W zakresie możliwości odzyskania podatku VAT, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji: Remont i wyposażenie świetlicy wiejskiej . - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.40.2017.1.LM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.04.2017, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.40.2017.1.LM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie możliwości odzyskania podatku VAT, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji: Remont i wyposażenie świetlicy wiejskiej .

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2017 r. (data wpływu 22 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji: Remont i wyposażenie świetlicy wiejskiej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji: Remont i wyposażenie świetlicy wiejskiej.

We wniosku przedstawiono następujący następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym, która działa na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie jest apolitycznym, dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem w celach niezarobkowych. Swoją działalność opiera na pracy społecznej członków. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT.

Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy na przedsięwzięcie Odnowa i rozwój wsi i miast w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014 2020 na realizację zadania pn. Remont i wyposażenie świetlicy wiejskiej .

Planowana inwestycja ma na celu poprawę warunków spotkań wiejskich mieszkańcó i wpłynie pozytywnie na integrację mieszkańców. W ramach operacji zaplanowano m.in.: wymianę drzwi wejściowych, malowanie ścian, wymianę lamp oświetleniowych, demontaż podłogi i wykonanie nowej, wymianę wkładu kominkowego, parapetów, instalacji elektrycznej wewnętrznej oraz wyposażenie świetlicy m.in. w: stół konferencyjny, krzesła, szafę, komody, karnisze, projektor, laptop, ekran, czajnik elektryczny, ekspres do kawy. Planowany termin zakończenia realizacji zadania to grudzień 2017 r. Wydatki związane z realizowaną operacją dokonywane będą na podstawie faktur VAT wystawionych przez wykonawców prac uwzględniających naliczony podatek od towarów i usług. Wszystkie faktury zostaną przedłożone do refundacji w Urzędzie Marszałkowskim.

Zakupione w celu realizacji przedmiotowej operacji towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pn. Remont i wyposażenie świetlicy wiejskiej ?

Zdaniem Wnioskodawcy,Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pn. Remont i wyposażenie świetlicy wiejskiej .

Stowarzyszenie poza działalnością statutową nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Nie jest zatem płatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Efekt projektu zostanie wykorzystany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Oznacza to, że organizacja nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, więc będzie on wydatkiem kwalifikowalnym realizowanej operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz 210 z poźn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o te różnice kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie przedsięwzięcia Odnowa i rozwój wsi i miast, w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014 2020 na realizację zadania pn. Remont i wyposażenie świetlicy wiejskiej . Realizacja operacji ma na celu poprawę warunków spotkań wiejskich mieszkańcó i wpłynie pozytywnie na integrację mieszkańców. Organizacja zgodnie ze statutem prowadzi wyłącznie działalność nieodpłatną, nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT. Realizacja przedmiotowego projektu nie jest związana z wykonywaniem przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do wskazania, czy w związku z prowadzonymi czynnościami nieopodatkowanymi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji działań.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wynika z wniosku- poniesione wydatki w ramach realizowanego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia uiszczonego podatku VAT oraz prawa do zwrotu zgodnie z art. 87 ust. 1.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją operacji pn.: Remont i wyposażenie świetlicy wiejskiej , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji zadania nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej