gruntu rozdzieli na podatek związany ze sprzedażą opodatkowaną i ze sprzedażą zwolnioną. Również do pozostałych zakupów Spółdzielnia nie stosuje proporcji, gdyż jest w stanie wyodrębnić zakupy związane ze sprzedażą zwolnioną i sprzedażą opodatkowaną. Wobec powyższego Spółdzielnia ma prawo do jednorazowego odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu gruntu, jednak tylko w tej części, w której nabycie gruntu wykazuje związek ze sprzedażą opodatkowaną.
Prawo do odliczenia powstaje zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w powyższym terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Jeśli podatnik w ww. terminach nie dokonał obniżenia podatku należnego, może to uczynić przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później niż w ciągu pięciu lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Spółdzielnia otrzymała faktury zakupu gruntu w styczniu 2005 r. W przypadku, gdy nie dokonała odliczenia w rozliczeniu za styczeń lub za luty 2005 r. może skorygować deklarację podatkową VAT-7 za m-c styczeń 2005 r.
W związku z powyższym stanowisko Podatnika, zgodnie z którym Spółdzielnia ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu gruntu w pełnej wysokości przypadającej na lokale mieszkalne i użytkowe jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy Wrocław-Śródmieście