Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art 14 a § l i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 póz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10 czerwca 2005 roku (data wpływu do urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art. 88 ust. l pkt 2 i art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 póz. 535 z późniejszymi zmianami) Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku w zakresie zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT przekazywanych towarów i usług na potrzeby zatrudnionych pracowników lub byłych pracowników, których zakupy finansowane są w całości lub w części ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest nieprawidłowe, natomiast w zakresie zwolnienia od podatku VAT udzielonych pożyczek z funduszu świadczeń socjalnych jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący:Podatnik nabywa towary i usługi (np. związane z organizacją imprez integracyjnych, spotkań z emerytami, bilety na imprezy kulturalne, karnety na basen, wynajem hali sportowej, paczki dla dzieci pracowników itp.), które służą przekazaniu na potrzeby osobiste zatrudnionych pracowników lub byłych pracowników.Ww. zakupy finansowane są w całości lub w części ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Ponadto podatnik udziela pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych pracownikom na cele wynikające z regulaminu funduszu świadczeń socjalnych..
Pytanie podatnika:- Czy w kontekście art. 88 ust. l pkt 2 i art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegaj ą zakupy określone w art. 7 ust. 2 pkt l i art. 8 ust 2 ww. ustawy finansowane w całości lub w części z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, a także pożyczki udzielane pracownikom z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych ?- W przypadku pozytywnej odpowiedzi Spółka prosi o wskazanie-jak należy dokumentować ww. czynności.
Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:Zgodnie z art. l ust. l ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j.Dz.U. z 1996 roku Nr 70, póz. 335 z późn. zmianami), zwanej dalej ustawą o ZFŚS, zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jest funduszem tworzonym przez pracodawcę, przeznaczonym na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych (pracowników i innych osób uprawnionych w tym również byłych pracowników, rencistów, emerytów) oraz na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych..W myśl przepisu art. 2 pkt l ww. ustawy przez działalność socjalną rozumie się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielenie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.Art. 5 ust. l pkt l ustawy o podatku VAT stanowi, że opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy, przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. l pkt l rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na inne cele niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lubjego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników,udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ichdomowników, członków organów stanowiących osób prawnych,członków stowarzyszenia,2)wszelkie inne przekazania towarów bez wynagrodzenia,w szczególności darowizny-jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatkunależnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lubw części.Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.Katalog przypadków określających sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku zawiera art. 88 ustawy o podatku VAT. W ust. l pkt 2 tegoż artykułu wskazano, iż obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.
Należy wobec tego wskazać, iż zgodnie z art. 16 ust. l pkt 45 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 roku Nr 54, póz. 654 z późn. zmianami), za koszt uzyskania przychodu nie uważa się wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.Powyższe oznacza, iż podatnikowi w odniesieniu do przedmiotowego stanu faktycznego (zakup towarów lub usług ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych), nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ww. świadczenia w całości lub w części. Kosztem uzyskania przychodu są bowiem zgodnie z art. 16 ust. l pkt 9 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek funduszu.W świetle faktu, iż odpisy i zwiększenia na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych są kosztem uzyskania przychodu, nie zaś wydatki związane z tym funduszem, to wydatki określane jako zakup towarów i usług związanych z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, podlegają wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT. Nie zostaje bowiem spełniona dyspozycja art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT, dotycząca prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ww. czynnościami.Natomiast w sytuacji, gdy zakup towarów lub usług w części finansowany jest ze środków funduszu, natomiast w części z innych środków będących w dyspozycji podatnika, wówczas opodatkowaniu podlegać będą wydatki w części przewyższającej kwotę pochodzącą z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i powinny one być dokumentowane fakturą VAT stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy o podatku VAT.W ocenie podatnika także pożyczki udzielane z funduszu świadczeń socjalnych na cele wynikające z Regulaminu świadczeń socjalnych nie powinny być opodatkowane podatkiem VAT jako niepodlegające opodatkowaniu w świetle przytoczonych przepisów ustawy o podatku VAT.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:
Zgodnie z art. 7 ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 póz. 535 z późn. zm.) przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. l pkt l, rozumie się również przekazanie przez Podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników,w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członkówspółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących, członków stowarzyszenia,2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotępodatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.Natomiast stosownie do zapisu art. 8 ust. 2 cyt ustawy nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, itp. oraz wszelkie inne świadczenie usług , jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - art. 5 ust l pkt.l ustawy.Stosownie do art. 86 ust. l w/w ustawy w zakresie , w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 , przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego , z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 , art. 120ust. 17 i 19 oraz art. 124.Na podstawie art. 88 ust. 3 pkt 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług Podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przekazanych pracownikom, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.W stanie prawnym obowiązującym od l maja 2004r, w konsekwencji rozszerzenia definicji usługi dla celów podatku od towarów i usług zgodnie z treścią w/w art. 8 ust. l, każde świadczenie dla celów podatku od towarów i usług, jest co do zasady albo dostawą towarów, albo świadczeniem usług; powyższemu podziałowi podlega zatem również działalność socjalna finansowana z funduszu.Mając powyższe na uwadze, wydanie towarów na rzecz pracowników lub świadczenie usług na ich rzecz finansowane z funduszu socjalnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.Zgodnie z art. 2 pkt l ustawy o ZFŚS, przez działalność socjalną rozumie się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturowo-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej (rzeczowej i finansowej), a także zwrotnej i bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych wyraźnie definiuje funkcję pracodawcy jako podmiotu świadczącego usługę. Na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych składają się pieniądze pracowników. Jednak obracającymi tymi pieniędzmi pracodawca i pobierający odsetki od udzielonych pożyczek staje się podmiotem świadczącym usługi pośrednictwa finansowego, stanowiące odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług.Usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym - PKWiU 65.22. jako wymienione w póz. 3, załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług zwolnione są z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. l pkt l w/w ustawy.
Zakupy określone w art. 7 ust. 2 pkt l i art. 8 ust 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług finansowane w całości lub w części z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, a także pożyczki udzielane pracownikom z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych należy dokumentować fakturą wewnętrzną zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy.Pouczenie1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organypodatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia,3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni liczącod daty jego doręczenia (art.236 § 2 pkt l Ordynacji podatkowej).4.Stosownie do art. l ust. l pkt. l lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacieskarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004 roku Nr. 253, poz.2532 z późn. zmianami)zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy od załącznika doodwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.